SM tips

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Till nasta sasong har jag tittar narmare pa motarder. Samtliga ligger ungefar kring samma prisniva dvs. FMX, XT660, KTM 640 etc... Kikar sadar mellan 01-04 ungefar. Hur mycket ska en motard ha gatt ungefar, kanns som att 700-900 mil ar OK? Annat att tanka pa innan man slar till, betraffande specifikt motarder da?!

Ganska stor skillnad på dom tre du nämner här... Fmx:en är de slöaste ja nånsin kört i stort sett, xt:n är väl aningen rappare. 640:n betydligt piggare men en hel del mer vibrationer också... Ska du ha den till "lugn" körning o nån längre resa då o då hade ja absolut tatt 640:n. Ska du ha mer bus hade ja lagt min peng på en 625:a (ingen 660 p.g.a. ingen elstart...). Helst 0 mil såklart, men de blir väl värre o hitta på en 01-04... 7-900 mil ska inte va några bekymmer.
Kolla på... Allmänt skick o hur ägaren verkar i sitt sätt så att säga. Dv.s. hur han verkar ha skött den själv... + normalt slitage såklart.

Sjalvklart slinker det in en och annan langtur, finns inget man kan gora. Men, kikade aven pa Husaberg 650, den verkar som ett bra alternativ. Vad skiljer den fran 640an? Ar det tatare serviceintervaller pa den?

Sjalvklart slinker det in en och annan langtur, finns inget man kan gora. Men, kikade aven pa Husaberg 650, den verkar som ett bra alternativ. Vad skiljer den fran 640an? Ar det tatare serviceintervaller pa den?

Ja, det är en avsevärd skillnad mellan de två maskinerna. 640:n kan du tuffa runt många hundra mil och bara behöva tanka. Husan behöver oljebyten och koll på ventiler m.m. ett tjogtal gånger under den tiden. De är byggda för helt olika ändamål. 640 = gatmaskin med hyfsat drag, 650 = gatreggad banräser.

Jag har ägt två XT600 tidigare (p.g.a att den första blev stulen...)

och kör numera KTM 640... Gigantiskt skillnad, och även det man trodde skulle vara KTMens nackdel ser jag som fördel.
Mycket snack om att det vibrerar mer, och det är förvisso sant, men det är inte mycket att anmärka på, körglädjen är sååå mycket roligare (på asfalt iallafall). Sadeln finner jag faktiskt bekvämare (och detsamma erfarenheter av dom få passagerare jag haft på båda hojarna) än XT'n.
KTMens är lite smalare, men inte lika platt/tunn som XT'n.

Välj en KTM, sen om du bör ha 640 eller 625 är upp till dig, men du kommer inte bli missnöjd i vilket fall som helst.

Husan är (tillsammans med Aprilia SXV 550) bland det värsta där är i motardväg men eftersom du nämner modeller som fmx och xt ska du nog inte ha någon husa. De kräver mkt mer service men kan du tänka dig o byta olja/filter var 5-10:e tim och justera ventilerna när det behövs så är det en grymt rolig maskin. Det bästa alternativet om man inte vill serva så mkt men ändå ha bra med pulver och hyfsat lätt är ktm 625 - rappare o bättre än 640 men ngt slöare än 660 men du har elstart på den vilket 660 saknar. Så titta gärna på den då jag tror det är det bästa alternativet för dig:tummenupp

Alla tre är slöa, men KTM.en är klart roligast.
Har ett par tusen mil i sadeln på XT660 och den är en bra pendlarhoj men inte mer.
XT600 och FMX får väl inte ens klassas som motorcyklar? :)
KTM 625, 660 och 690 hade jag tittat på för ett nöjesfordon med bra serviceintervaller.

Men sa, om husan har en serviceintervall pa ungefar 10/h om man foljer boken nagorlunda, vad har 625an for intervaller? For sa som jag forstatt sa kan man tuffa pa med 640an fram o tillbaka fran Malmo o fortfarande va glad..

Husan är (tillsammans med Aprilia SXV 550) bland det värsta där är i motardväg men eftersom du nämner modeller som fmx och xt ska du nog inte ha någon husa. De kräver mkt mer service men kan du tänka dig o byta olja/filter var 5-10:e tim och justera ventilerna när det behövs så är det en grymt rolig maskin. Det bästa alternativet om man inte vill serva så mkt men ändå ha bra med pulver och hyfsat lätt är ktm 625 - rappare o bättre än 640 men ngt slöare än 660 men du har elstart på den vilket 660 saknar. Så titta gärna på den då jag tror det är det bästa alternativet för dig:tummenupp

Hypermotarden ar inte dalig, har du sett "Yes Man"? Om inte har du en del att lara fran herr Jim :hihi

Last edited:
625 har serviceintervall på 250 mil t.o.m års -04, från års -05 är det 500 mils intervaller:tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon