Smartast försäkringslösning efter krock?

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
En kille körde in i min bil på en parkeringsplats i förra veckan, och ena framlyset krossades på min bil, på hans bil blev det lite sprickor i frontspoiler och annat.

Imorgon ska vi försöka reda ut försäkringsbiten angående detta och jag undrar vad som är bäst ur mitt perspektiv.

För egen del kommer jag inte att kontakta mitt bolag eftersom det inte handlar om många hundralappar för ett nytt framlyse, men å andra sidan svider det lite i fickan ändå (pank som man är).

Så, därför frågar jag nu er därute...vilken lösning är smartast för att jag ska få mitt framljus betalt, som han kan tänkas gå med på...??
 
Ska han ändå ta sina grejer på sin helförsäkring så är det väl lika bra att han tar dina grejer på sin trafikförsäkringsdel.
Ersättning ska du ju ha på ett eller annat sätt.
 
SpeedAbuser skrev:
För egen del kommer jag inte att kontakta mitt bolag eftersom det inte handlar om många hundralappar för ett nytt framlyse, men å andra sidan svider det lite i fickan ändå (pank som man är).
Körde inte han på din bil? I så fall ska du inte betala ett öre...
Antingen kopplar ni in försäkringsbolagen, motparten får betala självrisk, och du får dina skador åtgärdade
utan kostnad eller så ersätter motparten dig kontant för reparationskostnader(förmodligen dumt, det kan
finnas "dolda" skador).

/A
 
Rundningsmärke skrev:
Körde inte han på din bil? I så fall ska du inte betala ett öre...
Antingen kopplar ni in försäkringsbolagen, motparten får betala självrisk, och du får dina skador åtgärdade
utan kostnad eller så ersätter motparten dig kontant för reparationskostnader(förmodligen dumt, det kan
finnas "dolda" skador).

/A
Ja, han körde på min bil. Han är solklart skyldig.

Vad vinner han på att betala mig kontant istället för att jag går via försäkringsbolaget och tar skadorna på min försäkring?
Skadorna på min bil uppgår som sagt inte till särskilt många hundra kronor.

Hur påverkas min bonus?
 
Din bonus påverkas aldrig när det inte är ditt fel. Han behåller ju sin bonus om han betalar för dina skador utan att blanda in försäkringsbolag. Lämna bilen på verkstad så får han betala, annars anmäler ni det till hans bolag.
 
varför ska du inte koppla in ditt försäkringsbolag??
han körde på dej... hans fel, punkt slut...

koppla du in ditt bolag å skriv skaderapport å förklara att det var hans fel så ska du se att bolagen emellan löser det å du får stålars eller din kärra lagad... :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top