Smart garage för motorcykel

Hur funkar den med någon decimeter snö/is på?

Kanske ska ställa den frågan till tillverkaren istället ? :fakta (Om du nu inte bara drygar dig...)

Personligen ser ja de som ett alternativ för de som inte kan fixa en garage plats elle rinte vill ha hojen stående utomhus observera att ja sa alternativ, vet att de finns gott om folk som släpar in hojen i huset/lägenheten under vintern.

Dock hade ja inte förvarat min hjälm och stället ute i de utfällbara garaget.

Last edited:
Kanske ska ställa den frågan till tillverkaren istället ? :fakta (Om du nu inte bara drygar dig...)

Personligen ser ja de som ett alternativ för de som inte kan fixa en garage plats elle rinte vill ha hojen stående utomhus observera att ja sa alternativ, vet att de finns gott om folk som släpar in hojen i huset/lägenheten under vintern.

Dock hade ja inte förvarat min hjälm och stället ute i de utfällbara garaget.
Jag frågade för att jag undrar om de tänkt på de, då jag tycker de är en högst relevant fråga i ett nordiskt klimat. Förövrigt så ställde jag frågan här ifall någon visste om den kan hantera det.

Last edited:
Har sett en jäkla massa olika garagelösningar här på SH, men aldrig något i verkligheten.
Finns det verkligen en marknad för sånt här? Visst, tillverkarna kanske säljer några stycken, men är det några volymer att tala om?

Verkar dödsdömt.

Hade man bott i lägenhet och fått tillåtelse av värden/brf så hade det kanske varit något. Men det känns som att kapell går lika bra på sommaren.

Bor man i hus så kan man köpa en färdig friggebod isolerad och klar för <10.000kr så har man garaget klart där. Varmt och gott.

Jag kan uppskatta ingenjörskonsten och finurligheten, men jag tror inte det säljs några större mängder.

Om nu hojen används med den för de flesta MC åkare normala frekvensen så förstår jag inte värdet med att ha den hopfällbar eftersom den större delen av tiden kommer att vara utfälld och ta maximal plats. Dock är väl själva principen bra tex. i ett större gemensamt garage, att man kan ha lite mera prylar till hojen osv. gärna elanslutning och en avfuktare.:tummenupp

Kändes som något man klipper upp med plåtsax.... :hihi
Sen är väl frågan om tillstånd för att sätta upp den och då evt förankra i husväggen, kanske
inte alldeles enkelt via lokala bostadsbolaget..
Men fyndig lösning,

Såg på blocket i somras för 6-9000kr... Beggade iofs. Men det var under 10k

En ny stomme kostar runt 8 på byggmax, sen tillkommer lite isolering etc.
Om den är begagnad så måste man antingen plocka isär den (vilket brukar vara lite svårt) eller hyra in en bil med lyftkran och då kommer man inte under några 10.000.

Stomme för 8.000 på Byggmax, tillkommer lite mer än isolering på den :7peta
http://www.byggmax.se/stugor-och-friggebodar/friggebod/friggebodstomme-p7101013
Tex ytterpanel, fönster, dörr, tak, golv, spik, skruv, el...

Såg på blocket i somras för 6-9000kr... Beggade iofs. Men det var under 10k
En ny stomme kostar runt 8 på byggmax, sen tillkommer lite isolering etc.
Har byggt ett mc-garage baserat på Byggmax stomme.
Byggdes dock i "förstärkt utförande" på alla områden och använde enbart Byggmax yttermått (och en del andra)
Anser inte stommen värd pengarna då stommen är det billigaste på hela bygget.
För mig tillkom riktigt tak i plåt, fönster, garagedörr (med nödv moddar för att inte boden skulle ramla ihop pga brist på vertikala reglar) isolering, " inre förstärkningar", panelskivor på insidan etc...
Bygget är idag 99% klart, enbart enkel el ska in och larmet förstås, och "förstärkt belysning" mot garaget (tre rörelsestyrda strålkastare extra) innan det ställs något dyrbarare därinne.

Har byggt ett mc-garage baserat på Byggmax stomme.
Byggdes dock i "förstärkt utförande" på alla områden och använde enbart Byggmax yttermått (och en del andra)
Anser inte stommen värd pengarna då stommen är det billigaste på hela bygget.
För mig tillkom riktigt tak i plåt, fönster, garagedörr (med nödv moddar för att inte boden skulle ramla ihop pga brist på vertikala reglar) isolering, " inre förstärkningar", panelskivor på insidan etc...
Bygget är idag 99% klart, enbart enkel el ska in och larmet förstås, och "förstärkt belysning" mot garaget (tre rörelsestyrda strålkastare extra) innan det ställs något dyrbarare därinne.

Då är ju frågan till dig som har erfarenhet..

Skulle du göra om samma procedur eller tycker du förslaget ovan är ett smartare val?

Min tid är numera gratis (tolka själv.:D.)
Alternativen är ju
1. Betala nån annan
2, Gör själv (så det blir som du vill men med mer arbete)

Rent allmänt är min inställning att Sverige är i en utförsbacke, att kriminaliteten, då främst småkriminalitet, typ mc-stölder för joyride eller avyttring/resdelar är på uppåtgående. Samhället bryr sig inte och då får man acceptera läget att vi fått det Sverige vi velat ha.
Och då bygger man och larmar mm efter det...

OT, bor ca 2mil fr stadens centrum, med 1500inv. Vi har under två veckor:
1. Haft vår första car-be-cueing
2. Mord+ mordförsök
3, Försök till kidnapping. (idag)

Att det rullar omkring vita vans ser jag som naturligt.
(OBS vill inte att det blir en "sån" tråd"!!!!!!:fakta)

:)

Lyssna på "porrfilmsmusiken" i klippet - är ju bara stönen som saknas............. och någon kommentar i stil med "ich bin supergeil" - rent audiomässigt då alltså !

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph