Smaklig fredagsöl på er!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag är inget IPA-fan. Jag tycker det gått lite inflation i att skapa humlebomber. Jag gillar iofs många välhumlade ales som Napa Smith, Dale's Pale Ale och en rad andra men jag gillar öl där även malten deltar i spelet. Så jag återkommer oftast till APA och ofta brittiska ales som Bombardier och Fullers 1895.

Jag har som sagt inte gjort någon IPA eller DIPA men däremot ett par humlade apor som varit på gränsen åt IPA-hållet. Min första öl var f.ö. ett försök att göra en Dale's Pale Ale-klon..

Öppnade f.ö. apan nu.. Betydligt bättre än förra helgen. Mindre "jästig". Dock lite för söt och nötig från munchermalten och med det lite belgoaktig, om än mindre, så jag får skruva till receptet till nästa gång. Jag gillar som sagt lite maltig kropp men det blev för mycket.

Visst fasen är det inspirerande att ha ett smakmässigt mål att sträva efter?

Själv försöker jag skapa det perfekta rökölet, det går sådär....
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vad är det med humlebomber? Jag får nys i näsan av dem. Även om det är övermaltigt blir det nysdags.
Jag gillar Polska och Ryska lageröl men de finns inte på bolaget här längre. De var populära för ett par år sedan, någon som minns?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Visst fasen är det inspirerande att ha ett smakmässigt mål att sträva efter?

Själv försöker jag skapa det perfekta rökölet, det går sådär....

Ja, däri ligger en stor del av charmen med att brygga själv. Det ger den där ständiga förväntan som kan hålla i sig i veckor mellan bryggningarna och framförallt belöningen när man öppnar den första flaskan ur en lyckad batch..

Jag har aldrig riktigt fallit för rököl trots att jag är väldigt insnöad på rökig whisky...
Drack en riktigt god rököl från St Eriks för några år sedan där malten torkats med eld gjord på gotlandsbjörk.

Isländska Stouten Lava har spår av rök och är supersmaskens...

Annars tycker jag tyvär att det lätt tippar över och blir för mycket salami över hela anrättningen...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ja, däri ligger en stor del av charmen med att brygga själv. Det ger den där ständiga förväntan som kan hålla i sig i veckor mellan bryggningarna och framförallt belöningen när man öppnar den första flaskan ur en lyckad batch..

Jag har aldrig riktigt fallit för rököl trots att jag är väldigt insnöad på rökig whisky...
Drack en riktigt god rököl från St Eriks för några år sedan där malten torkats med eld gjord på gotlandsbjörk.

Isländska Stouten Lava har spår av rök och är supersmaskens...

Annars tycker jag tyvär att det lätt tippar över och blir för mycket salami över hela anrättningen...

Precis, det är den där lilla, lilla+, antydningen jag jagar, ett rent rököl är ju som att stoppa huvudet i rökgången från kakelugnen.

Samtidigt smider man på andra recept och grunnar på hur man kan få befintliga att bli bättre, det är ett arbete under konstant förändring och förbättring.

Sen får man på köpet mer öl än man förmår hälla ner i trupen.:banana
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Polaren ska spela Thin Lizzy-covers med sitt band på Anchor i kväll så jag som skulle ha en lugn kalsongafton i hemmet får sätta mig och öla lite och sen knalla ner. Lizzy is the shit!

:mad:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Precis, det är den där lilla, lilla+, antydningen jag jagar, ett rent rököl är ju som att stoppa huvudet i rökgången från kakelugnen.

Har du hittat någon bra rökmalt som du använder? Är lite sugen på lite rökmalt så man kan ha i några uns nästa gång jag brygger imperial stout...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
@Korvis: Hur blir den egna ölen då? Jag gjorde eget vin under mina fattiga studentår, och det var ingen hit. Det röda smakade skit medan det vita iaf gick att dricka om man blandade 50/50 med sprite.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
@Korvis: Hur blir den egna ölen då? Jag gjorde eget vin under mina fattiga studentår, och det var ingen hit. Det röda smakade skit medan det vita iaf gick att dricka om man blandade 50/50 med sprite.

Hemgjort vin blir på sin höjd drickbart, hemgjord öl (läs ale) blir bra, riktigt bra.
Jag är inne på min 14:e bryggning om jag räknat rätt. Provsmakat 12 av dem.
Av de jag provsmakat är alla mer än drickbara.
Ca 8 är hade kunnat vara köpta på bolaget rent smakmässigt.
Av dessa är åtminstonde 5 så bra att jag med stor sannolikhet hade köpt dem igen om jag införskaffat dem på bolaget.
Det är väldigt enkelt att göra god hemgjord öl, riktigt god öl. Det svåra är att kunna upprepa samma öl.
Man kan säga att det är som med bröd. Hemgjort på riktiga råvaror är det en höjdare när det är hyffsat färskt (för öl är färskt ett par månader). Det som bryggerierna kan som jag inte kan är att producera större mängs av samma öl, gång på gång utan att det varierar i smak.... Det är lite för många faktorer som spelar in för att man skall lyckas upprepa EXAKT samma öl..

Däremot blir hembryggd öl RIKTIGT gott.

Nu pratar jag givetvis om ale gjort på riktiga råvaror och inte såna däringa pulversatser och annat elände.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så 35% blir så bra att man skulle kunna tänka sig betala för det, låter kanon. :gnissla
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Har du hittat någon bra rökmalt som du använder? Är lite sugen på lite rökmalt så man kan ha i några uns nästa gång jag brygger imperial stout...

Bra vet jag ju inte än, men gotländsk rökmalt blir det tills säcken är slut.

Humlegården har jag beställt ifrån, men den finns nog lite varstans.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det var en brewd som var så jobbig att jag nu kommer starta Maskulinistiskt Initiativ. Fan att man inte ska kunna kålla på råkk utan att en brewd ska åla sönder hela eventet.


:mad:
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det var en brewd som var så jobbig att jag nu kommer starta Maskulinistiskt Initiativ. Fan att man inte ska kunna kålla på råkk utan att en brewd ska åla sönder hela eventet.


:mad:

Dansade eller ålade? Inspirerad kan tänkas?

Kommer du ihåg den där brewden som brukade dansa jämt?
Varje kväll på dansgolvet det var inget skämt.
När jag säger att hon var cool menar jag stekhet. Jag vill mena att hon glödde.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Dansade eller ålade? Inspirerad kan tänkas?

Kommer du ihåg den där brewden som brukade dansa jämt?
Varje kväll på dansgolvet det var inget skämt.
När jag säger att hon var cool menar jag stekhet. Jag vill mena att hon glödde.

Inget red hot över denna böna... :4skrika
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top