SMC Kemora kursen med STORT K 2012!!

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
Hej alla glad knuttar!

Då är det dags igen att boka in sig på kanonkursen 2012!!!!

Anmälan göres här på SMC`s hemsida svmc.se https://www2.svmc.se/school?courseId=368

Kursen går i mellersta Finland ca 45 mil norr om Åbo, 50 mil norr om Helsingfors.
Banan är liknande Gelleråsen både vad det gäller teknik o tid. MEN Kemorabanan är flera hundra meter längre vilket betyder att du håller högre fart i vissa partier. Liknande de europeiska STORbanorna :yoparty
Dessutom är banan rejält bred på de flesta partierna vilket gör omkörningar lätta.

Vi startar kursen vecka 29 måndagen den 16 tom. torsdagen den 19 Juli.
Alla deltagare (förutom steg 6) går steg 1 första dagen steg 2 andra dagen steg 3 tredje dagen och avslutar dag 4 med steg 4.
Lite film om SMC`s kursupplägg, samt hur det ser ut på Kemora http://www.svmc.se/upload/School/Vid...ka_640x320.mov

NYHET!!! I år kör vi alltså en grupp steg 6 för er som redan gått steg 1-4 och har gått licenskurs:tummenupp
Steg 6 är kurs/träning för de som har tagit RR-licens. Björn Compier kommer att hålla i denna träning tillsammans med några fler instruktörer (ev kommer vi att ha en överaskning:tungan)

Det betyder att endast 3 grupper är steg 1-4 och 1 grupp är steg 6
Max antalet på steg 6 gruppen är således 25 personer!

I kursen ingår förutom körning på den underbara banan Kemora Rata, teoripass varvade med körningen samt morgon och kvällspass med inriktning på SMC och vårt trafiksäkerhetsarbete, första hjälpen, fjädring och däck mm.
Boendet ingår söndag kväll till torsdag liksom frukost, fika/snacks och lunch måndag till torsdag.
Och givetvis Sveriges trevligaste instruktörer i 4 hela dagar!!
Vi kommer att fila ytterligare lite på tidigare års succè upplägg. Tex öppnar vi nu upp för RR träning iom steg 6!
Vi fick även önskemål om mer ledig tid på kvällarna o gemensam grillkväll:)

Vi kommer att köra med 3 olika hastighetsgrupper och 1 steg 6 grupp och 6 körpass a 20 min per dag x 4 dagar

Tidigare års nyhet att man kan lägga till 600:- för boende i dubbelrum på Hotellet kommer att upprepas. I boendet dubbelrum i hotelldelen ingår sängkläder och handduk.

OBS! Boendet blir annars endera i stugbyn eller i motelldelen Anexxet i hotellet! I stugbyn och motellet är det boende i flerbäddsrum som gäller. Varierar mellan 4-9 st bäddar.
Boendet fördelas beroende på när man anmält sig tidsmässigt och vilka som vill bo tillsammans!

Maten fick ett rejält uppsving förra året!! Och det hoppas vi att följs upp i år också:banana

Ännu en NYHET är att MC-gruppen kommer att vara med och serva oss under kursen:tummenupp

Mvh eder TL Per

Last edited:
Bokat! Vad gör MC-gruppen?

Mc-gruppen hjälper till o servar hojar o folk mot betalning!
Det har visat sig att trots att det står klart o tydligt i informationen till våra kurser att man ska ha fräscha däck o bromsar mm. Så kommer deltagare med undermåligt material, och istället för att inte få köra kursen så kan man få hjälp med att byta däck, bromsar, köpa ryggskydd mm mm på plats på banan!
Tidigare har man annars måstat förlita sig på att någon annan har med sig grejor till dig och din hoj om den ej klarar besiktningen.
Nu har vi den servicen att man kan få hjälp med detta!!

Marko (Kemorabanägaren) brukar även han ställa upp och beställa hem reservdelar och byta däck på våra hojar!

Last edited:
@Geggamojja - Du har en steg 5 (licens) på G-åsen tidigt på säsongen enligt www.svmc.se.

Mmmm:). Rykten och arbetshypoteser viskar om att allas vår TL jobbar intensivt på lite seriösa utmaningar för steg 6. Att vara raskast runt slingan detta år lär komma att kräva sin kvinna eller man...

Steg 6 låter intressant!!:)

Ja efter ett att bokningen öppnade för ett par veckor sedan, så är nu hälften av platserna bokade!!
Tidigare år så har alla platserna blivit bokade inom 1 vecka!! MEN sedan har ca 30% hoppat av och dessa platser har blivit tillsatta från vår reservlista.
Till i år har vi lagt in en högre avbokningsavgift för att motverka att man bokar upp sig på dessa åtråvärda platser och sedan hoppar av :/

Så i år har tillströmningen varit lite lugnare!!

Som Roffe säger, så har vi lite extra saker på G!!! :)

Har aldrig tagit hojen över till vårt grannland, men det verkar ju vara många som gjort resan till Kemora förut.
- Planen är att vi ska köra hoj från Åbo eller Helsinki till Kemora.
- Hatar breda, raka vägar med mycket trafik.
- Gärna se några av de 1000 sjöarna eller annat vackert landskap.
- Helst klara resan på en dag.
- Ha ork för 4 dagar på bana efteråt.
- Några trista transportsträckor går väl an om man vet att det kommer roliga sträckor senare.

Några tips?

Förra året var det ju någon form av öppen depå dagen innan och efter kursen. Vet ni något om hur det ligger till med möjlighet till detta i år? Har för mig jag läst/hört något om körning dagen efter kursen.

Kan vara intressant med tanke på färjebokning osv.

Som Roffe säger, så har vi lite extra saker på G!!! :)

Är det vad det talades om i höstas?
Kanske blir lite utmanande då.......

Blir det något race sista dagen?
Hade väl varit kul,får väl sikta på annat än första då men ändå. :)

Bokad iaf.,jag och tjejen,får se om det blir nudlar hela året pga. detta men det får det vara värt. :)

Japp, bokat in en perfekt semestervecka nu :) Vill till att småträna kroppen lite nu med så man kanske orkar alla 4 dagar också

För er som undrar över körning dagen före o efter? Så kan jag inte ge något besked om detta i nuläget tyvärr!! Men alla tidigare år så har banägaren Marco haft öppen kvällskörning för bilar o mc på torsdagskvällen. Så skulle kunna gissa på att det blir så även i år, kan vara intressant om man tänker stanna en natt till!!
Dagen innan vet jag inte i nuläget?? Men återkommer med mer info när jag vet :)

Har aldrig tagit hojen över till vårt grannland, men det verkar ju vara många som gjort resan till Kemora förut.
- Planen är att vi ska köra hoj från Åbo eller Helsinki till Kemora.
- Hatar breda, raka vägar med mycket trafik.
- Gärna se några av de 1000 sjöarna eller annat vackert landskap.
- Helst klara resan på en dag.
- Ha ork för 4 dagar på bana efteråt.
- Några trista transportsträckor går väl an om man vet att det kommer roliga sträckor senare.

Några tips?

Ja Från Helsingfors så har man ca 50 mil mestadels motorväg att köra upp till Kemora!
Från Åbo ca 45 mil sicksackande mestadels mindre vägar!
Så åkte jag hoj dit o hem skulle jag köra från Åbo då det stundtals är riktigt fina krokvägar genom skogar o sjöar!!

Per

Synd att ni inte kör steg 5 på Kemora samtidigt :(
~280 mil tur o retur för att gå steg 5 tycker jag är lite långt (G-åsen/Linköping) för att kunna köra på Steg 6 på Kemora

Måste tyvärr avböja :(

/S

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP