SM och tävlingar nästa år.

Alla motoranläggningar stångas med bullerproblem som begränsar nyttjandemöjligheterna och det gäller även LMS. Vi får inte köra tävling på helger mer än 2 ggr. / år och då blir det roadracing. Det enda vi har är tisdagskvällar, alla andra kvällar måste det vara tyst. Det är bara att ni börjar förhandla med era arbetsgivare så ni får ledig på tisdagar framöver. Funktionärer är normalt sett inget stort problem för oss men nu hade vi b-race på söndagen och motardtävling på tisdag så det blev kanske lite mycket.

/HW

/HW

mr_rockster skrev:
Endagars, inga däckvärmare låter bra som exempel på att hålla nere kostnaderna. Jag ser mycket hellre en uppdelning i A/B förare än 450/650 klasser. Om det dessutom inte är uppdelat i SM mellan 450/650 så kommer det bara betyda att de B förare som e sugna på att köra måste köra 450 för att inte komma toksist.. eller?

- Johan

att det förmodligen blir en 450 klass är pga att även japanhojarna ska kunna vara med på lika villkor utan att behöva kittas upp till 500-550cc.
det drar ju ned kostnaderna rejält också.
att en helt original crf 450 med arrowpipa var 2a på tidsträningen i Kinnekulle visar ju att det går alldeles utmärkt att hänga med på 450 hojar på rallycrossbanorna iaf.

Å andra sidan så kostar en STD 450 med bromsar/fjädring/fälgar och däck mer än en ny Husaberg/husqvarna med mer motor...

- Johan

rejser skrev:
att det förmodligen blir en 450 klass är pga att även japanhojarna ska kunna vara med på lika villkor utan att behöva kittas upp till 500-550cc.
det drar ju ned kostnaderna rejält också.
att en helt original crf 450 med arrowpipa var 2a på tidsträningen i Kinnekulle visar ju att det går alldeles utmärkt att hänga med på 450 hojar på rallycrossbanorna iaf.

mr_rockster skrev:
Å andra sidan så kostar en STD 450 med bromsar/fjädring/fälgar och däck mer än en ny Husaberg/husqvarna med mer motor...

- Johan

det är ju helt sant, men alla älskar inte Husqvarna vettu :7peta

#24 Kronnäs som kör Suzuki sa att de gula skulle köra ett team med 2 förare till -05 om det blev en 450 klass, ingen 450 klass inget team alls...

lite mer om trimmning: vet en Yamahaförare som lagt ner "nästan så att jag kunde köpt en hoj till" på trimmning av sin 450.
plötsligt blev en Vertemati för 120 tusingar nästan prisvärd :D

Hur många förare har det varit i dagsläget på rejsen?

Om vi tar Holland som exepel så kommer det dit i trakterna 60-80 förare till varje rejs. De körs 3 klasser, ingen uppdelad efter kubik utan bara efter hur snabba förarna är. Har du tagit topp tre i din klass efter en säsong så startar du i klassen över året efter. Högsta klassen får du bara hoppa in i direkt efter att ha sökt tillstånd av KNMV alternativt om du är utlänning med licens från annnat land. I Holland funkar arrangemangen perfekt och det blir mycket åka för alla iom att alla kvalar t själva finalerna. Endagarsrejs. Ca 50% på tillfälliga banor. 11 rejs i år, inga ändringar eller strykningar.

I Belgien så kommer det ca 180-200 förare till varje rejs. Där har vi 4 klasser. 650 och 450 national och 650, 450 Prestiege. Samma sak i grund. National måste ha Belgisk licens och Prestiege blir man uppklassad till om man varit topp tre en säsong i National eller har utländsk licens. Man kan dessutom oftast få åka national med utländsk licens men utan poäng om man frågar.
I National 650 kommer det i regel 80 förare och dessa kvalar om 36 finalplatser men de okvalade får åka först ett Repechage där de 6 första kvalar tillbaks och sen för de som ej gjort det ett consolation race. Kvalet sker dessutom med först en tidsträning, sen två semifinaler varifrån de 15 första kvalar direkt så mycket åka även här för alla. De okvalades rejs är slut på lördag kväll men alla stannar i regel och grillar osv samt kollar på de totalt fantastiska rejsen som sedan kommer på söndagen. Mycket bra paddockliv här. Till detta kommer Quadklassen som har en träning söndag em och rejsen på söndagen, samma gäller prestiege som har en träning söndag em och resten på lördagen.

Till nästa år kommer dock en b klass i national 650 för att sporra de som ständigt inte kvalar att fortsätta att utvecklas till bra förare istället genom att ge dem en chans att slåss om placeringar och poäng.
I Belgien så är arrangemangen i regel bra också men inte lika bra som i Holland. Lite ändringar i kalendern kan komma men inte ofta. Klubbarna får böta om de tar på sig arrangemang som de ej genomför.

Och angående trimning så är i national 60% av hojarna enbart utrustade med pipor. Du får vara en mycket bra förare innan du har nån vidare nytta av fett trim. Möjligen på nån bana med en riktigt lång raka. 450 håller samma varvtider på nästan alla banor, tom i prestiege. Mer trim leder till mycket marginellt lägre tider innan du är riktigt snabb, men till inte så marginellt högre kostnader. En originalhoj kan du köra en säsong med utan ras i regel.

Daniel
www.supermotard-racing.com

Last edited:
Alla älskar visst husqvarna, men alla vet inte om det än.

Vitsen med en B klass med utan mindre kubik är att de som INTE kör i vanliga fall som har en KTM 660, husaberg 650, husky 570/610 eller så kan ta sin vanliga båge och åka ut och köra tävlingar. De som köper en 450 och tävlar i den klassen köper de ju de förmodligen nästan bara för att tävla/träna med. De som kör SM i stora klassen är ju förmodligen de bästa. Tror det skulle behövas en klass för oss som tycker det är kul men som inte är övergrymma på att köra ;)

- Johan

rejser skrev:
det är ju helt sant, men alla älskar inte Husqvarna vettu :7peta

#24 Kronnäs som kör Suzuki sa att de gula skulle köra ett team med 2 förare till -05 om det blev en 450 klass, ingen 450 klass inget team alls...

lite mer om trimmning: vet en Yamahaförare som lagt ner "nästan så att jag kunde köpt en hoj till" på trimmning av sin 450.
plötsligt blev en Vertemati för 120 tusingar nästan prisvärd :D

Okej!..

En 650 klass och en 450 klass i SM och en öppen B-klass som kan köras i samband med de SM tävlingar som inte går ihop med Rallycrossen samt på lite egna banor.

Deal? Någon mer än jag som tror att det finns förare så det räcker (jag tror iofs att den klass det blir SVÅRAST att få 60 startande i är 450 klassen....)

- Johan

mr_rockster skrev:
Okej!..

En 650 klass och en 450 klass i SM och en öppen B-klass som kan köras i samband med de SM tävlingar som inte går ihop med Rallycrossen samt på lite egna banor.

Deal? Någon mer än jag som tror att det finns förare så det räcker (jag tror iofs att den klass det blir SVÅRAST att få 60 startande i är 450 klassen....)

- Johan

Det upplägget tycker jag låter bra.

Men precis som du säger så blir det nog till en början iaf svårt att fylla alla klasser. Men är det egentligen något problem? Det är väl bara roligare om alla får chansen att köra semi samt final eller sista chansen i respektive klass.

Då bokar vi in det då! ;)..

Chris Husky skrev:
Det upplägget tycker jag låter bra.

Men precis som du säger så blir det nog till en början iaf svårt att fylla alla klasser. Men är det egentligen något problem? Det är väl bara roligare om alla får chansen att köra semi samt final eller sista chansen i respektive klass.

Fylla? "r det 20-25 anmälningar per klass så räcker det. 30-40 är bättre naturligtvis. Men det är bättre med ett system som sporten kan växa i än ett som den växer ur och som måste ändras. Det tar nämligen några år innan det balanserats ut. I början finns det alltid några för snabba i b-klassen och tvärt om. Efter ett år eller två är de flesta förarna i rätt klasser...
Skit i att cc-klassa det funkar bara där det finns riktigt riktigt mycket förare och fyller sällan nån vidare funktion mer än för tillverkarna. Fiorentino körde både 450 och 650 i Peruwelz för några veckor sen och det var en snabb bana. Han åkte inom ett par tiondelar med 450´n från vad han gjorde med sin 660.

Daniel...

ypvs skrev:
Och angående trimning så är i national 60% av hojarna enbart utrustade med pipor. Du får vara en mycket bra förare innan du har nån vidare nytta av fett trim. Möjligen på nån bana med en riktigt lång raka. 450 håller samma varvtider på nästan alla banor, tom i prestiege. Mer trim leder till mycket marginellt lägre tider innan du är riktigt snabb, men till inte så marginellt högre kostnader. En originalhoj kan du köra en säsong med utan ras i regel.

Daniel
www.supermotard-racing.com

många verkar ju tänka att dom inte har en chans med en 450 mot större hojar tyvärr.
en av få banor jag märkt att min Vertemati med närmre 70 kusar i haft fördel är på Linköpings motardbana där det går bortåt 150 på två rakor.

mr_rockster skrev:
Alla älskar visst husqvarna, men alla vet inte om det än.

Vitsen med en B klass med utan mindre kubik är att de som INTE kör i vanliga fall som har en KTM 660, husaberg 650, husky 570/610 eller så kan ta sin vanliga båge och åka ut och köra tävlingar. De som köper en 450 och tävlar i den klassen köper de ju de förmodligen nästan bara för att tävla/träna med. De som kör SM i stora klassen är ju förmodligen de bästa. Tror det skulle behövas en klass för oss som tycker det är kul men som inte är övergrymma på att köra ;)

- Johan

du kan väl köpa en Seel replica så lånar jag den nästa år...vem vet jag kanske blir smittad av huskyfebern :kär

jag håller helt klart med om att det behövs en b-klass eller vad den ska kallas.
det har ju försvunnit massor av förare för dom inte vill/vågar köra med alla "snabba".
det ska ju vara lätt att få prova på att rejsa lite utan känna sig ivägen eller bli varvad.

En Seel replica hade väl inte varit helt fel men det är ju det att någon ska slanta upp för den med. Lutar åt att jag behåller min kära negeritalienska ett år till då jag fortfarande är upp över öronen förälskad i henne ;)..

Fram med en B-klass!

Är det någon föressten som ska på årsmötet?

- Johan

rejser skrev:
du kan väl köpa en Seel replica så lånar jag den nästa år...vem vet jag kanske blir smittad av huskyfebern :kär

jag håller helt klart med om att det behövs en b-klass eller vad den ska kallas.
det har ju försvunnit massor av förare för dom inte vill/vågar köra med alla "snabba".
det ska ju vara lätt att få prova på att rejsa lite utan känna sig ivägen eller bli varvad.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul