SMC:s BKK och SHK

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Hej!

Någon därute som gått båda dessa kurser, steg 1 eller mer och kan ge en hint om vad som skiljer rent praktiskt under kursen?
Har läst SMC:s egna förklaring på hemsidan men skulle vilja ha någon kursdeltagares åsikt istället.
Kan man börja med BKK och få ut lika mycket av som SHK kursen? Eller ska man satsa på den sportigare varianten direkt?

Tack!

/Johan

Hej

Jag skulle nog vilja säga att detta är samma sak ingen skillnad direkt.
Du får ut lika mkt om du går SHK eller BKK det är samma saker som lärs ut medans man fokuserar med på Sporthojar vid ena tillfället men det är nog mer för att få jämnare grupper i hastigheter....
Lägg dig i en snabbare grupp i BKK så ska du se att du får ut en massa av din utbildning där med....
Mvh

Jag skulle nog vilja säga att detta är samma sak ingen skillnad direkt.
Du får ut lika mkt om du går SHK eller BKK det är samma saker som lärs ut medans man fokuserar med på Sporthojar vid ena tillfället men det är nog mer för att få jämnare grupper i hastigheter....
Lägg dig i en snabbare grupp i BKK så ska du se att du får ut en massa av din utbildning där med....
Mvh

Perfa! Låter bra.. Tackar för snabbt svar.

Höll på att säga "same shit different name" men nästan så är det.

Tempot är lite högre i den snabba gruppen på shk jämfört med bkk,enda skillnaden jag märkt iaf. så välj du lungt det datum som passar dig oavsett vilken kurs det är,finns en hastighetsgrupp som passar dig på bägge.

Henrik

Tack, det var de jag ville höra!

Last edited:
hur väljer jag steg i SHK? man kan tydligen inte välja steg här, vf?

hur väljer jag steg i SHK? man kan tydligen inte välja steg här, vf?

Kursen jag bokade mig för kunde man välja steg under bokningen. Fanns ett fält att fylla i vilket steg man önskade.

Kanske är olika från distrikt till distrikt som Thunder säger ovan.

Satt å kolla på kurs nu och kika in där de skriver om vilka försäkringar som gäller,
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=6981, men enligt dem verkar ju inga försäkringar gälla? Är det bara på gokartbana som försäkringen gäller? Min (Bilsport & MC) gällde fullt ut när jag gled omkull på gokartbanan förra sommarn.
Hur funkar det med grupperna på körningarna, kan man byta upp en grupp om man tycker att det går för långsamt, eller åt andra hållet?

SMC Hemsidan skrev:
Svaret är entydigt; motorcykelförsäkringen gäller i samband med fortbildning som genomförs och är godkänd av SMC. Det gäller även kurser som genomförs på inhägnat tävlingsområde som arrangeras och är godkända av SMC.

Tolkade du kanske "x" som "nej"? Vad de menar är att försäkringen gäller från alla försäkringbolag.

Hur funkar det med grupperna på körningarna, kan man byta upp en grupp om man tycker att det går för långsamt, eller åt andra hållet?

Om man anser att man hamnat i fel fartgrupp så pratar man med sin huvudinstruktör för gruppen man är i. Sedan samtalar han/hon med träningsledaren om en lösning.
Det brukar alltid lösa sig så att man hamnar i grupp som passar så bra som möjligt efter dagens förutsättningar.

Tolkade du kanske "x" som "nej"? Vad de menar är att försäkringen gäller från alla försäkringbolag.
Haha läste visst inte så noga, jo x brukar vara nej...
Om man anser att man hamnat i fel fartgrupp så pratar man med sin huvudinstruktör för gruppen man är i. Sedan samtalar han/hon med träningsledaren om en lösning.
Det brukar alltid lösa sig så att man hamnar i grupp som passar så bra som möjligt efter dagens förutsättningar.
Låter kanon. Då ska man bara hitta ett datum som funkar då :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti