SM Knutstorp 23-25/8

Är intresserad av att köra mitt först rookie race! Jag har baslicens, kan jag köpa engångs licens för denna tävlingen eller måste jag skaffa tävlingslicens för hela säsongen? Vad kostar det att anmäla sig och andra kostnader som man kanske inte tänker på första gången man ska tävla förutom däck, bensin, mat osv?
 
Är intresserad av att köra mitt först rookie race! Jag har baslicens, kan jag köpa engångs licens för denna tävlingen eller måste jag skaffa tävlingslicens för hela säsongen? Vad kostar det att anmäla sig och andra kostnader som man kanske inte tänker på första gången man ska tävla förutom däck, bensin, mat osv?

Kolla här http://www.svemo.se/sv/Forbundsinformation/Licens/Tillfalliglicens/
så ser det ju ut som du löser den tillfälliga licensen här.

Kostnader... Ja du, har du koll på anmälningsavgift, däck, soppa, lite käk så gäller det ju mest att hålla sig på hjulen!!! Undvika att krascha är nog den viktigaste delen för att hålla nere kostnaderna...
 
Kolla här http://www.svemo.se/sv/Forbundsinformation/Licens/Tillfalliglicens/
så ser det ju ut som du löser den tillfälliga licensen här.

Kostnader... Ja du, har du koll på anmälningsavgift, däck, soppa, lite käk så gäller det ju mest att hålla sig på hjulen!!! Undvika att krascha är nog den viktigaste delen för att hålla nere kostnaderna...

Jo resten som däck osv kan jag föreställa mig är ungefär som en vanlig bandagshelg. Dock så kan jag föreställa mig att man pressar moped lite extra då det är race vilket gör slitaget högre och även risken för att vurpa högre :)

Men nej jag vet faktiskt inte vad det kostar att anmäla mig! Så fort jag har fått tillgång n dator så ska jag kolla på svemo ta.

Har det varit så många i rookie 1000 att man åka ut redan i kvalet? Låg på 1,11 tider senast med gatdäck, kör snabbare ett par sekunder med slicks dock så tror jag inte jag slutar på pole :)

Tack för hjälpen Moss :)
 
Last edited:
Jo resten som däck osv kan jag föreställa mig är ungefär som en vanlig bandagshelg. Dock så kan jag föreställa mig att man pressar moped lite extra då det är race vilket gör slitaget högre och även risken för att vurpa högre :)

Men nej jag vet faktiskt inte vad det kostar att anmäla mig! Så fort jag har fått tillgång n dator så ska jag kolla på svemo ta.

Har det varit så många i rookie 1000 att man åka ut redan i kvalet? Låg på 1,11 tider senast med gatdäck, kör snabbare ett par sekunder med slicks dock så tror jag inte jag slutar på pole :)

Tack för hjälpen Moss :)

Klart du ska vara med, att det skulle vara utkvalning är knappast troligt.
Kör med det du har och ha skoj. :tummenupp

/John
 
Hej !
Tänker också köra mitt första race på Knutstorp.
Hade baslicens och försökte köpa tillfällig seniorlicens via TA men lyckades inte. Ringde SVEMO licensavdelning och fick efter lite undersökning besked att det gick inte att köpa tillfällig licens då tävlingen var en SM-deltävling. Så det fick bli en helsäsongslicens. Enda trösten var att avgiften för baslicensen räknades av.

Är det någon som vet hur man bokar depåbox och vad det kostar? Är det via arrangören eller är det via banägaren? Har inte hittat något om detta på TA eller i tilläggsreglerna.

Rolf.
 
Är anmäld och betald! Förstår dock att det är så få anmälda. 4200 utan att ha kört en meter är ganska mycket pengar för många.
Bara anderstorp-racet var dyrare med 4500, fast då fick man en dag mer.

Hoppas verkligen att fler anmäler sig!
 
Jag är inte då sugen att betala 4200, kmr det hända nåt speciellt? Varför är det så dyrt??

Jag är dåligt påläst om vad fredagsträningen vanligtvis kostar, men det är 3000 för racehelgen, vilket väl får anses normalt idag, och 1200 för fyra pass på fredag vilket väl är lite mer körtid an vanligt. Så, kanske ungefär som vanligt. Eller?
 
Jag är dåligt påläst om vad fredagsträningen vanligtvis kostar, men det är 3000 för racehelgen, vilket väl får anses normalt idag, och 1200 för fyra pass på fredag vilket väl är lite mer körtid an vanligt. Så, kanske ungefär som vanligt. Eller?

500:- var det på Falkenberg för fredagsträningen för mig som bara körde den och inte hade anmält mig till racet där den ingick i avgiften.

Men om 600:- var "normalt" och det nu är 1200:- så är det ändå dubbla priset! Oavsett hur du motiverar det. Det är faktiska pengar som ska upp direkt och mer körtid kostar indirekt i driftkostnader med däck ( dina däck håller tex bara 10 varv?) och en km-kostnad för service mm. Dom som hyr hojar betalar kanske en avgift för körsträckan. En Moto3:a ska kanske servas för 40.000:- efter 200 mil tex. Nu bara någon vecka innan får man reda på hur mycket körtid man får och den var säkert inte kalkylerad av någon? Det blir dyrare hur du än vänder och vrider på det.

Jag förstår att det av många kan vara mycket intressant att få extra körtid då man inte kört SM på banan sen 2009 och många inte brytt sig ett dugg om alla låtsasrace eller träningar/bandagar på en bana som man ändå inte har haft med i tävlingsprogrammet. Så många kommer tillbaka först nu när det är SM. Så jag förstår anledningen till mer körtid och köper det rakt av och tycker det är en bra idé. Däremot väldigt sent besked om att man gör så så att ingen kunnat planera för det eller ens tänkt sig att det skulle kunna hända så! Det ogillas starkt.

Hade själv fundering på att kanske kört ett race hemma i år och Knutstorp ligger bara någon km ifrån var jag bor och jag gjorde bra resultat senast jag körde SM där. Men jag blir avskräckt av kostnaderna jag med.
 
Last edited:
500:- var det på Falkenberg för fredagsträningen för mig som bara körde den och inte hade anmält mig till racet där den ingick i avgiften.

Men om 600:- var "normalt" och det nu är 1200:- så är det ändå dubbla priset! Oavsett hur du motiverar det. Det är faktiska pengar som ska upp direkt och mer körtid kostar indirekt i driftkostnader med däck ( dina däck håller tex bara 10 varv?) och en km-kostnad för service mm. Dom som hyr hojar betalar kanske en avgift för körsträckan. En Moto3:a ska kanske servas för 40.000:- efter 200 mil tex. Nu bara någon vecka innan får man reda på hur mycket körtid man får och den var säkert inte kalkylerad av någon? Det blir dyrare hur du än vänder och vrider på det.

Jag förstår att det av många kan vara mycket intressant att få extra körtid då man inte kört SM på banan sen 2009 och många inte brytt sig ett dugg om alla låtsasrace eller träningar/bandagar på en bana som man ändå inte har haft med i tävlingsprogrammet. Så många kommer tillbaka först nu när det är SM. Så jag förstår anledningen till mer körtid och köper det rakt av och tycker det är en bra idé. Däremot väldigt sent besked om att man gör så så att ingen kunnat planera för det eller ens tänkt sig att det skulle kunna hända så! Det ogillas starkt.

Hade själv fundering på att kanske kört ett race hemma i år och Knutstorp ligger bara någon km ifrån var jag bor och jag gjorde bra resultat senast jag körde SM där. Men jag blir avskräckt av kostnaderna jag med.

Men gör som jag gör då; strunta i fredagsträningen så slipper du ju den kostnaden!
 
Hej !
Tänker också köra mitt första race på Knutstorp.
Hade baslicens och försökte köpa tillfällig seniorlicens via TA men lyckades inte. Ringde SVEMO licensavdelning och fick efter lite undersökning besked att det gick inte att köpa tillfällig licens då tävlingen var en SM-deltävling. Så det fick bli en helsäsongslicens. Enda trösten var att avgiften för baslicensen räknades av.

Rolf.

Undrar också över detta, jag körde Anderstorp på SM-premiären och då fungerade det bra med tillfällig licens för helgen? Det är ju redan få anmälda så färre på grund av en sådan här grej är väl onödigt?

Christian R1000 #18
 
Hej !
Tänker också köra mitt första race på Knutstorp.
Hade baslicens och försökte köpa tillfällig seniorlicens via TA men lyckades inte. Ringde SVEMO licensavdelning och fick efter lite undersökning besked att det gick inte att köpa tillfällig licens då tävlingen var en SM-deltävling. Så det fick bli en helsäsongslicens. Enda trösten var att avgiften för baslicensen räknades av.

Det låter ju lite märkligt. Om du ska köra Rookie är det väl ingen SM-tävling. :va Läste nånstans att engångslicens inte dög för långloppet under Bike week heller, så känns som den nästan aldrig går att tillämpa.
 
Fick svar från SVEMO att tillfällig licens för R1000 går att köpa på plats.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top