SM i Supermotard

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Saxat från SSMK's mailinglista:

Idag spikades SM-kalendern för Supermotard 2005. Den kommer även iår att
gå tillsammans med Rallycross-SM och TV-sändas i SVT 24.

Den ser ut som följer:

Arvika 28-29 maj
Kalix 23-24 juli
Strängnäs 4 augusti (torsdag)
Götene 11 september (endast söndag)

Håll ögonen öppna efter inbjudan i IB.

Bättre sent än aldrig...

Magnus

Vad hände med dom fristående racen?

Barrett skrev:
Vad hände med dom fristående racen?

För att göra en lång tråkig historia till en kort tråkig historia :zpy : Det blev för dyrt att göra TV-produktionen på dom fristående racen. Dessutom fick vi inte kostnadsuppgifterna från produktionsbolaget förrän häromdagen, så det blev ganska kort varsel att dra ihop pengarna. :huvet

Dessa planeras nu istället att ingå i någon typ av Sverige Cup där riktlinjerna håller på att dras... "as we speak". :fakta :banana

Magnus

Lindhracing skrev:
För att göra en lång tråkig historia till en kort tråkig historia :zpy : Det blev för dyrt att göra TV-produktionen på dom fristående racen. Dessutom fick vi inte kostnadsuppgifterna från produktionsbolaget förrän häromdagen, så det blev ganska kort varsel att dra ihop pengarna. :huvet

Dessa planeras nu istället att ingå i någon typ av Sverige Cup där riktlinjerna håller på att dras... "as we speak". :fakta :banana

Magnus

Det har jag full förståelse för. Men hade dom behövt vara tv-sända? Känns lite synd att SM-serien ska avgöras på bara 4 race.

För mig personligen spelar det iofs ingen roll om tävlingarna kallas Sverige-Cup eller SvensktMästerskap, bara dom blir av! :tummenupp

Barrett skrev:
Det har jag full förståelse för. Men hade dom behövt vara tv-sända? Känns lite synd att SM-serien ska avgöras på bara 4 race.

För mig personligen spelar det iofs ingen roll om tävlingarna kallas Sverige-Cup eller SvensktMästerskap, bara dom blir av! :tummenupp

Enligt produktionsbolaget kräver SVT 24 att få hela SM-serien, annars TV-sänder dom inte alls. Man skulle säkert kunna diskutera hela sommaren om hur mycket TV-sändningen betyder för sporten, men då skulle det inte bli något kört alls... :rolleyes:

Och det är ju sladda vi vill!! :1pajas

Magnus

Lindhracing skrev:
Enligt produktionsbolaget kräver SVT 24 att få hela SM-serien, annars TV-sänder dom inte alls. Man skulle säkert kunna diskutera hela sommaren om hur mycket TV-sändningen betyder för sporten, men då skulle det inte bli något kört alls... :rolleyes:

Och det är ju sladda vi vill!! :1pajas

Magnus

Ok, då förstår jag.
Precis, inte läge att börja tjaffsa om det nu.

Vågar man fråga på vilka banor/vart sverige cupen kommer gå?

Får jag låna tråden lite? Jag blev som lite nervös här vad som gäller...

Jag tar licensen 14-15/5 (om det har någon betydelse) och jag skulle vilja köra endast Kalix eller kanske en till tävling... Hur ska jag göra? Hur kan jag göra? Vore kanonskönt om nån orkar svara, jag skulle hemskt gärna inte missa tävlingen pga slarv från min sida...

Kommer vi förresten få se några regler snart då också? :confused: Det har väl bara vare 2004´s regler hittills på svemo...

OlleR skrev:

Jag tar licensen 14-15/5 (om det har någon betydelse) och jag skulle vilja köra endast Kalix eller kanske en till tävling... Hur ska jag göra? Hur kan jag göra? Vore kanonskönt om nån orkar svara, jag skulle hemskt gärna inte missa tävlingen pga slarv från min sida...

Kommer vi förresten få se några regler snart då också? :confused: Det har väl bara vare 2004´s regler hittills på svemo...

Skaffa en backlicens istället, den kräver ingen kurs eller uppkörning så den får du direkt! (och så är den billigare....!!)

Nightwish skrev:
Skaffa en backlicens istället, den kräver ingen kurs eller uppkörning så den får du direkt! (och så är den billigare....!!)
Jag har tänkt på det också, men jag kanske vill prova på lite roadracing framöver också beroende på hur mycket man suger på motard :P Sen får man väl även rabatt vid bandagar på vissa banor?

OlleR skrev:
Jag har tänkt på det också, men jag kanske vill prova på lite roadracing framöver också beroende på hur mycket man suger på motard :P Sen får man väl även rabatt vid bandagar på vissa banor?

Äh, man ska skrapa fotpinnarna, inte knäna.... :7peta

Ja, jag förstår problemet. Men ring Svemo och kolla, du kanske kan ta en
backlicens så länge, och kanske uppgradera till RR-B?

Om man inte kan lösa engångslicens på SM i Kalix förstås??? Då torde väl det
vara bästa lösningen!

Nightwish skrev:
Om man inte kan lösa engångslicens på SM i Kalix förstås??? Då torde väl det
vara bästa lösningen!

Det lär man inte få göra. För att få lösa engångs ska tävlingen vara en sk. "enklare tävling", vilket fallet inte kommer vara i SM-serien.

OlleR skrev:

Det ska inte finnas något hinder för att köra enstaka deltävling.

Vi jobbar för fullt på ett uppdaterat reglemente. Blir förmodligen inga större förändringar från ifjol, mest uppdateringar och förtydliganden. :skitdator :galen

Magnus

Barrett skrev:
Vågar man fråga på vilka banor/vart sverige cupen kommer gå?

Hittills har Ticksta, Tranås, Gävle och Eskilstuna visat klart intresse, ev. någon till. Inget spikat ännu.

Har ni förresten något förslag på ett roligare :hihi namn än "Sverige Cup"?

Magnus

Nightwish skrev:
Hur skaffar man backlicens? Är det bara att kontakta den lokalklubben och säga att man vill ha en?

Lindhracing skrev:
Hittills har Ticksta, Tranås, Gävle och Eskilstuna visat klart intresse, ev. någon till. Inget spikat ännu.

Har ni förresten något förslag på ett roligare :hihi namn än "Sverige Cup"?

Magnus

"A cup of sweeds" :va :hihi

Tycker väl inte det är ngt större fel på "sverige cupen" iofs (fast det finns väl en cup med samma namn inom crossen?), men engelskklingade namn brukar ju vara poppis om man vill ha ngt hetare!?

Supermoto Challeng
Swedish supermoto cup

...eller nått?

Last edited:
acura skrev:
Hur skaffar man backlicens? Är det bara att kontakta den lokalklubben och säga att man vill ha en?

Licenseansökan hittar du på svemos hemsida. Sen är det bara fylla i den, få stämpel & underskrift från klubben & sen skicka/faxa in den. Därefter får du ett inbetalningskort, bara betala in så ska den komma med posten sen! :tummenupp

då är det bara att köpa en pall regndäck och extra breda stift till däckskäraren i år igen då :rolleyes:

bra att det är spikat o klart nu iaf :tummenupp

Barrett skrev:
Det lär man inte få göra. För att få lösa engångs ska tävlingen vara en sk. "enklare tävling", vilket fallet inte kommer vara i SM-serien.

Detta kan arrangören eller den som är ansvarig för serien bestämma, i SM fallet är det väl SVEMO som bestämmer och jag har dock inte sett några regler om det. Så det borde väl gå att lösa engånslic om inte annat sägs.

// Peter

Butler skrev:
Detta kan arrangören eller den som är ansvarig för serien bestämma, i SM fallet är det väl SVEMO som bestämmer och jag har dock inte sett några regler om det. Så det borde väl gå att lösa engånslic om inte annat sägs.

// Peter
Jag har kollat runt ganska seriöst om detta och kom fram till att det inte skulle gå lösa licens på plats (har för mig att det rent stod printat nånstans). Men smartast är väl bara ringa å kolla!

Licens e bra å ha hursomhelst, lika bra skaffa!

Butler skrev:

// Peter

Jag kollade på Svemos sida nu & där står ju faktiskt inga speciella regler ang. engångslicenser, så du har säkert rätt.
Vad som gäller kanske Lindh kan svara på?

Barrett skrev:
Jag kollade på Svemos sida nu & där står ju faktiskt inga speciella regler ang. engångslicenser, så du har säkert rätt.
Vad som gäller kanske Lindh kan svara på?

Läs tråden från början.
Läs Lindracings inlägg noga så hittar du svaret. :fakta

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back