SMC Stockholm erbjuder LICENS-grupp på Gelleråsen LÖRDAG-SÖNDAG 3-4 Augusti

Vet inte hur dom andra 19 deltagarna ställer sig till detta eller dom det går att ordna. Men....

...kan man inte köra ett sprintrace 8-10 varv första passet efter lunch eller sista passet för dagen, någon av dagarna?.

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Blir det det minsta som Rudskogen så kommer vi allt köra mer race än så :)

Utsläpp ur depån= sight lap.
Uppställning och warm up lap under butterfly start.
Uppställning och lampstart kör tills passet är slut. Tävla om man vill orkar alt egen träning. Dom flesta ink mig själv kör för allt vad tyglarna håller :)

Detta gjordes tror jag 6 pass av 14 på Rudskogen :banana:banana
 
:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Blir det det minsta som Rudskogen så kommer vi allt köra mer race än så :)

Utsläpp ur depån= sight lap.
Uppställning och warm up lap under butterfly start.
Uppställning och lampstart kör tills passet är slut. Tävla om man vill orkar alt egen träning. Dom flesta ink mig själv kör för allt vad tyglarna håller :)

Detta gjordes tror jag 6 pass av 14 på Rudskogen :banana:banana

Körde steg 6 för 2 år sen då fick vi ploj rejsa med steg 5. Förra året var det bara nöta på banan.

Jag skulle helst vilja slippa warmup lap under butterfly start.

Ut, ställa upp sen bara PANG PÅ istället. Inget jäkla förspel!. :cdevil

För så roligt tycker inte kopplingen det är att slira.. ;)
 
Det blir troligen två rejs per dag, ett före lunch och ett på eftermiddagen. Kör om så tight ni vill, jag kommer köra utrustad med tear-off kallingar...
 
Nej, med dagens antal anmälda deltagare knappt två veckor före kursstart så är det fortfarande ett pass per timme för alla grupper. Skulle det mot förmodan bli en stor anstormning med anmälda deltagare kan det bli ett pass per 80 minuter, men min erfarenhet av sådana kurser är att man ändå får ut mer av körningen när man får 20 minuters extra vila mellan passen.

Min gissning är att det blir en grupp för "lugn-medel", en grupp för "medel-snabb" och en grupp för steg 6 där alla kör 20 minuter per timme.

Nu blev det ju trots allt mindre körtid och jag tyckte att en timmes väntan mellan varje körning var rätt drygt. Hoppas man får reda på sånt innan man bokar och betalar nästa gång. Eller att man får pengar tillbaka för att det blir mindre körtid än vad det var sagt från början. Jag har inget emot att det finns en racegrupp som kör men om det innebär att alla får mindre körtid borde ju priset justeras därefter.
 
Nu blev det ju trots allt mindre körtid och jag tyckte att en timmes väntan mellan varje körning var rätt drygt. Hoppas man får reda på sånt innan man bokar och betalar nästa gång. Eller att man får pengar tillbaka för att det blir mindre körtid än vad det var sagt från början. Jag har inget emot att det finns en racegrupp som kör men om det innebär att alla får mindre körtid borde ju priset justeras därefter.

Hur menar du att du fick mindre körtid?

Hur många 20 minuters pass brukar du få per dag och hur många fick du denna gången?

Kom ihåg att denna gång hade inte instruktörerna någon egen lektimme och banan stängdes inte av helt i 1 timme för lunch heller.


Så summa summarum så var det kanske endast intstruktörerna som inte körde steg6 som som drabbades då dom inte fick rasta hojarna själva.

Själv vill jag passa på att tacka för ett kanon arrangemang och skit kul att det löste sig med full steg6a på så kort varsel :)
 
Tror det blev ett pass mindre på söndagen, så det var totalt 13 pass istället för normala 14. Håller med om att information om sådant är viktigt. Själv tycker jag det ger mer kvalitet med lite mer vila mellan passen speciellt när man kör två dagar.

Lämna gärna feedback på kursen genom smc school bokningssystemet. Utvärdera kurs tror jag det heter.

Edit: de som inte gick steg 6 fick ju även mer plats på banan och mindre hastighetsskillnad i respektive grupp genom att man körde 4-grupps schemat. Samt mer tid för teori och feedback.
 
Last edited:
Hur menar du att du fick mindre körtid?

Hur många 20 minuters pass brukar du få per dag och hur många fick du denna gången?

Kom ihåg att denna gång hade inte instruktörerna någon egen lektimme och banan stängdes inte av helt i 1 timme för lunch heller.


Så summa summarum så var det kanske endast intstruktörerna som inte körde steg6 som som drabbades då dom inte fick rasta hojarna själva.

Själv vill jag passa på att tacka för ett kanon arrangemang och skit kul att det löste sig med full steg6a på så kort varsel :)

Jag brukar få ett 20-minuters pass per timme och en 8-timmars körning brukar således ge åtta pass om arrangören utnyttjar tiden väl. Men jag har aldrig kört med SMC innan och om de nu brukar stänga av banan för lunch samt ha ett eget lekpass så ber jag om ursäkt även om jag tycker det är synd eftersom SMC's bandagar är helt klart dyrast.
 
Tror det blev ett pass mindre på söndagen, så det var totalt 13 pass istället för normala 14. Håller med om att information om sådant är viktigt. Själv tycker jag det ger mer kvalitet med lite mer vila mellan passen speciellt när man kör två dagar.

Lämna gärna feedback på kursen genom smc school bokningssystemet. Utvärdera kurs tror jag det heter.

Edit: de som inte gick steg 6 fick ju även mer plats på banan och mindre hastighetsskillnad i respektive grupp genom att man körde 4-grupps schemat. Samt mer tid för teori och feedback.

Ja men det var väl för att vi körde en timme längre än planerat på lördagen? Visst är det skönt med vila mellan passen men dagen blir ju väldigt lång om man ska vara där mellan 7-18.

Feedback är lämnad.

Ja, förutsatt att alla i licensgruppen hade anmält sig till steg 1-4 ja. Utan dem hade det varit exakt likadant men mer körtid.
 
Räkna om och du ska se att det blev precis samma. Dom enda som förlora på att vi hade en steg6a var instruktörerna.

Men vill man bara gnälla så är ju det enklast. Och kursdagarna slutar oftast 18.00 på gelleråsen.
 
Tror det blev ett pass mindre på söndagen, så det var totalt 13 pass istället för normala 14. Håller med om att information om sådant är viktigt. Själv tycker jag det ger mer kvalitet med lite mer vila mellan passen speciellt när man kör två dagar.

Stämmer bra! Tyvärr blev det ett pass mindre på söndagen, men annars gillade jag upplägget med lite mer "vila" mellan passen. Supernöjd med helgen!
 
Jag brukar få ett 20-minuters pass per timme och en 8-timmars körning brukar således ge åtta pass om arrangören utnyttjar tiden väl. Men jag har aldrig kört med SMC innan och om de nu brukar stänga av banan för lunch samt ha ett eget lekpass så ber jag om ursäkt även om jag tycker det är synd eftersom SMC's bandagar är helt klart dyrast.

Nu kör ju SMC inte några bandagar utan en kurs vilket är en stor skillnad. En instruktör på 4 elever som ger personlig feedback är värt väldigt mycket i mina ögon.

Sen att instruktörerna har ett lekpass tycker jag är lite tokigt uttryckt. Instruktörstimmen är till för att dom som jobbar hela dagen ska få lite träning på sin egen körning samt kunna jobba in dom kommande övningarna för deltagarna. Denna "timme" är värd väldigt mycket för mig för att jag ska kunna hålla min färdigheter så jag blir en bra instruktör.
 
Räkna om och du ska se att det blev precis samma. Dom enda som förlora på att vi hade en steg6a var instruktörerna.

Men vill man bara gnälla så är ju det enklast. Och kursdagarna slutar oftast 18.00 på gelleråsen.

OK, tydligen inte enligt de andra som skriver här dock.

Jag vill inte bara gnälla. Jag tyckte att mina instruktörer gjorde ett jättebra jobb och det tog jag så klart upp i feedbacken.

Tack, då vet jag att det körs till 18 på Gelleråsen. Det visste jag inte innan eftersom det i informationsutskicket stod att körningen är 9-17.
 
Nu kör ju SMC inte några bandagar utan en kurs vilket är en stor skillnad. En instruktör på 4 elever som ger personlig feedback är värt väldigt mycket i mina ögon.

Sen att instruktörerna har ett lekpass tycker jag är lite tokigt uttryckt. Instruktörstimmen är till för att dom som jobbar hela dagen ska få lite träning på sin egen körning samt kunna jobba in dom kommande övningarna för deltagarna. Denna "timme" är värd väldigt mycket för mig för att jag ska kunna hålla min färdigheter så jag blir en bra instruktör.

Självklart håller jag med om att en instruktör på fyra elever är toppen, något annat har jag inte påstått!

Det med er timme låter vettigt men jag visste inte att det var så det gick till, jag trodde att ni utbildade er vid andra tillfällen som är enbart för instruktörer.
 
Självklart håller jag med om att en instruktör på fyra elever är toppen, något annat har jag inte påstått!

Det med er timme låter vettigt men jag visste inte att det var så det gick till, jag trodde att ni utbildade er vid andra tillfällen som är enbart för instruktörer.

OK Visst utbildar vi oss vi helt sepparata tillfällen också men att för köra lite egen körninge efter att ha suttit och kollat och analyserat andra en hel dag är värt väldigt mycket. Sen är även denna timme den reservtid som man kan använda om det blir som på fredagen tex att banan måste saneras i över en timma, dvs då sköts schemat frammåt och alla fick sin körtid.

Däremot finns det en viktig poäng i att informera om tiderna i förväg så alla vet hur det fungerar.
 
Träningsledaren på en SMC kurs på gelleråsen kör oftast ett av två scheman.

3 grupper som kör 20 minuter per 60 minuter, 7 pass. Lunch och "sista timmen" körs det inte alls eller så får instruktörer/resurser köra.

4 grupper som kör 20minuter per 80 minuter, 7 pass. Lunch och "sista timmen" utnyttjas till kursen.

Instruktörer utbildar sig på vanliga bandagar samt några instruktörsdagar samt kanske någon teorikurs och/eller HLR/första hjälpen kurs varje år. Lunchtimmen är användbar på många sätt. Ibland testar vi någon övning vi tänkt köra under eftermiddagen. Skall man prata om referenspunkter är det bra att kolla att dom finns kvar fortfarande... Andra gånger kör vi bara för att "få igång" blicken så den fungerar som den skall efter att ha kört runt och observerat deltagarnas teknik.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top