SMC´s bankursers framtid?

Har upplevt att det är lite dubbelmoral bland vissa instruktörer på SMC. Först står dom och talar om för kursdeltagarna hur noga det är med säkerheten, t.ex hastighetsbegränsning i depå, säkra omkörningar, inte köra fortare än vad man klarar, bakhjulsåkning förbjuden osv. Vid brott mot dessa regler får man packa ihop och åka hem.
Av vad jag har sett gäller dock detta inte om man är instruktör då jag har sett:
-instruktörer som åkt på bakhjulet i depå och på banan.
-instruktörer som korsat heldragen linje i depå-utfarten och vikt ut på banan precis framför en annan deltagare.
-instruktörer som försökt köra om en deltagare i ingången till en kurva, instruktören hade dock högre fart än han klarade och hamnade i sandfållan, hade deltagaren inte uppfattat ljudet av instruktörens låsta bakhjul och väntat med att svänga in i kurvan hade han blivit torpederad.

Personligen tycker jag det är helt ok att köra som dessa instruktörer om man innan körningen går ut o säger till alla även kursdeltagarna att det är bara att "bomba järnet i dag".
 
Vad blev utfallet av slutdagarna på gelleråsen 2012 då?. Förra året var det väl en 8-10 stycken som gick i backen.

Handen på hjärtat, hur många är det som går ut och kör 70% av sin förmåga på en kursdag?. Inte många skulle jag gissa på. Inte ens en instruktör som ska ligga bakom nån som är lite snabbare än denna.

När man har varit på några kurser och har inställningen att man vill gå ut o köra så fort man bara kan...... då äre dags att ta steget vidare till SMC sport/licens och köra oförsäkrat på steg 6/licensträningarna. Istället för att kanske sitta och våldföra sig på älsklingen med helförsäkrat.

...du är en vis, men lite underlig, man. :crash :yoparty

Jag blir personligen lite brydd över denna konstanta diskussion runt varvtider, på våra kurser...det tjötas det om friskt i varenda buske snart (även i denna tråden...definition av ironi för övrigt). :död
I helgen satte jag skygglappar för allt, fokuserade på min egen träning, och det var fokus på "bomba apex" både lördag och söndag, att hela tiden försöka klippa apex, inget annat.

och det var både jäkligt kul - och ofattbart nyttigt, blicken och spåret är något jag slarvar friskt med när man jobbar och kikar på andra.


Tid kan säkerligen vara ett bra pedagogiskt hjälpmedel (som det till och med står på pränt i materialet vi baserar utbildningen på), men...när det är rätt tydligt att det används i ren penismätar-tävling, då är det en attitydsförändring som lär till (eller flytta över den körningen till steg 5/6).

Det går utmärkt att lägga det på lagom nivå, och träna på detaljer, åka säkert med hänsyn, och ändå ha en kul dag. :3freak Visst är det förvånande?

Har jag en deltagare en kursdag som åker säkert, med ett tempo där jag inte längre kan åka konstiga spår, med marginal nog över att ha tid att kika på deltagaren, ja då är det ju så, min personliga reaktion är - svinfränt!
Då får man jobba på andra sätt helt enkelt.

Man behöver inte laptimers, racegummi och antispinn för en givande kursdag...det räcker med åkglädje, respekt och hänsyn.

/l.ack.
 
Jag är kluven, tycker SMC:s kurser är toppen, har lärt mig otroligt mycket, en ny värld öppnade sig. Träffat fantastiska instruktörer men jag blev lite förbryllad när jag deltog i en kurs på Kinnnekulle.

När jag rullade in med min splitternya ZX10:a och genomgick säkerhetskontroll var intruktören eld och lågor, han frågade om jag visste vad jag egentligen hade köpt och berättade att han tävlade med en likadan maskin. Han frågade om jag ville att han skulle köra min maskin med mig bakpå så skulle han visa vad den gick för. Visst, tänkte jag, det kunde kanske vara kul att sätta lite standard vad den klarar av och frågade vem som pröjsar ifall vi skulle klota. Han ville inte svara, jag frågade 3 gånger innan han utbrast:
- Jag är instruktör, vi klotar inte, vi gör bara inte det.

Jag bad att få tänka på saken under dagen. Vid andra passet klotade han rejält med sin egen hoj (kalla däck). Jag är väl medveten att det förmodligen inte hade hänt om han kört min hoj men visst höjde man något på ögonbrynen.
 
Har upplevt att det är lite dubbelmoral bland vissa instruktörer på SMC. Först står dom och talar om för kursdeltagarna hur noga det är med säkerheten, t.ex hastighetsbegränsning i depå, säkra omkörningar, inte köra fortare än vad man klarar, bakhjulsåkning förbjuden osv. Vid brott mot dessa regler får man packa ihop och åka hem.
Av vad jag har sett gäller dock detta inte om man är instruktör då jag har sett:
-instruktörer som åkt på bakhjulet i depå och på banan.
-instruktörer som korsat heldragen linje i depå-utfarten och vikt ut på banan precis framför en annan deltagare.
-instruktörer som försökt köra om en deltagare i ingången till en kurva, instruktören hade dock högre fart än han klarade och hamnade i sandfållan, hade deltagaren inte uppfattat ljudet av instruktörens låsta bakhjul och väntat med att svänga in i kurvan hade han blivit torpederad.

Personligen tycker jag det är helt ok att köra som dessa instruktörer om man innan körningen går ut o säger till alla även kursdeltagarna att det är bara att "bomba järnet i dag".

Inom alla grupperingar finns det människor som gör fel. En del VET att de gör fel andra är tankspridda eller annan mänsklig orsak. Inget av detta är acceptabelt och varje gång det inträffar reagerar vi andra och lyfter problemet i första hand med individen i fråga och i andra hand med för dagen ansvariga TL.

Jag beskriver här bara hur det fungerar på de kursdagar jag kör/har kört på. Sedan finns andra sätt att reagera på. Andra sätt som kanske är mer eller mindre bra.

Vår rätt svåra uppgift är att likställa alla så vi alla har samma bild av vad som är rätt och fel. Vad som är gott föredömme och icke. Detta skall sedan balanseras mot att vi inte skall upplevas som tråkiga/moralkärringar.

Vi jobbar kort och gott på det men kan behöva all konkret input på lösningsförslag vi bara kan få.

Mvh!
// Niklas
 
Jag är kluven, tycker SMC:s kurser är toppen, har lärt mig otroligt mycket, en ny värld öppnade sig. Träffat fantastiska instruktörer men jag blev lite förbryllad när jag deltog i en kurs på Kinnnekulle.

När jag rullade in med min splitternya ZX10:a och genomgick säkerhetskontroll var intruktören eld och lågor, han frågade om jag visste vad jag egentligen hade köpt och berättade att han tävlade med en likadan maskin. Han frågade om jag ville att han skulle köra min maskin med mig bakpå så skulle han visa vad den gick för. Visst, tänkte jag, det kunde kanske vara kul att sätta lite standard vad den klarar av och frågade vem som pröjsar ifall vi skulle klota. Han ville inte svara, jag frågade 3 gånger innan han utbrast:
- Jag är instruktör, vi klotar inte, vi gör bara inte det.

Jag bad att få tänka på saken under dagen. Vid andra passet klotade han rejält med sin egen hoj (kalla däck). Jag är väl medveten att det förmodligen inte hade hänt om han kört min hoj men visst höjde man något på ögonbrynen.

Oprofessionellt! Inte att vurpa för det var garanterat inte hans avsikt. Men hans beteende mot dig!
Vad har du för förslag på hur man får en sådan person att agera annorlunda. Lek med tanken att han i stället hade varit glad för din skull (över en ny hoj) och berömt dig för valet av maskin samt gett dig konstruktiv feedback på din egna körning/utveckling av dagen. Och ändå gått omkull (oavsett orsak). Hade din känsla/reaktion blivit annorlunda?

För övrigt känne rjag inte igen vuirpan/incidenten du pratar om från i år men jag har ju inte varit över allt, men nästan! ;-) Förhoppningsvis når vi även denna instruktör unde rhösten/vintern.

Mvh!
// Niklas
 
Det är väl få saker man lär sig så mycket av som en krasch? På bana blir man generellt inte skadad så kostnaden för försäkringsbolagen är marginell!
 
Alltid lika kul med övermodiga instruktörer. :näsblod
Åkte med en instruktör som tjatat på mig halva dagen, då jag klotat min egen hoj, att jag skulle åka bak på honom. Var starkt tveksam från början och fick se mina fördomar infrias då han nyper frambromsen och vi går omkull. :crash

Var/när inträffade detta?

Mvh!
// Niklas
 
Det är väl få saker man lär sig så mycket av som en krasch? På bana blir man generellt inte skadad så kostnaden för försäkringsbolagen är marginell!

200kg mc är tung att få på foten, bröstkorgen eller huvudet så även om det oftast går bra skall man ha stor respekt för krafterna som är involverade och riskerna med en krasch. Genom årens lopp då jag tillbringat många dagar i/kring depån i olika roller har flera mycket allvarliga incidenter med tragisk utgång för den/de inblandade inträffat. Det är bara en tidsfråga innan nästa.

Vad är det som säger att det inte blir du...eller jag? Så se till att göra allt Ni kan för att bibehålla det grepp ni har. Det är lättare att bibehålla det än att återfå ett tappat grepp.

Mvh!
// Niklas
 
Det är väl få saker man lär sig så mycket av som en krasch? På bana blir man generellt inte skadad så kostnaden för försäkringsbolagen är marginell!

Det där tycker jag är fel, jag lär mig mer genom att närma mig gränsen sakta så att jag känner, och lär mig hantera, varningssignalerna för hur det inte ska kännas.

Eller hur det ska kännas för att ligga på gränsen om man vill uttrycka det så.
 
Skit i det, kom med något konstruktivt i stället!

Konstruktivt?

Inför nolltolerans?
En krasch är en för mycket?
Varken instruktör eller deltagare får boka fler kurser?

Eller näe, då skulle ni ju inte få något underlag för verksamheten.
 
Om inte SMC har utbildning av förare, Hur ska man då kunna lära sig mer??? :va
Prova på egen hand? på gatan? Tror inte att det är någon bra utbildningsplats. SMC's intruktörer har så enormt mycket erfarenhet och kunskap, och jag tycker att det är helt fantastiskt bra att de vill dela med sig av den. :) :Bugar

Att olyckor händer, beror det på att det är ett arrangemang, eller att någon försatt sig i en situation han/hon inte riktigt behärskar? Den förare som kraschar på bandag kanske skulle ha kraschat i vilket fall, fast någon annanstans, om SMC inte hade haft kurs?

Då körkortutbildningen tyvärr måste fokuseras alltför mycket på ett idiotiskt lågfartsprov, så läggs alldeles för lite tid på riktig körning. En nybliven körkortstagare saknar mycket av de kunskader som verkligen behövs. Här fyller SMC en stor funktion. :tummenupp Synd att inte fler utnyttjar möjligheten till fortbildning.
 
Oprofessionellt! Inte att vurpa för det var garanterat inte hans avsikt. Men hans beteende mot dig!
Vad har du för förslag på hur man får en sådan person att agera annorlunda. Lek med tanken att han i stället hade varit glad för din skull (över en ny hoj) och berömt dig för valet av maskin samt gett dig konstruktiv feedback på din egna körning/utveckling av dagen. Och ändå gått omkull (oavsett orsak). Hade din känsla/reaktion blivit annorlunda?

För övrigt känne rjag inte igen vuirpan/incidenten du pratar om från i år men jag har ju inte varit över allt, men nästan! ;-) Förhoppningsvis når vi även denna instruktör unde rhösten/vintern.


Mvh!
// Niklas

Det hände för ett par år sedan, det sista jag vill är att hänga ut en enskild instruktör, shit happens liksom. Många undrade givetvis vad som hade hänt och varför men det kom väldigt bra feedback om incidenten under dagen. Lessen om du fått intrycket att jag tycker kurserna inte är bra, det är snarare tvärtom. Kan tänka mig att gå fler, har massor kvar att lära dessutom är det ju sjukt kul.
 
Konstruktivt?

Inför nolltolerans?
En krasch är en för mycket?
Varken instruktör eller deltagare får boka fler kurser?



Eller näe, då skulle ni ju inte få något underlag för verksamheten.

Inför nolltolerans? - Så genom att säga att vi inte tillåter någon vurpa kommer vi att klara av att inte vara mänskliga, eller hur tänkte du här?

En krasch är en för mycket? - Rätt tänkt men vi lever i en verklighet som innebär att vi människor gör misstag. Sedan om det är en människa som på sin fritid på idéell basis vill bidra till att minska antalet dödsolyckor på mc ute på vägarna eller det är du som kör bil till jobbet på morgonen spelar ingen roll. Du/vi gör misstag, tyvärr.

Varken instruktör eller deltagare får boka fler kurser? - Skulle bli svårt att få någon att leva upp till det precis som alla orealistiska mål. Skall du känna engagemang/motivation måste du tro att du kan uppnå målet. Att då sätta upp orealistiska mål varken gagnar verksamheten/övergripande målet eller speciellt konstruktivt, snarare destruktivt.

Så du får en chans till. Kan du komma med något konstruktivt som leder oss frammåt mot målet färre vurpor (instr./deltagare) och självklart skall verksamheten fortgå.
 
Det hände för ett par år sedan, det sista jag vill är att hänga ut en enskild instruktör, shit happens liksom. Många undrade givetvis vad som hade hänt och varför men det kom väldigt bra feedback om incidenten under dagen. Lessen om du fått intrycket att jag tycker kurserna inte är bra, det är snarare tvärtom. Kan tänka mig att gå fler, har massor kvar att lära dessutom är det ju sjukt kul.

Du får tycka vad du vill om kurserna. Det är din rätt, men när man lägger fram en berättelse som den du beskrev när vi pratar om något som är akuellt i tid förväntar man sig att syftet skall vara något i stil med att vi kan ta tag i det och få till en förändring till det bättre inte höra om incidenter där någon speciell individ/grupp har gjort fel/misstag och som i dagsläget är svårt/näst intill omöjligt att agera på.

Vill man finns garanterat mängder med incidenter genom årens lopp som inträffat där instruktörer har vurpat likväl som det finns deltagare som vurpat och forumskrivare som vurpat (men som sällan vill/vågar berätta om det). Men skall vi ha nytta av informationen får det efterföljas av en bra analys så vi kan gå till grunden med orsaken så vi har något konkret att jobba med/mot.

Mvh!
// Niklas
 
Tid kan säkerligen vara ett bra pedagogiskt hjälpmedel (som det till och med står på pränt i materialet vi baserar utbildningen på), men...när det är rätt tydligt att det används i ren penismätar-tävling, då är det en attitydsförändring som lär till (eller flytta över den körningen till steg 5/6).

Jag tror inte tidtagning hör hemma på en kursdag. För då tänds den där lilla tävlingsgnistan kanske mot polarn eller att man vill förbättra. Visst jag bygger bara mina antaganden på (att köra så fort man bara kan) mig själv efter hur jag var när jag var på första säsongens bandagar o smc kurser, dock hade jag fått reparera hojjen själv om jag kraschade och på den tiden jagade jag inte tider heller.

Håller på att bygga om gixxern till gata så jag dyker antagligen upp på några steg 1-4 kurser nästa år. :crash:hej
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top