SMC Knix på Järfälla 2011

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
SMC Uppsala och SMC Stockholm storsatsar på Knix Jäfälla under 2011.

Vid 13 tillfällen under sommaren kommer vi att arrangera våra populära kurser.

Följande söndagar från klockan 18.00 kommer vi att köra. Inskrivningen öppnar 45 minuter innan.
15 maj
22 maj
5 juni
19 juni
26 juni (midsommarkörning)
3 juli
10 juli
17 juli
27 juli
31 juli
14 augusti
21 augusti
28 augusti

Komplett information hittar ni på http://tinyurl.com/65wg5sx.

Last edited:
vad är det för kurser läste om "GK avrostning" verkar vara bra men finns det mer och vad är GK Knix för något?:confused:

Klicka på länken. ;)

KNIX är miniBKK på gocartbana kan man säga. :)

Exakt. Vi gör i stort sett allt som vi gör på BKK men på en mindre banan och det är inte någon föranmälan. Man bara dyker upp och ställer sig i kön.

Fyra hastighetsgrupper så det finns en grupp som passar alla.

Är dom lika känsliga på ljudet som i sensommras då nån mätkille va där ...Ljudet studsar på nått konstigt sätt där så det gnälldes en del på hög db .

Ska tillägga att det aldrig hänt vid någon annan knix eller banåkning ..

Jag är taggad o ska försöka ta mig dit för första gången.Börjar ju bli onödigt sugen på lite asfalts sväng nu!! Vad kostar det om man får fråga? Nån som har koll?

Hepp.

Är dom lika känsliga på ljudet som i sensommras då nån mätkille va där ...Ljudet studsar på nått konstigt sätt där så det gnälldes en del på hög db .

Ska tillägga att det aldrig hänt vid någon annan knix eller banåkning ..

Vi kommer att mäta under kvällarna men ska försöka få till en bra kalibrering. Har inte i huvudet om det är 92 eller 95 som gäller på Järfälla.

En reflektion i samma riktning dock. Järfälla ligger i en grop och ljudet studsar nere i den. Speciellt från singelstånkorna och V-twinnarna. Det gör att vi som instruktörer får höja rösten rejält när vi pratar med våra deltagare. Personligen är jag aldrig så slut i rösten efter en Knix som just på Järfälla. Så ett skäl till att sätta i DB-killern är att då hör ni vad vi säger. :tummenupp

Vi har ansvar för att ljudnivån hålls nere vid våra aktiviteter, eftersom kartingens miljötillstånd hänger på den sköra ljudtråden. Om VI inte kan hålla vår ljudnivå nere, får vi inte köra där. Så enkelt är det, för kartingen klarar kravnivån och liksom på andra ställen är det en gnällig granne som kan stjälpa alltihop om denne är missnöjd och anmäler.

Vi har krav på oss att mäta kontinuerligt för att gå hyra banan och det ska mätas ett visst avstånd från bankanten och på anvisad plats. Det är inget som vi bestämmer eller tänker ändra på.

Vi var INTE speciellt hårda förra året, vi gav alla som låg på ljudgränsen eller över en chans att köra på ett sätt så att ljudnivån blev lägre och eftersom vi hade problem med enstånkor som klungkörde och pressade varandra till höga varvtal vid mätställen, så bad vi de förare som körde på det viset att sprida ut sig eller sluta köra. Det är kanske tråkigare att köra ensam, å andra sidan är vi på Järfälla för att öva, inte för att tävla.

Förra året var det 95 dBA förbifart som gällde, om det ändrats vet jag inte.

/ Veronica

Bra och klargörande svar Yasha! Fast nu har jag ju inte någon bra orsak till att ringa och fråga dig om uppgifterna. ;)

Ser sjukt mkt fram emot knix-starten... välbehövligt om inte annat..

Tveksamt om jag ens tar mig runt med nuvarande "teknik" och avslappningsförmåga.. :gnissla

Eek! Ljudgräns på knix :näsblod
Fanns det några ljudbestämmelser för Tuvängen förra året?

Har faktiskt inte noterat detta tidigare, trodde det var dom stora banorna som det var känsligt.
Tur man inte har köat i onödan mer än en gång :tungan:banana

På tal om ljud så körde jag utan dB-killers i mina akra och det funkade fint..petar man i 3an före man passerar mätaren så går det fint :)

ses på järfälla! :)

Ja då, det var ljudgräns även på Tuvängen.

Stämmer. Vi hade 95 dBA på Tuvängen och vi mätte på lite olika ställen runt om på banan. Dels i depåkurvan och dels från innerplan strax före högfartsvänstern. Det var ett antal som fick åka in på kvartssamtal för "överljudsfart" i fjol.

Ingen av de aktiva på den här tråden drabbades dock. De kör för långsamt... ;)

Har för mig att det kostar 2-300 spänn förra året i alla fall. Klart du ska dit, det är skitkul :tummenupp

Vi har ännu inte spikat priset men gissningen på 2-300 kr är inte långt från sanningen.

Last edited:
På tuvängen så blev det aldrig nått snack om för hög db .. eller jo , nån motard med obefintlig stoppning i dämparn samt nån 2-taktare från 80 talet är det enda jag sett fått rödflagg på de 2 år jag vart där.. Själv körde jag med akkra utan db-killer och gasade rätt friskt .

Järfälla va annorlunda, mkt mer känsligt , skulle nog inte åka där utan dn-killer i dock så kan man som nån skrev växla upp till 3an och åka på vridet på mkt låga varv förbi rakan så kan man klara sig utan db-killers .

fast man får nog sota ur motorn på vägen hem vilket aldrig behövdes på tuvvis .

Personligen är jag aldrig så slut i rösten efter en Knix som just på Järfälla. Så ett skäl till att sätta i DB-killern är att då hör ni vad vi säger.

Eller inte hehe :)

På tuvängen så blev det aldrig nått snack om för hög db .. eller jo , nån motard med obefintlig stoppning i dämparn samt nån 2-taktare från 80 talet är det enda jag sett fått rödflagg på de 2 år jag vart där.. Själv körde jag med akkra utan db-killer och gasade rätt friskt .

Järfälla va annorlunda, mkt mer känsligt , skulle nog inte åka där utan dn-killer i dock så kan man som nån skrev växla upp till 3an och åka på vridet på mkt låga varv förbi rakan så kan man klara sig utan db-killers .

fast man får nog sota ur motorn på vägen hem vilket aldrig behövdes på tuvvis .

Eller inte hehe :)

ja, förutom att vi inte stoppar hela fältet genom att använda den röda flaggan (som ju betyder "passet avbryts, iakta försiktighet och kör in i depå" så är vi ganska ofta lite mer diskreta. ;)

Akuta stop används svartflaggan. En sak med de som låter mycket är att de ofta använder bandepån för att få fri bana att köra på och då kan man haffa dem då.

Men jag håller med, förra året var det väldigt lite inrapporterade "överljudare".

Krävs det nån form av grundkurs/utbildning eller är det som det var på rörken för ca 5-7 års sen när man bara brassa på fulla spjäll tills man då självklart synade asfalten...lite för nära.:huvet
Alltså-måste man vara där en bra stund före för kurs första gången?

Krävs det nån form av grundkurs/utbildning eller är det som det var på rörken för ca 5-7 års sen när man bara brassa på fulla spjäll tills man då självklart synade asfalten...lite för nära.:huvet
Alltså-måste man vara där en bra stund före för kurs första gången?
Intro krävs, du behöver göra den varje år. Gjorde du den förra året, kommer det troligen att erbjudas en snabbgenomgång för att friska upp minnet lite och göra dig uppmärksam på eventuella förändringar.

Gäller alla Knix, men du behöver bara gå introduktionen en gång per år oavsett var du kör.

Det som är "nytt" (sedan något år) är att du kan boka en väst innan du gått introt och sedan hämta ut den när du fått introlappen påskriven, så du inte köar i onödan liksom. *L*

Ett tips: även om introduktionen är lika för alla Knixkurser, är det rätt smart att vara med på introduktionen när du besöker en bana för första gången: Då får du veta lite om bansträckningen, lokala regler och annat nyttigt för just den kursplatsen.

ja, förutom att vi inte stoppar hela fältet genom att använda den röda flaggan (som ju betyder "passet avbryts, iakta försiktighet och kör in i depå" så är vi ganska ofta lite mer diskreta. ;)

Vadå diskret? Svartflaggan är min absoluta favorit! :fakta Här är inget diskret med min flaggning. :D

Vi/jag tog in ett antal på Järfälla förra året, men det var ingen som behövde sluta köra. Inte på grund av ljudet iaf... :)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...