Smaklig fredagsöl på er!

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Idag blir det en Sierra Nevada Celebration Fresh Hop Ale. Kan varmt rekommenderas!
 

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
Söder om ekvatorn
Hoj
Honda CBR600RR -06
Har köpt ett halvkilo känguru så ikväll blir de grillat, öl, skruva bilar och släpvagn! Redan tjuvstartat på ölen så man får väl se hur rätt de blir. :fyllisar
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
beer_98129.jpg


...hittade i städskrubben. Snart två år senare. Smakar smaskens..

sen står en hembryggd 'belgisk' blonde och en hembryggd Pale Ale i kylen.

....och det en fredagkvälk som inleddes med att komma hem till en tänd grill där det grilladed hel entrecote och uterumspremiär..
 

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Ort
Southern
Hoj
rad4

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Brygger du egen apa eller blev det en apa men skulle blivit en ipa/ale?

Jag började brygga öl i höstas för att överleva vintern. Den senaste laddningen skulle bli en välhumlad, cascade-doftande APA men inte lika humlig som en IPA...

Jag provsmakade en förra helgen och då smakade den mer åt det belgiska hållet. Det kan vara så enkelt som attg jag hade lite för bråttom och att det var en del jäst kvar i suspension och som därmed gav ölet en lite mer jästig och belgisk smak. Ölen hade bara stått i flaska en vecka så den var fortfarande ganska disig.
När jag ställde in en ny i kylen igår såg den betydligt klarare ut så med lite tur försvinner belgosmaken med bottensatsen så att den blir den APA den var avsedd att vara...

....annars får jag konstatera att valet av jäst och mängden munchermalt var fel och att jag har lite att skruva på till nästa gång.

Edit:
...men om belgo-APAn inte ordnat upp sig så har jag en riktigt lyckad amber ale, med toner av tropisk marmelad, i kylen som jag kan skölja ner med.
 
Last edited:

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Ort
Southern
Hoj
rad4
Jag började brygga öl i höstas för att överleva vintern. Den senaste laddningen skulle bli en välhumlad, cascade-doftande APA men inte lika humlig som en IPA...

Jag provsmakade en förra helgen och då smakade den mer åt det belgiska hållet. Det kan vara så enkelt som attg jag hade lite för bråttom och att det var en del jäst kvar i suspension och som därmed gav ölet en lite mer jästig och belgisk smak. Ölen hade bara stått i flaska en vecka så den var fortfarande ganska disig.
När jag ställde in en ny i kylen igår såg den betydligt klarare ut så med lite tur försvinner belgosmaken med bottensatsen så att den blir den APA den var avsedd att vara...

....annars får jag konstatera att valet av jäst och mängden munchermalt var fel och att jag har lite att skruva på till nästa gång.

Edit:
...men om belgo-APAn inte ordnat upp sig så har jag en riktigt lyckad amber ale, med toner av tropisk marmelad, i kylen som jag kan skölja ner med.

Skoj! Har du provat/lyckats med någon humlestark ipa? En dubbelIPA vore enklast väl?



Får göra en insats på favoritölet så det blir lite rotation av lagret.

View attachment 401740

Nevadan är på väg hem till mig med ikväll, fin jävel.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Skoj! Har du provat/lyckats med någon humlestark ipa? En dubbelIPA vore enklast väl?

Jag är inget IPA-fan. Jag tycker det gått lite inflation i att skapa humlebomber. Jag gillar iofs många välhumlade ales som Napa Smith, Dale's Pale Ale och en rad andra men jag gillar öl där även malten deltar i spelet. Så jag återkommer oftast till APA och ofta brittiska ales som Bombardier och Fullers 1895.

Jag har som sagt inte gjort någon IPA eller DIPA men däremot ett par humlade apor som varit på gränsen åt IPA-hållet. Min första öl var f.ö. ett försök att göra en Dale's Pale Ale-klon..

Öppnade f.ö. apan nu.. Betydligt bättre än förra helgen. Mindre "jästig". Dock lite för söt och nötig från munchermalten och med det lite belgoaktig, om än mindre, så jag får skruva till receptet till nästa gång. Jag gillar som sagt lite maltig kropp men det blev för mycket.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top