SM on highway?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hej har tänkt lite och undrar hur en sm/enduro är att köra på motorväg om man ligger runt 140+?

Tänkte på det hära med aerodynamiken(?)

// B
 
125_next skrev:
2663180 Hej har tänkt lite och undrar hur en sm/enduro är att köra på motorväg om man ligger runt 140+?

Tänkte på det hära med aerodynamiken(?)

// B
"Spänande" eller "intresant" Ett jävla drag runt dig och du ska absolut inte ligga på konstant varv med en 2 takts sm som gör 140+... Glöm motorvägs missil tankarna, 140 på kurvigt är mkt roligare :hihi

Ta sånna här fråger i hojvalstråden.
 
125_next skrev:
2663180 Hej har tänkt lite och undrar hur en sm/enduro är att köra på motorväg om man ligger runt 140+?

Tänkte på det hära med aerodynamiken(?)

// B
det är precis som prulle sa.. men köper du min rs så kan man ligga o puttra fram i dom hastigheterna utan problem:tummenupp
 
OKej nä men ja bara undra lite eftersom eftersom det inte finsn något direkt vindskydd... aja tack för svart
 
125_next skrev:
2663180 Hej har tänkt lite och undrar hur en sm/enduro är att köra på motorväg om man ligger runt 140+?

Tänkte på det hära med aerodynamiken(?)

// B
Det gör du inte, inte med en sport-125:a heller. Om du nu inte absolut vill att den ska gå sönder. Korta stunder upp i 140 kanske, men ligga konstant är bara att glömma.
 
KalleNorton skrev:
2663276 Det gör du inte, inte med en sport-125:a heller. Om du nu inte absolut vill att den ska gå sönder. Korta stunder upp i 140 kanske, men ligga konstant är bara att glömma.


Efter en hel del intressanta rundor med större bågar kan jag intyga att det visst fungerar. Men det är säkerligen inte hälsosamt för bågen precis som du säger.
 
stoooffe skrev:
2663280 Efter en hel del intressanta rundor med större bågar kan jag intyga att det visst fungerar. Men det är säkerligen inte hälsosamt för bågen precis som du säger.
Jo, klart det funkar. Men med konstant menar jag att ligga i den farten i iaf en halvtimme eller mer. Det är ingen höjdare precis.
 
KalleNorton skrev:
2663283 Jo, klart det funkar. Men med konstant menar jag att ligga i den farten i iaf en halvtimme eller mer. Det är ingen höjdare precis.
Inte vidare skoj heller för den delen att ligga och "maxa".
 
Loy skrev:
2663289 Inte vidare skoj heller för den delen att ligga och "maxa".
äh sluta pjalla, gör som jag istället, när ni ligger i 140+ och vet att det kommer att vara så en stund till, bara ta en tupplur så ska ni se att det går bra :)
 
Det känns som att man kör dubbelt så snabbt när man ligger i 100kmh med enduro och som sagt inte bra att maxa konstant med enduro eller någon annan 2takt med hög trimningsgrad.
 
när jag kört långt med min. kör jag en stund o mellan varvar 6:an. sedan petar ner till 5:an, gasar ur den. lägger i 6an osv.. hur gör ni?
 
kieL skrev:
2663307 när jag kört långt med min. kör jag en stund o mellan varvar 6:an. sedan petar ner till 5:an, gasar ur den. lägger i 6an osv.. hur gör ni?
Om man bara ska köra mellan A & B så är det i med 6:an så snabbt det går så slipper man förhoppningsvis tanka på vägen :gnissla
 
jag vet inte med er men jag brukar få ont i korsryggen (tror jag det heter, nedre delen av ryggen) pga luftmotstondet.
å såklart svin ont i ansiktet när det regnar å man har cross hjälm...
 
brukar ligga och varva mur 5an släppa gasen sen högvarva igen typ intevaller :P haha eller så mellanvarvar ja 6an i typ lite över 100:tummenupp luftmotståndet tycker ja inte e ngt prob
 
Ktm_exc skrev:
2663294 Det känns som att man kör dubbelt så snabbt när man ligger i 100kmh med enduro och som sagt inte bra att maxa konstant med enduro eller någon annan 2takt med hög trimningsgrad.
Jag skulle vilja säga precis tvärt om. Hur menar du?

Eftersom man sitter lägre på sporthojen så känns det snabbare.
 
Lundgren skrev:
2665795 Jag skulle vilja säga precis tvärt om. Hur menar du?

Eftersom man sitter lägre på sporthojen så känns det snabbare.

Jo svårt för mig att säga faktiskt då jag aldrig kör på stora vägar osv men när jag kör på mindre vägar/skog så känns det fruktansvärt fort 100kmh:rolleyes:
Sen så är det ju luftmotståndet och en enduro har större luftmotstånd och det kan vara en anledning också att man får aså pass mycket luft på sig när man kör:rolleyes:
Men du har antagligen rätt lundgren:)
 
Ktm_exc skrev:
2665812 Jo svårt för mig att säga faktiskt då jag aldrig kör på stora vägar osv men när jag kör på mindre vägar/skog så känns det fruktansvärt fort 100kmh:rolleyes:
Sen så är det ju luftmotståndet och en enduro har större luftmotstånd och det kan vara en anledning också att man får aså pass mycket luft på sig när man kör:rolleyes:
Men du har antagligen rätt lundgren:)
Nej rätt och rätt, känslan är ju olika för alla! ;)

Men på mindre vägar så känns 100 km/h fort oavsett :hihi
 
Jag ligger å kör på 6an jämngas släpper av lite, gasa igen släpper av O.S.V sen kör man på 6an en liten bit å sen upprepar man :rolleyes:
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top