SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Och till extremt beteende räknas att köra 30+ :brinnerupp

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Mc och moped strategi 2_2012 www.pdf
Bestämmelserna om beslag av fordon bör tillämpas på samma sätt vid rapportering av vårdslöshet i trafik (tex grova hastighetsöverträdelser) som vid olovlig körning och rattfylleri, denna möjlighet nyttjas inte så ofta idag. RPS avser att sprida information kring möjligheten att beslagta motorcyklar till polis och åklagare.

Edit: Lade till länken till origanaldokumentet

Last edited:
De bör definiera om det extrema beteendet först. Att plocka hojen av tex killen soom körde in i bommen förra sommaren i Stockholm hade varit en god gärning. Att plocka hojen av en som ligger och criusar i 105 på en fin 70-väg utan trafik är vanvett.

detta blir :popcorn

:hihi

Och hur skall dennna beslagtagningen gå till? Dom hinner ju inte ikapp :va

Det är tur att man inte är medlem och stöttar dessa druttföreningar som t ex motormännen och smc som påstår sig representera vald trafikgrupp.Deras styrning påminner mer om ett politiskt riksdagsparti.Segt, tungrott och sällan i timing med verkligheten. :va

I Italien räcker det att du kör utan hjälm så beslagtar myndigheterna din moped i 2 månader. Ändå kör folk utan hjälm rätt så ofta.

Jag ser inget fel i att man beslagtar fordon om någon visar extremt farligt beteende och noll hänsyn oavsett om man sitter på bil värd ett par miljoner eller en motorcykel för 250 tusen.

Men som redan sagts, de får precisera lite närmare vilka situationer man tänker sig att man ska beslagta motorcykeln än vad man gjort. Är det att man kör i 30+ på relativt öde 70, 90 och 110 vägar får de nog tänka om. Det innebär ju att var och varannan knutte på HD kommer att åka dit och det tror jag inte tanken är med det här förslaget. Snarare de som verkligen utmanar sitt och andras öde i trafiken på ett sätt ingen tycker är OK. Inte ens majoriteten av fartdemonerna på det här forumet.

Läser man på sida 13 i rapporten står det som är citerat nedan. Kan tillägga att jag bara som hastigast skummat mig fram till texten i fråga och kan ha missat annat väsentligt. Någon som har tid får gärna gå tillbaka och läsa det ordagrant.

Minska extremt beteende på motorcykel
Majoriteten av motorcyklisterna är trafiksäkerhets- medvetna trafikanter. Det finns dock några faktorer som återkommer gång på gång i dödsolyckor bland motorcyklister. Vi kallar faktorerna extremt bete- ende, och de har förekommit i 50–70 procent av dödsolyckorna de senaste fem åren. Det handlar om en grupp som är svår att nå och påverka med traditio- nella trafiksäkerhetsåtgärder. Extremt beteende har i detta sammanhang definierats som: förare som klart överskrider hastighetsgränsen, kör utan körkort eller med alkohol eller andra droger i kroppen eller kör aggressivt.

Fram tills nu har de varit riktigt vettiga.
Men de måste väl öka sin trovärdighet hos myndigheterna genom att gå på deras linje.

I alla fall om 30+ räknas som extremt oavsett omständigheter.

Det är tur att man inte är medlem och stöttar dessa druttföreningar som t ex Motormännen och SMC som påstår sig representera vald trafikgrupp där deras ideer sällan eller aldrig representerar mig som hojåkare.Deras styrning påminner mer om ett politiskt riksdagsparti.Segt, tungrott och sällan i timing med verkligheten.Dom kan ta sig i brasan. :smasha :crash

Det är tur att man inte är medlem och stöttar dessa druttföreningar som t ex motormännen och smc som påstår sig representera vald trafikgrupp.Deras styrning påminner mer om ett politiskt riksdagsparti.Segt, tungrott och sällan i timing med verkligheten. :va

Båda föreningarna har säkert bidragit med mycke bra, men tyvärr så verkar dom båda å ha hamnat i "läget" pensionärsföreningar, utåt så vill dom vara sportiga på exotiska ställen, läser du motormännens tiding, så på framsidan glider dom runt på rivieran i nån fräsig merca, redan från sida 4, så vil dom att alla skall köra nån hybridskit och inte snacka i mobilen. Lite åt det samma verkar det vara med SMC....

Som alltid så är det lätt att tycka att allt är skit som riskerar att drabba en själv.

Ingen här lär ha något emot att man t ex beslagtar en alkis bil. Att samme alkis inte tycker att att det är särskilt märkligt att köra efter 4-5 starköl, eller iaf lika lite som vi tycker att det är märkligt att köra mer än 30kmh för fort är det ingen som bryr sig om.

Men visst, extremt beteende behöver nog definieras rätt mkt tydligare om det här förslaget ska gå att acceptera.
Kan tänka mig nåt i stil med att 1 gång är ingen gång.. men 10:e gången samma person blir påträffad i 200kmh på slangen mitt inne i city så har jag inget emot att de bara tar hojen.

Sen får var och en bedöma om det är värt risken att bli av med sin mc.

Jag tror många av er drar för stora växlar och bara läser beslagtagning + extremt beteende utan att tänka lite logiskt på vilka resurser som faktiskt finns. Det går ju rent praktiskt inte att beslagta var enda motorcyklists motorcykel vid 30+ fortkörningar. Här är jag rätt övertygad om att det handlar om en liten klick förare som vi alla inte vill se i trafiken. Läs den feta stilen jag markerade i citatet ur texten innan och fundera på om ni tillhör den gruppen förare som jag tror man främst avser i förslaget.

Som tillämpning är idag när det gäller att beslagta fordon vid rattfylleri så är den alldeles för liberal!
Fordonet beslagtas nästan aldrig de första gångerna även om föraren knappt kan rulla ur bilen, tror inte jag har hört talas om nån som fått bilen beslagtagen förrän efter den tredje gången och då har personen också kört utan körkort alla gångerna.
Jag tycker också att i vissa situationer, där föraren visat ett extremt aggresivt körsätt och skapat olyckssituationer genom sit körsätt, kan det vara motiverat att beslagta både körkort och fordon. Men av vad vi sett hur regeln används när det gäller påverkade, narkotika och alkohol, så har 99% av hojåkarna inte mycket att frukta.
Det finns inte så många som i sann GR-anda letar "snutjag".

/KentW

Tycker det låter som ett steg i rätt riktning, men som sagt tidigare, så måste begreppet definieras ordentligt.

Jag tycker att extremt beteende är något man kan klassa förare som är påverkade, kör utan körkort eller har stora hastighetsöverträdelser i tät-bebyggt område. Detta måste givetvis preciseras väldigt noggrant innan ett förslag som detta skulle kunna träda i kraft.

Men som sades oven, att man tagit hojen från han som körde ihjäl sig i Sthlm hade nog inte varit en dum idé (om man nu hade stoppat honom tidigare dvs.)

Jag tror många av er drar för stora växlar och bara läser beslagtagning

Nä nä, nu ska vi inte sopa detta under mattan. Jag ser redan framför mig Worst case scenario: Eftersom alla här inne kör +30 beslagtar dom samtliga motorcyklar, utan motorcyklar blir det inget forum, Sporthoj.com läggs ner och SMC förlorar 70 % av sina medlemmar och kommer endast bestå av customtomtar som kommer i framtiden gemensamt kommer att rösta fram en lag på främre reg.skylt och öppen hjälm. :eek::eek::eek:

Båda föreningarna har säkert bidragit med mycke bra, men tyvärr så verkar dom båda å ha hamnat i "läget" pensionärsföreningar, utåt så vill dom vara sportiga på exotiska ställen, läser du motormännens tiding, så på framsidan glider dom runt på rivieran i nån fräsig merca, redan från sida 4, så vil dom att alla skall köra nån hybridskit och inte snacka i mobilen. Lite åt det samma verkar det vara med SMC....

Så måste det väl också få tilläggas at delar av syjuntan här på sporthoj är stenhårda dom med, det verkar som dom bränner runt på banan så även Rossi blir tårögd, medan dom aldrig har brutit hastigheten på öppen väg... :Bugar

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger