Smarta visir

Vad händer när det blir kortslutning och visiret blir svart....?

nu har jag fått svar från företaget som tillverkar de smarta visiren. det här är kortfattat mejlkorrespondensen med dem:

• Kan man köpa visiret redan idag (förutom det amerikanska företaget ni samarbetar med)? Isåfall var? (Återförsäljare etc)

• Hur mycket ungefär kommer visiret kosta?

"Vår produktion är igång men visiret finns inte att köpa idag, planen är att Akuma kommer att börja sälja det i juli men då enbart i Nordamerika. Vi vet inte exakt vad priset kommer att bli, men någonstans runt 200 dollar har det pratats om och visiret kommer enbart att passa på Akumas egna hjälmar."

Synd att de inte sammarbetade med en lite större hjälmtillverkare.
Jag hade lätt köpte ett sådant för runt 1500kr. Om det hade passat min Arai...

Men, Akuma? :va Har alrdig hört talas om dem...

Säkert en bra ide men jag skulle inte vilja ha ett visir som tar 2 minuter på sig att gå från 0 till full toning när man kommer ut ur en tunnel med motljus. Ej heller tvärtom. De personer som jag ahr sett med denna typ av glasögon famlar ju bokstavligen i mörkret när de går in i en inte allt för upplyst lokal efter att varit ute.

:va

http://www.webbikeworld.com/r4/photochromic-motorcycle-visor/

Last edited:
En bra idé framförallt för personer som spenderar mycket tid på hojen och kör under varierande förhållanden.

Som "in och ut ur tunnel" visir så är det ju inte svårare än att man har tänker på det lite i förväg (speciellt då in i tunneln).

Jag skulle investera i sån till min nuvarande hjälm (Även fast jag idag kör med mörk tear-off på klart visir)

Säkert en bra ide men jag skulle inte vilja ha ett visir som tar 2 minuter på sig att gå från 0 till full toning när man kommer ut ur en tunnel med motljus. Ej heller tvärtom. De personer som jag ahr sett med denna typ av glasögon famlar ju bokstavligen i mörkret när de går in i en inte allt för upplyst lokal efter att varit ute.

Du får väl stanna o vänta ett tag på motorvägen så visiret hinner ändra sig innan du åker in i tunneln :D

men i länken som jag tagit med, finns det en demonstrationsvideo som bara tar några sekunder på sig att gå från '0 till full toning'...kolla gärna in den.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti