Bild Smaken som baken

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Men att kalla ett Xkjell-plagiat för vacker är magstarkt MC-folket.
2874a9cecc63b9073e877920b40a9b60.jpg
3da5e2c89705e5eb24ba0e2f81834adf.jpg
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
om man nu som enligt texten "sitter fantastiskt bekvämt i sadeln och väl skyddad bakom rutan och kåpan" kanske man skulle ta sej en funderare på att pynta för en biljett med allmänna kommunikationsmedel istället....under tiden med buss/tåg så kan man ju till och med äta och glo på film- helt jävla suveränt, juhh- inga flugor i fejjan, mätt i magen, luftkonditionerat och inget jox med otympliga kläder där fransarna hänger upp sej stup i kvarten....

svårt att förstå vitsen med att sitta kvar i sin favvo fåtölj och vara isolerad från elementen.

//jj
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
om man nu som enligt texten "sitter fantastiskt bekvämt i sadeln och väl skyddad bakom rutan och kåpan" kanske man skulle ta sej en funderare på att pynta för en biljett med allmänna kommunikationsmedel istället....under tiden med buss/tåg så kan man ju till och med äta och glo på film- helt jävla suveränt, juhh- inga flugor i fejjan, mätt i magen, luftkonditionerat och inget jox med otympliga kläder där fransarna hänger upp sej stup i kvarten....
svårt att förstå vitsen med att sitta kvar i sin favvo fåtölj och vara isolerad från elementen.

//jj

Människor är olika helt enkelt. Jag hade gärna ägt en roadglide. Glida runt i stan en sensommarkväll och ösa sommarnatt på stereon. Magiskt. Men vad vet jag jag är ju en solskensbiker som har slutat imponera på fruntimmer för länge sen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
oman ska åka lågnt r d ju en sporthoj lr bmw man skaha
mee toratek och grejs. dem r så jäla feta!
ja körde en hD en gång (brossans!) ja fick så ont i röven att d va heelt sjukt. går inte åka lågnt på Hd. bara gjort för posöörerr. överr reklamerad hoj åm ni frågar mej!!1

/R1 forever :rock
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
En annan tycker ju Hayabusan har snygg design så man är kanske inte rätt person att uttala sig om eventuella Xkjell liknande kåpor men jag tycker ändå att den var snygg.För övrigt så har jag idag svårt att tänka mig en mc utan kåpor längre sträckor när flertalet av dessa idag skyddar ganska hyfsat mot diverse väder. :crash
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
å oman nu endå ska åka lågnt r de ju bmw man skaha
mee toratek och grejs. dem r så jäla feta!
ja körde en hD en gång (brossans!) o ja fick så ont i röven att d va heelt sjukt. går inte att åka lågnt på Hd. bara gjort för posöörerr. överr reklamerad hoj åm ni frågar mej!!1

/R1 forever :rock

Har inte ägt någon Harley men har däremot en äldre kusin som på sin Electra Glide körde ända ner till Spanien och tillbaka utan större klagan.Så helt obekväma kan dom ju inte vara.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har inte ägt någon Harley men har däremot en äldre kusin som på sin Electra Glide körde ända ner till Spanien och tillbaka utan större klagan.Så helt obekväma kan dom ju inte vara.

Jag har samma uppfattning. Men jag kunde inte låta bli att i ett fiktivt SH-inlägg sammanfatta de tre första sidorna av såna här trådar, så slipper folk skriva samma sak igen.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Jag har samma uppfattning. Men jag kunde inte låta bli att i ett fiktivt SH-inlägg sammanfatta de tre första sidorna av såna här trådar, så slipper folk skriva samma sak igen.


aahmeen!!- va ska vi nu ondgöra oss på??....:D, men men- smaken är ju delad, så busstillverkarna måste ju på nått sätt få sitt jox sålt- vilket då innebär att nån faktiskt köper joxet (har än så länge inte mött nån handlare som tar en lite avsides och säger: du, du får denna cykeln..bara ta den för den är så jävla ful och den håller sin förare både torr och dammfri, och inte fan bryter man ljusets hastighet med den heller...näduseru)

//jj
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
någon mer än jag som la märke till att enligt tidningen så är försäkringspremien på denna HD dyrare än premien för nya MT10......
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
någon mer än jag som la märke till att enligt tidningen så är försäkringspremien på denna HD dyrare än premien för nya MT10......


Inte så jävla underligt med tanke på att den ny kostar en bit över 300 tusen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fulare hojar finns det ju ändå gott om, bättre och modernare också.

Men - det står "Harley-Davidson" på tanken, och det är så att säga inte helt oviktigt för ganska många här i världen. Och varför skulle de låta bli att sälja hojar till de Harleyälskare som vill åka långt? Jag tror tex inte ett ögonblick att någon står och väljer mellan Yamaha FJR1300/BMW K1600GTL/Honda Goldwing/BMW R1200RT etc och denna - skareva HD så skare...
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Inte så jävla underligt med tanke på att den ny kostar en bit över 300 tusen.

jo faktiskt väldigt underligt då en "streetfighter" om man nu kan kalla den för det. eller denna typen av hoj brukar kosta försäkringsbolagen betydligt mer än en touring glidare.
annars med din logik så skulle även en t.ex yamaha r1 eller annan valfri sporthoj vara billigare än denna i försäkring..
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
oman ska åka lågnt r d ju en sporthoj lr bmw man skaha
mee toratek och grejs. dem r så jäla feta!
ja körde en hD en gång (brossans!) ja fick så ont i röven att d va heelt sjukt. går inte åka lågnt på Hd. bara gjort för posöörerr. överr reklamerad hoj åm ni frågar mej!!1

/R1 forever :rock

Ja visste det - det bor en liten R1 ägare i Jörgen som vill ut :fakta
 

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Gullspång
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
Det är journalistens fel att den här tråden finns tror jag.
Hur tänker han när han skriver "Vacker" i rubriken?
Det är ju som sagt i allra högsta grad subjektivt.

Jag menar, det borde ju finnas något annat som kännetecknar hojen.

Han hade ju kunnat skriva:
STOR SOM EN HUSBIL
STARK SOM EN ÅSNA
OCH VACKER SOM EN JULGRAN
Till ex sempel :dummer

Skämt åsido. Kass journalist, inget annat.
Köp annan tidning.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
jo faktiskt väldigt underligt då en "streetfighter" om man nu kan kalla den för det. eller denna typen av hoj brukar kosta försäkringsbolagen betydligt mer än en touring glidare.
annars med din logik så skulle även en t.ex yamaha r1 eller annan valfri sporthoj vara billigare än denna i försäkring..

Min logik? Så du menar att vad ett fordon kostar i försäkring inte alls har med vad den kostar att köp och göra?

Sen är det väl rätt många köpebikers som åker hd med väldigt blandat vad det gäller nivån av talang.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Min logik? Så du menar att vad ett fordon kostar i försäkring inte alls har med vad den kostar att köp och göra?

Sen är det väl rätt många köpebikers som åker hd med väldigt blandat vad det gäller nivån av talang.

nej det har mer med vad den typen av fordon kostar försäkringsbolaget i form av ersättning för sjukvård/materiella skador med mera efter olycka... det är därför sporthojar är så dyra i försäkring då dom har tendens att oftare hamna i fler/dyrare olyckor är glidare.

sen vad det gäller nivån på talang så kan jag hålla med dig att nivån på talang är mycket sämre hos dom flesta än vad dom tror. men återigen så speglas detta mer i andra kategorier av mc än just glidare även om dom talanglösa även finns där.

sen kanske priset på mc spelar in lite. men jag är säker på att det är en liten del som spelar in i försäkringspremien. utan fortfarande mer vad denna mc kommer/kan komma att kosta försäkringsbolaget.

klistrar in detta som visserligen gäller bil, men ganska säker på att det gäller mc med.

Vad försäkringsbolagen använder för att beräkna din bilförsäkring
När du har tecknat en bilförsäkring så måste du betala försäkringspremien. Exakt hur hög den blir beror på flera saker. För det första skiljer priserna självklart lite mellan olika försäkringsbolag varför det är en ganska bra idé att begära in offerter från flera olika försäkringsbolag och se till att jämföra ordentligt innan du väljer var du vill ha din bilförsäkring. Följande saker spelar in när din försäkringspremie bestäms:

Premieklassindex - Alla bilar får ett eget premieklassindex i bilregistret. Detta index går mellan 1 som är lägst och 9 som då är högst. Alla biltyper i registret har ett index och detta baseras på statistik som samlats in av Vägverket om allt ifrån olyckor, stölder och singelolyckor till annan intressant statistik av liknande slag. Statistiken baseras på fordon av samma typ. Detta index använder försäkringsbolagen för att ta reda på hur utsatt en viss bil är och vad de kan vänta sig rent statistiskt från dig och din bil. Detta är sedan grunden i bedömningen när din premie bestäms.

Försäkringsbolagens index - Försäkringsbolagen använder förutom bilregistrets premieklassindex även ett eget premieindex som är ungefär likadant men där det dessutom finns en lokal anknytning. Detta index är kopplat till postnummer och kan alltså inte bara visa statistik om olyckor och stölder etc men även var någonstans detta inträffat. Din försäkringspremie kommer alltså att variera lite beroende på var någonstans du bor. Ifall du bor i ett lite lugnare område, där det inte har varit lika många olyckor eller stölder, så kommer du att ha möjlighet att få ett lite billigare billån.

Bilens ägare - Sist men inte minst kommer du själv att spela en viktig roll när försäkringspremien bestäms. Försäkringsbolaget tittar även på den som tecknar en bilförsäkring när de ska beräkna din premie. De kollar på ifall du har varit inblandad i olyckor förr men även på andra saker som de tycker kan påverka hur stor chans det är att du kommer att råka ut för någonting. Dessa saker kan vara t ex hur länge man har haft körkort, vilken motoreffekt, inbrottsskydd och annan utrustning som din bil har och ifall du har ett garage etc. Alla dessa saker kan påverka din försäkringspremie och är något att tänka på när man ska beräkna bilförsäkring.

källa: http://ekonomi-portalen.com/forsakringar/info-forsakringar/bilforsakring/berakna-bilforsakring

http://www.svenskforsakring.se/Global/Broschyrer/hur forsakring fungerar_2012.pdf

Vad avgör priset på min MC-försäkring?

Försäkringspremien baseras på en mängd faktorer. Ålder och effekt-/viktförhållande är en del, men man tar också hänsyn till antalet körkortsår och antal år man ägt motorcykeln. Detta vägs samman med skadestatistik för området där motorcykeln kommer finnas mestadels.

https://kundservice.trygghansa.se/vad-avgor-priset-pa-min-mc-forsakring/1370

Vad påverkar pris och premi för mc-försäkringar?
Det finns en mängd faktorer som påverkar vilken premie du får betala för din MC-försäkring. Egentligen skiljer sig faktorerna inte särskilt mycket från dem som gäller för en vanlig bilförsäkring. Här är lite kort om de viktigaste faktorerna.

Försäkringsform
Först och främst avgörs priset av vilken typ av försäkring du tecknar - trafikförsäkring, halvförsäkring eller helförsäkring. Ju mer komplett försäkringsskydd, desto mer får du betala i försäkringspremie.

Ålder och kön
När det handlar om försäkringar för fordon är det alltid en fördel att vara lite äldre. Om du till exempel är 30 år betalar du automatiskt en lägre premie än om du är 20 år och om du är 40 år betalar du en lägre premie än om du är 50 år. Vid 60-70 års ålder kan premierna dock börja öka.

För fordonsförsäkringar gäller också att män anses ha en större riskbenägenhet än kvinnor. Det gör att försäkringsbolagen tar ut en liten extra premie för MC-försäkringar för män.

Motorcykelns prestanda
För en MC med höga prestanda får du betala mer i premie på din MC-försäkring. Det har att göra med att risken för olyckor, och då särskilt mycket allvarliga sådana, ökar med en ökad hastighet. För en lite äldre MC som har ganska skrala prestanda kan premien vara bara en bråkdel av vad den är för en modern roadracing-MC.

Hur mycket du kör och var du kör
Antalet kilometer per år påverkar priset för MC-försäkringar i hög grad. Ju mer du är ute i trafiken, desto större blir ju olycksrisken. Dessutom är det många försäkringsbolag som tar med var du kör någonstans (allmänna vägar, skogsvägar, off-road, med mera) i beräkningen.

Skadehistorik
Skadehistoriken har en stor påverkan på försäkringspremien. Med tidigare olyckor och andra händelser kan du räkna med att få betala mer i premie än om du har varit förskonad från problem.

Bostad och förvaring
Precis som för bilar gäller att om du bor i tättbebyggt område så ökar premien automatiskt. Det har att göra med den ökade risken för stöld och skadegörelse. Förvaringen spelar också stor roll. Du får en lägre premie om du parkerar din MC i ett låst garage än på gatan utanför din bostad.

http://www.mcforsakringar.se/pris-premie.php
 
Last edited:

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
nej det har mer med vad den typen av fordon kostar försäkringsbolaget i form av ersättning för sjukvård/materiella skador med mera efter olycka... det är därför sporthojar är så dyra i försäkring då dom har tendens att oftare hamna i fler/dyrare olyckor är glidare.

sen vad det gäller nivån på talang så kan jag hålla med dig att nivån på talang är mycket sämre hos dom flesta än vad dom tror. men återigen så speglas detta mer i andra kategorier av mc än just glidare även om dom talanglösa även finns där.

sen kanske priset på mc spelar in lite. men jag är säker på att det är en liten del som spelar in i försäkringspremien. utan fortfarande mer vad denna mc kommer/kan komma att kosta försäkringsbolaget.

klistrar in detta som visserligen gäller bil, men ganska säker på att det gäller mc med.

Vad försäkringsbolagen använder för att beräkna din bilförsäkring
När du har tecknat en bilförsäkring så måste du betala försäkringspremien. Exakt hur hög den blir beror på flera saker. För det första skiljer priserna självklart lite mellan olika försäkringsbolag varför det är en ganska bra idé att begära in offerter från flera olika försäkringsbolag och se till att jämföra ordentligt innan du väljer var du vill ha din bilförsäkring. Följande saker spelar in när din försäkringspremie bestäms:

Premieklassindex - Alla bilar får ett eget premieklassindex i bilregistret. Detta index går mellan 1 som är lägst och 9 som då är högst. Alla biltyper i registret har ett index och detta baseras på statistik som samlats in av Vägverket om allt ifrån olyckor, stölder och singelolyckor till annan intressant statistik av liknande slag. Statistiken baseras på fordon av samma typ. Detta index använder försäkringsbolagen för att ta reda på hur utsatt en viss bil är och vad de kan vänta sig rent statistiskt från dig och din bil. Detta är sedan grunden i bedömningen när din premie bestäms.

Försäkringsbolagens index - Försäkringsbolagen använder förutom bilregistrets premieklassindex även ett eget premieindex som är ungefär likadant men där det dessutom finns en lokal anknytning. Detta index är kopplat till postnummer och kan alltså inte bara visa statistik om olyckor och stölder etc men även var någonstans detta inträffat. Din försäkringspremie kommer alltså att variera lite beroende på var någonstans du bor. Ifall du bor i ett lite lugnare område, där det inte har varit lika många olyckor eller stölder, så kommer du att ha möjlighet att få ett lite billigare billån.

Bilens ägare - Sist men inte minst kommer du själv att spela en viktig roll när försäkringspremien bestäms. Försäkringsbolaget tittar även på den som tecknar en bilförsäkring när de ska beräkna din premie. De kollar på ifall du har varit inblandad i olyckor förr men även på andra saker som de tycker kan påverka hur stor chans det är att du kommer att råka ut för någonting. Dessa saker kan vara t ex hur länge man har haft körkort, vilken motoreffekt, inbrottsskydd och annan utrustning som din bil har och ifall du har ett garage etc. Alla dessa saker kan påverka din försäkringspremie och är något att tänka på när man ska beräkna bilförsäkring.

källa: http://ekonomi-portalen.com/forsakringar/info-forsakringar/bilforsakring/berakna-bilforsakring

http://www.svenskforsakring.se/Global/Broschyrer/hur forsakring fungerar_2012.pdf

Vad avgör priset på min MC-försäkring?

Försäkringspremien baseras på en mängd faktorer. Ålder och effekt-/viktförhållande är en del, men man tar också hänsyn till antalet körkortsår och antal år man ägt motorcykeln. Detta vägs samman med skadestatistik för området där motorcykeln kommer finnas mestadels.

https://kundservice.trygghansa.se/vad-avgor-priset-pa-min-mc-forsakring/1370

Vad påverkar pris och premi för mc-försäkringar?
Det finns en mängd faktorer som påverkar vilken premie du får betala för din MC-försäkring. Egentligen skiljer sig faktorerna inte särskilt mycket från dem som gäller för en vanlig bilförsäkring. Här är lite kort om de viktigaste faktorerna.

Försäkringsform
Först och främst avgörs priset av vilken typ av försäkring du tecknar - trafikförsäkring, halvförsäkring eller helförsäkring. Ju mer komplett försäkringsskydd, desto mer får du betala i försäkringspremie.

Ålder och kön
När det handlar om försäkringar för fordon är det alltid en fördel att vara lite äldre. Om du till exempel är 30 år betalar du automatiskt en lägre premie än om du är 20 år och om du är 40 år betalar du en lägre premie än om du är 50 år. Vid 60-70 års ålder kan premierna dock börja öka.

För fordonsförsäkringar gäller också att män anses ha en större riskbenägenhet än kvinnor. Det gör att försäkringsbolagen tar ut en liten extra premie för MC-försäkringar för män.

Motorcykelns prestanda
För en MC med höga prestanda får du betala mer i premie på din MC-försäkring. Det har att göra med att risken för olyckor, och då särskilt mycket allvarliga sådana, ökar med en ökad hastighet. För en lite äldre MC som har ganska skrala prestanda kan premien vara bara en bråkdel av vad den är för en modern roadracing-MC.

Hur mycket du kör och var du kör
Antalet kilometer per år påverkar priset för MC-försäkringar i hög grad. Ju mer du är ute i trafiken, desto större blir ju olycksrisken. Dessutom är det många försäkringsbolag som tar med var du kör någonstans (allmänna vägar, skogsvägar, off-road, med mera) i beräkningen.

Skadehistorik
Skadehistoriken har en stor påverkan på försäkringspremien. Med tidigare olyckor och andra händelser kan du räkna med att få betala mer i premie än om du har varit förskonad från problem.

Bostad och förvaring
Precis som för bilar gäller att om du bor i tättbebyggt område så ökar premien automatiskt. Det har att göra med den ökade risken för stöld och skadegörelse. Förvaringen spelar också stor roll. Du får en lägre premie om du parkerar din MC i ett låst garage än på gatan utanför din bostad.

http://www.mcforsakringar.se/pris-premie.php
Sjukt långt och välformulerat i en så annars rolig tråd
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nu var det just ordet vacker i rubriken jag syftade på när jag startade tråden. Den kåpan är, i den vinkeln och med mina ögon, en riktig styggelse av fulhet. Ibland blir det bara fel, och i det här fallet tycker jag att det sabbar hojens utseende rejält.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top