Smakråd på dykarklocka!

Dessa dykare har jag i min samling...

Marathon SAR skulle jag rekomendera mycket klocka för pengarna!
Men Omega SMP300m är ju snyggare...

IMG_0010.jpg

IMG_0009.jpg

NY2300-09ET.jpg

IMG_0006.jpg

IMG_0061.jpg

Last edited:
Den första tycker jag var snyggast.

Det där med gummi tyckte jag förresten inte var snyggt alls. Fast om man dyker så förstår jag att man vill ha det.

Snygg dykarklocka är ju annars:

Rolex Submariner: Dock är den ännu snyggare med en grön ring (tack markus):) :tummenupp
rolex-submariner-14060M_MED.jpg

Som den här:
rolex_submariner_50th-thumb.jpg

Detta blir dock min nästa klocka..
Rolex_Explorer_II_Ref%5B1%5D._16570.jpg

Last edited:
Men vafaan!
INGEN BREITLING!!! Om du inte kör BMW 316 med M3 dekaler också förstås...

Ska du ha, enligt mig, den snyggaste och cleanaste dyk-klockan ska du ha en Rolex Sea-Dweller. Har haft två stycken själv och de är riktigt grymma.

En rolig detalj är att det är den enda Rolex-modellen du endast kan få i stål (inget guld skit med diamanter och helvete)

Rolex_Seadweller_Ref%5B1%5D.16600.jpg

För lite med vettiga pengar däremot så är ju denna fin, och fullt fungerande:
CITIZEN-PROMASTER-BJ2010-05.jpg

Är det någon som verkligen vågar använda sin Rolex Submariner/Omega Seamaster för att dyka med?

Ur/dator för dykning och inget annat

Vafan!
Ska jag behöva skicka in en bild på mitt finska monster?
Titanlänk
digital kompass
3 gas dator
VBM algoritm
datorinterface
Trådlöst tryck och "luft kvar på aktuellt djup" funktion
men vem behöver d?
Hitta ingen bild på min men en länk till produktsidan kan kanske få någon gla:tummenupp

http://www.suuntocampaigns.com/D9/

Jag använder den varje gång jag dyker och den har funkat till allt från grönsaksdyk i lysekil till 4 timmars grottdyk i florida...men som sagt jag hade klarat mig med något mycket mindre avancerat :huvet men jag tycker den e cool o d e väl d som räknas och den är ovanlig oxå:tuttar

Mack

Jag röstar:
2
1
3

Beror på vad man ska lägga på en klocka, men det finns snyggare
klockor än så.... Jag är å andra sidan lite skeptisk till att lägga, som många gör, 30 lakan på ett ur.

Ska du ha, enligt mig, den snyggaste och cleanaste dyk-klockan ska du ha en Rolex Sea-Dweller. Har haft två stycken själv och de är riktigt grymma.

En rolig detalj är att det är den enda Rolex-modellen du endast kan få i stål (inget guld skit med diamanter och helvete)

Mig veterligen kan alla Rolex fås i endast stål, definitivt fler än Sea-Dweller i alla fall, t.ex. Datejust serien i herr och dam, Daytona, de mindre boetterna m.fl.

Hur gjorde du av med två olika Sea-Dweller förresten? :eek:

Rolex Submariner: Dock är den ännu snyggare med en grön boett :tummenupp

Ta reda på vad en boett är först bara. ;)

Last edited:
hahaha...bara för att en klocka är vattentät e det ju inget "dykarur".....
I min värld finns det djupmätare på en dykarklocka :va

Vad är skillnaden på Sea-dweller och Submariner förutom hur mkt tryck dem klarar?

:va Säker!?!? (har läst på).

Menade mer, skiljer det ngt i utseende (tjocklek etc). Inte precis att jag trodde det var en Submariner med annan urtavla. :)

Fortf putt över mcDonalds?

Tror den är något fetare, ja.
Klart man blir lack när man jobbar på Clock och folk tror det är McDonalds. :4skrika

Nu är jag inte något stordykare men jag har testat att använda en mera avancerad dator jämfört med vanlig klocka. Det är helt överlägset och otänkbart att använda någon klocka efter det. Man får en säkerhet som man verkligen litar på och när de dessutom håller koll på tabellerna åt mig efter första/andra dyket blir man frälst. De kostar dessutom inte mera än de skrytklockor ni dänger varandra i huvet med här i tråden.

Jag hoppas innerligt att de kostar betydligt mindre.
De kostar inte lika mycket. Eller så har de en lägre summa på prislappen, eller mindre prislapp kanske?
Billigare eventuellt med, jag vet inte så noga. Det beror nog på vad de kostar.
Fast alla är nog överrens om att de är bättre i vattnet och sämre på krogen.

Mig veterligen kan alla Rolex fås i endast stål, definitivt fler än Sea-Dweller i alla fall, t.ex. Datejust serien i herr och dam, Daytona, de mindre boetterna m.fl.

Hur gjorde du av med två olika Sea-Dweller förresten? :eek:

Ta reda på vad en boett är först bara. ;)

Jag menade (tror jag skrev så) att du kan få den i ENDAST stål.
Alla andra modeller finns det val att få en halv/helguld m.m.

Sålde dem :gnissla

Rolex Sea-Dweller används professionellt av ett dykföretag (i Frankrike tror jag) som heter Comex:
comex_5514.jpg

Finns en hel del att läsa om dem, har en bok hemma om Rolex där det står en massa info.
Sea-Dwellern är utveklad tillsammans med Comex. Bland annat var det med Comex som de uppfann heliumventilen i titan.

Det är så att när man dyker på verkligt stora djup så tränger heliumatomer genom mineralglaset (som är 2 mm tjockt på Sea-Dweller) och ökar trycket i klockan.
När man sedan kommer upp så hinner inte atomerna ut och klockans glas spricker av övertrycket.
En Rolex har en automatisk ventil i titan som släpper ut trycket, en Omega tex. har en manuell ventil som man kan se på sidan av Seamaster Pro m.fl.

Fast inte i "Bond Edition" ;) Skall vara som min med svart Bezel och tavla :tummenupp

Precis, och det var ju heller inget Bondeditionur jag länkade till.

Är det någon som verkligen vågar använda sin Rolex Submariner/Omega Seamaster för att dyka med?

Jag har dykt med min Seamaster vid ett apr tillfällen. :nicka

Rolex Sea-Dweller används professionellt av ett dykföretag (i Frankrike tror jag) som heter Comex:

Miami divers, som arbetar under sub sea sullotionssfären har som policy att inte ha klocka när de gör sina arbetsdyk.
Vet faktiskt inte varför. :va

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back