Smc knix 2025

Hur är Arlanda test track 1?
Är det någon av er som kört där?
Hur är den jämfört med tex Gtr-motorpark i Eskilstuna?

Last edited:
Arlanda TT1 är ingen riktig bana utan ett övningsområde. Det finns storbanekurva , tvära kurvor och kupering, -lite av varje ....( man kör fortfarande runt runt runt)

Och nu finns även datumen för Knix på Gtr-motorpark i Eskilstuna med på listan.
Blir nog att boka in premiären där den 11 maj.

Imorgon är det äntligen dags för årets första Knix för mig.
Några fler som kommer till Gtr Imorgon?

Rätt skönt ..ändå! när vi körde Knix kurser så va ju de flesta mc puttar på sporthoj.gubbhoj knappt födda..;)

Sökte kurser "Södermanland", och fick nästan uteslutande "KNIX borms och kurvkurs". Och en "KNIX med bmw-klubben".

Alltså mycket "broms och kurv". Jag funderar, är det något man generellt behöver om man fått sin utbildning, med allt det omfattade, och godkänt förarprov? Personligen förutsätter jag att alla som tagit hojkortet senaste .. 20 åren är säkra och kapabla i det mesta som MC på vägarna innebär.

.. och, vad skiljer en bmw-motorcyklist från dom övriga, annat än att hojen förmodligen har boxermotor och kardan? Blir det speciella övningar för dom på KNIX då?

Sökte kurser "Södermanland", och fick nästan uteslutande "KNIX borms och kurvkurs". Och en "KNIX med bmw-klubben".

Alltså mycket "broms och kurv". Jag funderar, är det något man generellt behöver om man fått sin utbildning, med allt det omfattade, och godkänt förarprov? Personligen förutsätter jag att alla som tagit hojkortet senaste .. 20 åren är säkra och kapabla i det mesta som MC på vägarna innebär.

.. och, vad skiljer en bmw-motorcyklist från dom övriga, annat än att hojen förmodligen har boxermotor och kardan? Blir det speciella övningar för dom på KNIX då?

Att ta hojkort = kan åka hoj, tillåtet att öva på egen hand.

Broms- och kurvkurs (BKK) eller KNIX (samma sak fast på mindre bana) där lär du dig köra hoj på riktigt.

BMW-klubben är dels ganska många, dels har ett samarbete med SMC så de sponsrar sina medlemmar med att utveckla sin körning och dels har en hyfsad mängd medlemmar som kör MYCKET hoj (+1500 mil/säsong) och har därmed ambitioner att köra snyggt, vägvinnande och säkert.

Så anmäl dig till en BKK eller KNIX (grundkurs) och så kanske även du kommer att se ljuset. Det första och största målet är att ha roligt och därför brukar kurserna bli fullbokade väldigt snabbt.

Med vänlig hälsning,

Att ta hojkort = kan åka hoj, tillåtet att öva på egen hand.

Broms- och kurvkurs (BKK) eller KNIX (samma sak fast på mindre bana) där lär du dig köra hoj på riktigt.

BMW-klubben är dels ganska många, dels har ett samarbete med SMC så de sponsrar sina medlemmar med att utveckla sin körning och dels har en hyfsad mängd medlemmar som kör MYCKET hoj (+1500 mil/säsong) och har därmed ambitioner att köra snyggt, vägvinnande och säkert.

Så anmäl dig till en BKK eller KNIX (grundkurs) och så kanske även du kommer att se ljuset. Det första och största målet är att ha roligt och därför brukar kurserna bli fullbokade väldigt snabbt.

Med vänlig hälsning,
Ja, men det kanske jag gör. Men då vill jag delta på min KTM 450 EXC-F. Jag kör den mycket senaste tiden, mest på dom slingriga småvägarna omkring sörmland. Kruserna är ju heller inga dyra evenemang så jag kan nog hoppa på en, om det blir nånstans omkring stockholm.

Ja, men det kanske jag gör. Men då vill jag delta på min KTM 450 EXC-F. Jag kör den mycket senaste tiden, mest på dom slingriga småvägarna omkring sörmland. Kruserna är ju heller inga dyra evenemang så jag kan nog hoppa på en, om det blir nånstans omkring stockholm.

Det går alldeles utmärkt att delta på vilken hoj och vilka däck som helst. Det är inte tidtagning utan det handlar om utveckling av din egen förmåga från där du befinner dig. Och det kommer att finnas de som knappt någonsin har suttit på en hoj och de som är mycket kompetenta mc-förare och alla har kul (och brukar komma tillbaka).

Tyvärr är det typ 7% av mc-förarna som deltar i SMC-s kursverksamhet; det borde vara fler eftersom de som kommer brukar fortsätta göra det.

Med vänlig hälsning,

Välkommen till missbruket! 😉

(Vi har gruskurser också)

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti