Sm tävlingar

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Hej
Sitter så här på kvällskvisten och funderar lite.
Varför går alla deltävlingar i sm i sm ( :) ) på rallycrossbanor?
Min personliga åsikt är att det är fan så mycket roligare att köra på typ en gocart-bana än vad det är att köra på rallycrossbanor.
Varför? Jo, för att en gocartbana är tightare och innehåller inte 50% eller mer grus. Visst är det kul att åka brett på grus men det är ännu roligare att försöka trixa runt hojen på en gocartbana.
Det känns som två helt olika saker att köra på gocartbana och på rallycrossbana, och jag själv föredrar gocart-varianten.
Är det bara jag som sitter och pratar/skriver självklarheter eller tycker flertalet att det är roligare på rallycrossbana?

Vad säger ni andra? Är jag bara en förvirrad rookie eller hur går snacket mellan er som tävlar/kör mycket bana?

P.S
Nej jag har inte :fyllisar
Blir bara lite fundersam såhär på kvällskvisten...
D.S

Jag har lärt mig på senare att jag är lite speciell när jag tycker de e kul både att köra på rallycrossbana och i regn.

Det går i samband med rallycrossen mest för pengarnas skull tror jag. (TV hjälper mycket när man ska handskas med sponsorer - vilket är de som ser till att man kan vinna ett SM såvida man inte e rik ;D). De flesta som åker SM skulle nog hellre åka på gokartbanor med cross-sträckor (dvs riktiga motardbanor).

Och jag håller med dig om att det är två helt olika saker. Jag tycker det är kul när det går fort, antagligen mest för att jag är skitdålig på köra sakta :P Jag skulle nog tycka det var roligast med en rejäl gokartbana med en eller två högfartsvängar över 130 km/h och en cross-sträckning som inte gick riktigt lika fort ;P Här i Skellefteå kommer jag (och de andra pojkarna) att fajtas för att få köra både gokartbana å rallycrossbana, sen åker jag även crossbana på motardhjulen. Tycker de e skönt att träna en sak i taget, men ändå kunna ha möjlighet att träna övergångarna å så.

Ursäkta om det blev virrigt, jag hade egentligen tänkt sova nu :P

henrikkrueger skrev:
Hej
Sitter så här på kvällskvisten och funderar lite.
Varför går alla deltävlingar i sm i sm ( :) ) på rallycrossbanor?
Min personliga åsikt är att det är fan så mycket roligare att köra på typ en gocart-bana än vad det är att köra på rallycrossbanor.
Varför? Jo, för att en gocartbana är tightare och innehåller inte 50% eller mer grus. Visst är det kul att åka brett på grus men det är ännu roligare att försöka trixa runt hojen på en gocartbana.
Det känns som två helt olika saker att köra på gocartbana och på rallycrossbana, och jag själv föredrar gocart-varianten.
Är det bara jag som sitter och pratar/skriver självklarheter eller tycker flertalet att det är roligare på rallycrossbana?

Vad säger ni andra? Är jag bara en förvirrad rookie eller hur går snacket mellan er som tävlar/kör mycket bana?

P.S
Nej jag har inte :fyllisar
Blir bara lite fundersam såhär på kvällskvisten...
D.S
Jag håller med dig, gocartvarianten är mycket roligare, rallycross har inget med motard att göra. Tydligen kommer det hållas möte vid nästa Beviks i Linköping om två veckor angående nästa säsong, så du får jättegärna komma dit då och yttra dig så kanske det blir bättre till nästa år. Men framförallt vill jag ha fram en B-klass. :tummenupp

RookieSM skrev:
Jag håller med dig, gocartvarianten är mycket roligare, rallycross har inget med motard att göra. Tydligen kommer det hållas möte vid nästa Beviks i Linköping om två veckor angående nästa säsong, så du får jättegärna komma dit då och yttra dig så kanske det blir bättre till nästa år. Men framförallt vill jag ha fram en B-klass. :tummenupp

Vet inte om jag har så mycket att göra på ett sånt möte. Skulle kännas lite fel att sitta tillsammans med eliten och säga att det ska va si eller så. F-n jag har ju inte kört en enda tävling och kommer nog tyvärr inte göra det i år heller.
Ville mest höra om det faktiskt är så att flertalet gillar rallycrossbanor eller ej...
Fast om det hade funnits en motionärsklass eller B-klass så i alla fall jag kunnat tänka mig köra en tävling eller två, beroende på ekonomi...

henrikkrueger skrev:
Vet inte om jag har så mycket att göra på ett sånt möte. Skulle kännas lite fel att sitta tillsammans med eliten och säga att det ska va si eller så. F-n jag har ju inte kört en enda tävling och kommer nog tyvärr inte göra det i år heller.
Ville mest höra om det faktiskt är så att flertalet gillar rallycrossbanor eller ej...
Fast om det hade funnits en motionärsklass eller B-klass så i alla fall jag kunnat tänka mig köra en tävling eller två, beroende på ekonomi...
Äh vadå! SM är för alla ju! Tare till götene å fajtas lite :) Jag körde min första tävling i SM! (tyskland räknas inte :tungan )

Även om man blir toksist så lär man sig ju saker. Jag kapade sju sekunder från första träningen till sista racet (jämfört med den snabbaste då).

OlleR skrev:
Äh vadå! SM är för alla ju! Tare till götene å fajtas lite :) Jag körde min första tävling i SM! (tyskland räknas inte :tungan )

Även om man blir toksist så lär man sig ju saker. Jag kapade sju sekunder från första träningen till sista racet (jämfört med den snabbaste då).

Du har nog aldrig sett mig köra bana. :) Även om jag kör fullt så skulle jag förmodligen funka som rundningsmärke i SM tror jag... :3freak
Bara å fråga tex Barrett, han vet hur långsam jag e.
Fast jag har ju djävulskt kul ändå, och det ser jag som huvudsaken! Fast SM kommer jag nog inte delta i...

henrikkrueger skrev:
Du har nog aldrig sett mig köra bana. :) Även om jag kör fullt så skulle jag förmodligen funka som rundningsmärke i SM tror jag... :3freak
Bara å fråga tex Barrett, han vet hur långsam jag e.
Fast jag har ju djävulskt kul ändå, och det ser jag som huvudsaken! Fast SM kommer jag nog inte delta i...
Eftersom du e lite hemlig om vart du bor så vet jag inte hur långt du har till bevikscupen, men där kör dom ju iaf en gatreggad klass! Kanske inte går hoppa in där i år... Jag har faktiskt ingen aning om den där cupen egentligen :P

Hursomhelst så är tävlingar nånting man måst uppleva!

OlleR skrev:
Eftersom du e lite hemlig om vart du bor så vet jag inte hur långt du har till bevikscupen, men där kör dom ju iaf en gatreggad klass! Kanske inte går hoppa in där i år... Jag har faktiskt ingen aning om den där cupen egentligen :P

Hursomhelst så är tävlingar nånting man måst uppleva!

Jepp, jag e som James Bond om var jag bor... :)
Nä då, bor 4 mil öster om Göteborg i en håla som heter Bollebygd.
Hade planer på att köra Bevikscupen nu den 16:e, men tack vare diverse omständigheter så kan jag inte det datumet.
Som planen ser ut nu så blir det tävlingsdebut nästa säsong.

Back