SMC-försäkring = dyrare?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tjing!

När jag tecknade försäkringen på GSXRen i folksam så framkom det att om jag ville nyttja SMC-försäkringen så var den dyrare per år och 25% självrisk istället för 3000kr?? (bägge årsbasis, oavställbar)

Hur fungerar tänket i en organisation om man förhandlar fram dyrare försäkringar för medlemmarna med sämre villkor? :va

Har jag missat något?:3freak

måste vara fel, du kanske har blandat ihop åretruntförsäkring och avställningsbar?

edit: för mig blev det 10% på försäkringen och inga skillnader i villkoren.

Inte jag iallafall.

Ringde första gången och kom fram till att den ikke avställningsbara blev billigast med 5900kr/år (SMC rabatt)

Ringde andra gången och skulle teckna, då frågade han om jag verkligen ville ha den eftersom jag kunde få den vanliga för 5700kr/år med bättre villkor??

:D

SMC har inte förhandlat fram dyrare priser mm som du antyder.
Om du gått en avancerad kurs med smc dvs bkk eller shk är du berättigad till att teckna en försäkring som ställer krav på utbildning.

För de flesta som har sporthoj så blir premien betydligt lägre. Men tyvärr så gäller inte det för alla.
Saker som påverkar är var du bor.
Din ålder
Tidigare försäkringsärenden.
Vilken hoj du har.
Hur gammal hojen är.

Vet att kundtjänst på folksam ofta har gjort fel. Så kolla en gång till med dem.
Om du dessutom får en försäkring på under 6000 kr med en självrisk på 3000 kr så tycker jag att du ska vara mycket nöjd med det. Du kommer inte hitta en försäkring som är så pass mycket billigare att det är värt den högre självrisken om det händer något.. Stöld, olycka mm.,

Last edited:
SMC har inte förhandlat fram dyrare priser mm som du antyder.
Du antyder att jag ljuger

Om du gått en avancerad kurs med smc dvs bkk eller shk är du berättigad till att teckna en försäkring som ställer krav på utbildning.
Tänkt ta en bkk i sommar, är iof nöjd med min försäkring eftersom den blev så billig ändå, men är nog smart att lära sig lite.

För de flesta som har sporthoj så blir premien betydligt lägre. Men tyvärr så gäller inte det för alla.
Saker som påverkar är var du bor.
Din ålder
Tidigare försäkringsärenden.
Vilken hoj du har.
Hur gammal hojen är.
Men bör väl aldrig kunna bli dyrare än för ickemedlem?

Vet att kundtjänst på folksam ofta har gjort fel. Så kolla en gång till med dem.

I sådant fall har det gjorts fel 2ggr av 2 olika personer på kundtjänsten.

Har iaf papprena klara på försäkringen så borde inte kunna bli något otrevligt.

Nej jag antyder inte att du ljuger.
Jag talar om för dig att det INTE är SMC som förhandlat fram priserna. Det är folksam som sätter priserna. INTE smc.

SMC har tillsammans med Folksam tagit fram villkoren för färsäkringen.
Och självrisken är lägst 3000 kr på skador upp till 12000. Sen betalar man 25% av skadan själv.
Detta för att du som försäkringstagare ska kunna påverka hur din mc repareraras... Tex med beggade prylar.

Om du dessutom inte har gått en BKK eller SHK så ska du inte heller få teckna ovan nämda försäkring.

På en vanlig basföräkring har du som SMC medlem 10% rabbat.
Dvs om du inte varit medlem i SMC så hade din försäkring kostat mer.

Last edited:
Nej jag antyder inte att du ljuger.
Jag talar om för dig att det INTE är SMC som förhandlat fram priserna. Det är folksam som sätter priserna. INTE smc.

SMC har tillsammans med Folksam tagit fram villkoren för färsäkringen.
Och självrisken är lägst 3000 kr på skador upp till 12000. Sen betalar man 25% av skadan själv.
Detta för att du som försäkringstagare ska kunna påverka hur din mc repareraras... Tex med beggade prylar.

Om du dessutom inte har gått en BKK eller SHK så ska du inte heller få teckna ovan nämda försäkring.

På en vanlig basföräkring har du som SMC medlem 10% rabbat.
Dvs om du inte varit medlem i SMC så hade din försäkring kostat mer.

Möjligt att de blandade ihop de olika rabatterna.

Jag visste ju att jag inte skulle få rabatt för några kurser jag inte gått.

1. Folksam SMC föräkring med krav på kurs. DVS BKK el SHK.
Denna försäkring har 3000 kr som lägsta självrisk på skador upp till 12000 kr. Därefter batalar man 25% av skadekostnaden i självrisk.
Det är troligen denna som skulle kosta dig 5900 kr.

2. En Basförsäkring på årsbasis. Med 3000 kr i självrisk. Denna kostar dig 5700 kr.

3. En basförsäkring med SMCs 10% medlemsrabbat. Denna försäkring har samma villkor som försäkring 2 ovan. Men ska ge 10% rabbat pga medemskap.

I

1. Folksam SMC föräkring med krav på kurs. DVS BKK el SHK.
Denna försäkring har 3000 kr som lägsta självrisk på skador upp till 12000 kr. Därefter batalar man 25% av skadekostnaden i självrisk.
Det är troligen denna som skulle kosta dig 5900 kr.

2. En Basförsäkring på årsbasis. Med 3000 kr i självrisk. Denna kostar dig 5700 kr.

3. En basförsäkring med SMCs 10% medlemsrabbat. Denna försäkring har samma villkor som försäkring 2 ovan. Men ska ge 10% rabbat pga medemskap.

I

Offtopic bara för mig sporthoj.com strular sate just nu med CSS som inte fungerar?

Ontopic
Låter ju som en logisk förklaring!

Måste kolla siffrorna på jobbet för har för mig att det i första vändan sas att det skulle kosta nånting på 6tusen som ickemedlem.

Natti :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...