Smal bakreflex?

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Jag har letat ihjäl mig efter en smal bakreflex, nån som vet var jag kan få tag på en sån?

Har sett att vissa har fäst en större reflex bakom regskylten och bara låtit en del sticka ut, men jag vill helst ha en långsmal reflex att sätta på nederkanten av regskylthållaren, som helst inte sticker ut för mycket (alls), typ 15mm bred.

Har försökt kolla överallt, på cyklar, barnvagnar, löparskor, väskor :tungan men hittar ingenting vettigt :(

Finns ens så smala hårda reflexer? Annars kapitulerar jag och sätter reflextejp, vad jag förstått går det troligen igenom besiktningen, så får jag hoppas att det ser såpass bra ut att jag inte blir stoppad av polisen sen :)

smal bakreflex?

Jag kikade på reflextejp på Clas Ohlson förut, när jag var på jakt. Finns i några olika bredder, och går säkert att skära till ännu smalare om man vill. Vet dock ej om det är godkänt av SBP.

Med vänlig hälsning, Tompten

smal bakreflex?

Jag kikade på reflextejp på Clas Ohlson förut, när jag var på jakt. Finns i några olika bredder, och går säkert att skära till ännu smalare om man vill. Vet dock ej om det är godkänt av SBP.

Glömde att läsa hela ditt inlägg innan jag svarade, ursäkta...

Kolla hos MC handlarna. Jag fick med en liten reflex ca 15mm x 100mm när jag köpte hojen.`
Använder iofs ingen reflex och har inte blivit stoppad för det än. Men sen när hojen ska besitigas så måste den ju ha det.

Annars så kanske det kan vara en ide att sno en reflex från en cykel pedal. dom är ju små och avlånga.

Tack för tipset, det är kanske reflextejp som blir sista utvägen ändå...

Kolla hos MC handlarna. Jag fick med en liten reflex ca 15mm x 100mm när jag köpte hojen.`
Använder iofs ingen reflex och har inte blivit stoppad för det än. Men sen när hojen ska besitigas så måste den ju ha det.

Har pratat med några MC handlare men de har bara standardmåtten, allt som är smalare är OLAGLIGT i Sverige... Du vill inte sälja din reflex? :) :) Jag betalar jättebra!

Annars så kanske det kan vara en ide att sno en reflex från en cykel pedal. dom är ju små och avlånga.

Jo jag funderade på att slakta en cykelpedal men har inte hittat nån med röd reflex...

Vad är meningen med en reflex som inte är "laglig" då kan man väl lika bra vara utan lr?? resultatet blir väl detsamma!

Vad är meningen med en reflex som inte är "laglig" då kan man väl lika bra vara utan lr?? resultatet blir väl detsamma!

Nja, jag tänker att om det sitter något där som reflekterar så reagerar inte polisen på samma sätt som om den saknas helt... det syns ju inte på håll att den inte är e-märkt. Sen om jag skulle bli stoppad så blir det nog samma böter som om jag kör utan, men då måste jag först gett dom en anledning att stoppa mig :tungan

Sen kommer jag inte igenom besiktningen utan reflex, men vad jag förstår så måste den inte vara "laglig" för att vara ok ur besiktningsperspektiv.

Man har inte en reflex för att vara laglig. Man har en reflex för att "upplysa" någon där bakom att man finns där framför. Alla reflexer är inte "lagliga" men de fungerar alltjämt som effektiva upplysare. Jag tror t.ex. inte att all reflextejp på diverse utryckningsfordon är e-märkt, men de uppfyller onekligen sitt syfte ändå.

Personligen har jag alltid fokuserat mer på att uppfylla syftet än lagen när det gäller appliceringen av dylika prylar på mina fordon. T.ex. så blinkar mitt extra bromsljus på bilen. Det är dokumenterat mer effektivt för att informera bakomvarande trafikant om att vi närmar oss varandra än ett fast lysande sken. Men alltjämt olagligt i Svea Rike.

Last edited:
Bakre reflexanordning

Övergripande krav

103 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två bakre reflexanordningar som vi belysning återkastar rött ljus bakåt. Reflexanordningarna får inte vara triangelformade.

Bakre reflexanordning skall även finnas på tillkopplad sidvagn.

104 § Bakre reflexanordning skall vara typgodkänd

1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. enligt ECE-reglemente 3 (se 3 kap. 1 §).

Bakre reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell får även vara av typ som godkänts av statens provningsanstalt (SP) före den 1 januari 1967.

Ah, 25mm, smalast hittills :tummenupp Tack!

Bakre reflexanordning

Övergripande krav

Jo jag har läst det där, har t.o.m. mailat transportstyrelsen och frågat om måtten på bakreflexen har någon betydelse så länge den är e-märkt (när jag fortfarande var inställt på att vara "laglig"), men fick inget svar. Kanske finns inget svar :rolleyes: Eller så är det så enkelt att det inte finns så smala e-märkta reflexer, men jag det var det jag hoppades få svar på när jag startade tråden :)

Sen har jag inte lyckats få fram vad "enligt ECE-reglemente 3 (se 3 kap. 1 §)" innebär, hittar bara referenser till dokumentet överallt, inte själva dokumentet :huvet

Det jag fått erfara vid kapning av reflexer är att deras plastglas och de inbyggda reflekterande materialet spricker och blir väl inte så värst tjusigt. Du kanske kan köpa en reflexstripe och sätta i underkant av registreringsskylten alternativt på stänkskärmen.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025