SMC skriver: Ingen regskylt fram

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
(nyhet)

SMC har gått ut med en nyhet om att det INTE blir av med att vi motorcyklister ska köra runt med en regskylt fram. Personligen tror jag inte en enda allvarligt skulle fundera på att ens installera en, även om det skulle blivit lagstadgat. Vem kom på idéen? Tyckte han/hon sig vara smart? Undrar om kostnaden för det administrativa bakom lagförslaget var värt det?


Artikel: http://www.sporthoj.com/article.php?aid=457
 
Tänk om man skulle få se en r1 med regplåt på stänkskärmen fram, som dom gamla mc hojarna med sidvagn från 1945.

kalla kårar.
 
holy shit...man förvånas ju mer o mer över vad de använder skattepengarna till....
 
När jag började med hoj så var det lag på skylt fram:yoparty
E1810 var min första hoj.
Då fanns det små dekalsiffror att köpa på mackar.
Nej jag vill inte ha skylt fram:gnissla
 
Det enda beslut som fattades i riksdagen var att just riksdagen inte skall besluta i frågan. Så nu får väl säkert VV i uppdrag att införliva förslaget istället. Visserligen var förslaget lagt av Socialdemokrater och miljöpartister, så det är kanske inte högprioriterat med nuvarande regering, men vad vet jag...
 
varför de ville ha regplåt framtill? jo för att de skall synas i fart kameran så klart :P
 
varför de ville ha regplåt framtill? jo för att de skall synas i fart kameran så klart :P

Vad spelar det för roll om det syns i kameran ? Nunan syns ju ändå inte.
 
Vad spelar det för roll om det syns i kameran ? Nunan syns ju ändå inte.
Därför att det även finns tankar om att göra om det till fortkörningsavgift istället för fortkörningsböter...
Detta skulle innebära att det är ägaren av fordonet som är skyldig att betala...

Precis som det är med felparkeringsavgift idag...
 
Last edited:
Så här ser motionen ut:

Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om ägaransvar och registreringsskyltar på motorcyklar.

Motivering
För hög hastighet i trafiken orsakar många olyckstillbud. De fartkameror som finns längs våra vägar fotograferar fortkörare när de kommer mot kameran och dämpar bevisligen farten. På bilar finns registreringsskyltar både fram och bak och det är lätt för kamerorna att fånga fortköraren genom att registreringsskylten fram fotograferas. Värre är det med motorcyklister som många gånger överskrider hastighetsgränserna, men här saknar fordonet registreringsskylt fram. Detta omöjliggör för fartkamerorna att fånga motorcykelns registreringsskylt. Att införa en regel om att motorcyklar ska ha registreringsskylt fram och att motorcykelns ägare blir ansvarig för hastighetsöverträdelsen, skulle med säkerhet innebära färre olyckstillbud på våra vägar.

Stockholm den 23 oktober 2006

Susanne Eberstein (s)
Jasenko Omanovic (s)


Samma fast i länkad form: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2006/07&bet=T311
 
Hmmm, den här gång gick det bra :tummenupp

Problemet är att väldigt MÅNGA MCs kör aldeles för fort framför "trafiksäkerhetsfotoburkarna" och utan att du vett om det (i stort) synas detta hos VV´s registrerings center. Vilket betyder att SMC konstant får skäl för att motorcyklisterna inte respekterar hastighets gränserna!

Eftersom att VV har i uppdrag att se över trafiksäkerheten vill man ha restriktioner för att sänka hastigheten.

Det finns nog bara en vettig lösning på problemet:

** Sänk hastigheten vid dessa fotoskåp..

Då kan vi hålle regskylt / transponder kraven borta, även i fortsättningen.
Jag kan upplysa att flera f-bolag sku älska transponders, så vi kan ha variabla tragikförsäkringer, i relation till hur snabbt man kör...
 
Hmmm, den här gång gick det bra :tummenupp

Problemet är att väldigt MÅNGA MCs kör aldeles för fort framför "trafiksäkerhetsfotoburkarna" och utan att du vett om det (i stort) synas detta hos VV´s registrerings center. Vilket betyder att SMC konstant får skäl för att motorcyklisterna inte respekterar hastighets gränserna!

Eftersom att VV har i uppdrag att se över trafiksäkerheten vill man ha restriktioner för att sänka hastigheten.

Det finns nog bara en vettig lösning på problemet:

** Sänk hastigheten vid dessa fotoskåp..

Då kan vi hålle regskylt / transponder kraven borta, även i fortsättningen.
Jag kan upplysa att flera f-bolag sku älska transponders, så vi kan ha variabla tragikförsäkringer, i relation till hur snabbt man kör...

Transponder kan man hantera. Hur svårt kan det vara att fixa en störningsmanick som brassar och stör ut sigalen. GSM jammers har funnits i åratal så det här kan lösas med finess. Lite värre blir det om hojens ägare fråntas körkortet för att någon annan lånat hojen. Å andra sidan finns ingen angiveri lag i Sverige vad jag vet,,,
 
De va verkligen tur att förslaget ej genomfördes. Jävla skit idë, ,måsta vart nån jävla idiot eller hip hoppare lr nåt som kom med det förslaget. Vad blir nästa lag? säkerhetsbälte på mc:n lr?
 
Back
Top