SMC Sport KM Cup 2017

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Iom Speedster nu mer är saga så är siktet inställt på 2017 SMC Sport KM Cup.
Några funderingar/frågor till er som kört SMC Sport KM Cup :

Stämmer min uppfattning att de flesta rejs körs på Gälleråsen?

Såg att smc marknadsföring är att SMC Sport KM Cup är att likställa med "korpen". Men är det inte många "A förare " som kör oxå?
Fyll gärna på med novisa frågor och intryck från er som redan kör i SMC Sport KM Cup..
 
De flesta tävlingar körs på gelleråsen men det fanns inslag från sviestad och Rudskogen i år också :)
Det brukar dyka upp ett par elitförare eller snabba rookieförare vid varje körning. Korpen är nog en bra stämpel men för att vinna ett race så måste man oftast vara riktigt snabb.
 
De flesta tävlingar körs på gelleråsen men det fanns inslag från sviestad och Rudskogen i år också :)
Det brukar dyka upp ett par elitförare eller snabba rookieförare vid varje körning. Korpen är nog en bra stämpel men för att vinna ett race så måste man oftast vara riktigt snabb.

Bra info :tummenupp

Körs det A o B rejs eller bruksr man fylla ett enda fullt startled med tider från den snabbaste till långsamaste?
 
Bra info :tummenupp

Körs det A o B rejs eller bruksr man fylla ett enda fullt startled med tider från den snabbaste till långsamaste?

I höstas lyckades ju jag köra 2 SMC KM ... och i första racet skrev jag ner min tid från transpondern och hoppades på att få starta långt fram i B-Final, men det bliv snorsist i A- Final.
Om jag minns rätt så var första startled i 1.09 tempo, i A och i B typ 1.19.

Nästa år har jag inte sett nått Rudskogen ännu, men vi får hoppas.... iaf tycker jag nog att SMC KM är trevligare dagar än ett Speedster race utan Cup... så inget att gråta över, tycker jag nog...
 
Om du använder Facebook så kan du kika i gruppen "SMC Sport" och ställa frågor om du inte får tillräckliga svar här. De flesta som roddar (och många som kör) Sport är aktiva i den gruppen.

Jämförelsen med "korpen" tycker jag är bra i om att hela upplägget med SMC sport passar väldigt bra även för oss som mest "lallar runt" och kör lite mer för skojs skull eftersom själva KM:et är en relativt liten del av dagarna.

Du kör hela dagen/dagarna och avrundar med ett race istället för någon träning och sen vänta flera timmar och sen köra ett race. Så, se det som en bandag med frivilligt race.

Personligen så hoppas jag att Sport fortsätter dra stort intresse så att det permanent blir åtminstone 2 hastighetsgrupper så att inte "för snabba" förare dödar KM:et precis som det blivit med Speedster.

Körde iofs inget med sport själv i år, utan bara någon enstaka bandag, men tycker ändå att "Sport"-satsningen är bland det bästa som hänt ban-Sverige på flera år. Testa vetja!
 
SMC sport är klockrent. Jag säger som Peter, hoppas intresset blir stort nog för 2 hastighetsgrupper annars kan det bli lite besvärligt. 6 träningspass(typ)+startövningar+"raceträning" med seriepoäng.
 
SMC sport är klockrent. Jag säger som Peter, hoppas intresset blir stort nog för 2 hastighetsgrupper annars kan det bli lite besvärligt. 6 träningspass(typ)+startövningar+"raceträning" med seriepoäng.

Jomän, jag bör nog dyka upp lite mer i år. :hihi
Planen är att försöka få med mig lite polare ner i licensträsket med, och brorsan. (Men de stretar emot, de snålkukarna)
 
Följer SMC Sport KM Cup samma reglemente som någon klass i SM typ rookie? Alltså att röd bak lampa och bromsgrepps skydd etc är/blir obligatoriskt ..?
 
Last edited:
Följer SMC Sport KM Cup samma reglemente som någon klass i SM typ rookie? Alltså att bak lampa och bromsgrepps skydd etc är/blir obligatoriskt ..?

"För både steg 5 & 6, gäller att backspeglar, blinkers, pakethållare, reg-skylt och liknande tillbehör ska monteras av innan den obligatoriska besiktningen på morgonen. Fram- och baklyse demonteras eller tejpas så att inget lyser igenom. Gäller även inbyggda blinkers i kåpan.

Inför steg 6, bör bromsar, lock för diverse vätskor och oljeplugg najas (säkras). Fråga på licenskursen om du behöver få hjälp med detta på plats." -Kopierat från http://www.svmc.se/school/smcsport/MC-och-Utrustning/
 
Ðet är även viktigt att oljefiltret låses. Det gäller särskilt ölburksfiltren. Korrekt åtdragit och en slangklämma och najtråd bör funka. Oljefiltret är trycksatt av motorns oljepump.
 
Ðet är även viktigt att oljefiltret låses. Det gäller särskilt ölburksfiltren. Korrekt åtdragit och en slangklämma och najtråd bör funka. Oljefiltret är trycksatt av motorns oljepump.

Finns inget (eller har iaf inte funnits) något sådant krav på SMC Sport-körningarna. Ingen annan najning heller. Rekommenderat, men inte ett krav.

edit: det kan såklart ha ändrats sen jag körde med Sport, men inte vad jag hört iaf.
 
Har inte varit Krav på något vad jag vet, skulle kanske vara att skylten är plockad då.

Men för allas trevnad är det ju bra om oljeplugg är najad och glykolen tappad som minsta jobb man gör, tar sån jäkla tid att sanera, sen blir det ju halt med.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top