SMC deltog i Stockholm Prides Parad

• Thread starter Thread starter 198
  • Start date Start date
Rimligt resonemang.

På pareringsplatser och "gågator" (där det är tillåtet att köra) är väl hjälm och bältestvång undantaget? Kan det då inte vara så att paraden klassas som tillfällig gågata eller nåt givet den obefintliga hastigheten?

Rent krasst känns det ju säkrare att krypköra utan hjälm eftersom motsatsen mer sannolikt skulle leda till värmeslag och tillfälligtdumihuvet-olyckor.

Rekommendation var att köra med hjälm eftersom Paraden inte räknas som avlyst vägbana. Merparten körde dessutom med hjälm bl.a jag som filmat. Det blev varmt kan jag lova, men nu sitter skydden i hjälmen bättre då dom formats efter huvudet :D

Men som en del av er skrev, det går väldigt väldigt långsamt men vi gjorde så att vi undvek krypkörning genom att låta gruppen framför åka iväg ett hundra tal meter innan vi körde ikapp dom för att inte slira för mycket på kopplingen.

På pareringsplatser och "gågator" (där det är tillåtet att köra) är väl hjälm och bältestvång undantaget? Kan det då inte vara så att paraden klassas som tillfällig gågata eller nåt givet den obefintliga hastigheten?

Rent krasst känns det ju säkrare att krypköra utan hjälm eftersom motsatsen mer sannolikt skulle leda till värmeslag och tillfälligtdumihuvet-olyckor.

Jag tror inte att något undantag existerar. Visst kan man föra ditt resonemang. Gjorde det själv för inte så länge sedan i ett inlägg halvt på allvar halvt på skämt när jag reflekterade över den värmebölja vi har haft och lämplig klädsel. Raljerade lite att man kanske borde skaffa ett sådant läkarintyg som man hört att mc-gängen ordnade fram för att slippa hjälm. Lägger ingen värdering i om någon väljer att köra utan hjälm. Det får stå för dem. Däremot kan man diskutera lämpligheten i att köra med SMC flagg. När man gör det representerar man inte bara sig själv utan övriga kollektivet.

Det räcket ju att studera folk i Sydeuropa där det också råder hjälmtvång. I Italien vill jag påminna mig om att man beslagtar mc/skoter om man blir ertappad utan hjälm. Begränsad tid så klart. Ändå ser man många körandes med hjälmen trädd genom armbågen i augustivärmen. Nästa gång ni hyr läs det finstilta. Beslagtar man skotern man hyrt får man betala ytterligare hyrtid. Har själv inte hyrt utan fick det berättar för mig av en hotellägare där nere.

I min värld finns det ingen ursäkt att åka utan hjälm i kortegen. Man kan så klart skylla på värmen, men jag tror den hade väldigt lite med beslutet att köra utan i det här fallet baserat på att vi talar om Pride festivalen specifikt.

Vägarna där paraden går är avstängd för övrig trafik. Vilket nog gör att man kanske enligt faktiskt får köra utan hjälm..... Så här säger trafikförordningen om när man INTE behöver använda hjälm.....:

Trafikförordning (1998:1276)

9 § Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm.
Skyddshjälm behöver inte användas
1. av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd,
2. när fordonet inte är i rörelse,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område,
4. på en moped som framförs med avstängd motor, eller
5. i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte används.
Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder skyddshjälm eller annat huvudskydd i enlighet med bestämmelserna i första och andra styckena. Förordning (2001:753).

dvs områden där det är lugnare/ingen trafik. Polisen hade säkert sagt ifrån om det inte varit ok. Och SMC´s regelverk bör väl rimligen överensstämma med lagen och/eller försäkringsbolagens riktlinjer.... Tror inte att man kan klassa in Pride paraden som "allmän väg" i alla fall då den ju faktiskt är avstängd..... Och går i krypfart.

Personligen kör jag ALDRIG med hjälm när jag flyttar hojen på en bensinstation eller en parkeringsplats. Jag orkar inte.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti