SM i mediahantering

Felet med byggbranschen är att folk blåögt litar på vad som sägs och vill ha det så billigt som möjligt.

Ännu värre är folk som köper en arkitektritad villa och sen bara smäller upp skiten i tron om att arkitekter har koll på vad de gör :dummer
Så det du säger är att man som lekman borde veta bättre än att anlita proffs?

Så det du säger är att man som lekman borde veta bättre än att anlita proffs?

Att man gör lite efterforskning och inte köper första bästa.

Och lär sig att arkitekter arbetar med form, inte funktion.

Samtidigt är det ju ett hus man beställer, och inte en koja som Kalle 5år har spikat ihop...

Ett hål i taket är ett för mycket!
Det vet till och med Kalle.

Men eftersom det tydligen varit massor med problem kan man fråga sig varför folk fortfarande köpt massor av hus. De kan inte ens orkat bemöda sig med att göra en snabb googling. Eller åtminstone prata med någon halverst opartisk.

Edit: Eller folk som anstället hantverkare på ackord eftersom timlönen är sååå hög. Oftast blir det billigare med timlön likförbannat, och de tar sig tid att göra saker ordentligt (självklart finns undantag).

Men jag tycker det är så mystiskt att folk som ska köpa t.ex. en bil lägger ner timmar ja dagar på att jämföra in i minsta detalj. Men när det kommer till något så viktigt som hus tar man första bästa utan att stanna och tänka efter eller kolla upp den man anlitar.

Last edited:
Ingen går och köper en 32" TV för 500:- och tror på säljaren att den är perfekt och fin å bra å fin.

Nej, men å andra sidan pressar alla som tillverkar och säljer TV-apparaterna priserna för att överleva i konkurrensen. Kan du säga samma sak om byggbranchen? Problemet i byggbranchen är att du kan få ett djävla ruckel trots att du betalat för ett slott.

Lägger du 45' på en TV så får du med största sannolikhet en jäkligt bra tv (dra inte upp B&O nu!) men i byggbranchen har du inte en djävla susning om vad du får.

Min far jobba på en reklamfilm för dom för massa år sen, där dom filma deras visningshus, till och med det va ett stort jävla fuskbygge tydligen, Och efter att ha hjälpt min far renovera sommarkåken så kan jag intyga att när t.o.m. HAN tycker det är fuskbygge då e det illa:hihi

Men med den där vdn så e det ju knappast förvånande..

Att man gör lite efterforskning och inte köper första bästa.

Och lär sig att arkitekter arbetar med form, inte funktion.

Vad snackar vi om för arkitekter nu :va Visst finns det renodlade formgivare inom arkitekturen men de sysslar inte med att rita hus till för vanliga människor att bo i. Dessa arkitekter vet vad de sysslar med och är utbildade för ändamålet, sen att det inte blir som just de har tänkt sig är inte alltid deras fel.

Mmm. Om man nu vore en dötrist sån däringa tråddödande faktamänniska skulle man kunna konstatera att de omtalade hålen i taket i praktiken rör sig om hål i kondensskyddet - alltså den plast som sitter under takplåten och vars uppgift det är att avleda kondensvatten som vid vissa väderförhållanden fäller ut mot plåtens undersida ned till takfoten.

Ännu tråkigare vore man om man påstod att denna plast under påverkan av sommarhettan och vinterkyla blir så spröd att bara trasor återstår efter några år. Det problemet gäller generellt för alla husfabrikat som inte har board eller råspont som underlag. Med detta i åtanke skulle man då kunna förledas att tro att det finns grader i helvetet och att det inte direkt rör sig om öppna hål i takkonstruktionen genom vilket regnvattnet forsar in och kunderna nätterna i ända tvingas lyssna till droppet i ett par hundra bleckplåthinkar.

Men mannen i polotröjan lyckas i alla fall sticka ut i mängden av pudelrullare. Han har ju till och med lyckas få en flersidig tråd här på SH för de slantar han aldrig betalat ut.:)

Så därför är det säkrast att hålla inne med såna inlägg. Men visst är det är intressant att notera att Hr D. Johansson kan kosta på sig att vara kaxig med ett årsresultat om 225 MKr bakom sig då de flesta i branchen knappt håller näsan över vattenytan. Money rules. Det lär sig Kalle så småningom.

...Ett hål i taket är ett för mycket!

Vad snackar vi om för arkitekter nu :va Visst finns det renodlade formgivare inom arkitekturen men de sysslar inte med att rita hus till för vanliga människor att bo i. Dessa arkitekter vet vad de sysslar med och är utbildade för ändamålet, sen att det inte blir som just de har tänkt sig är inte alltid deras fel.

Ändå är det ett ständigt återkommande problem för faderkakan i isolerbranschen. Folk som ringer och klagar på att isoleringen är dynga när de får fuktskador etc. Sen visar det sig att de inte alls följt rätt byggsystem etc. eftersom arkitekten är just arkitekt och inte byggingenjör.

En kul detalj är att vem som helst får kalla sig arkitekt i Sverige.

Mmm. Om man nu vore en dötrist sån däringa tråddödande faktamänniska skulle man kunna konstatera att de omtalade hålen i taket i praktiken rör sig om hål i kondensskyddet - alltså den plast som sitter under takplåten och vars uppgift det är att avleda kondensvatten som vid vissa väderförhållanden fäller ut mot plåtens undersida ned till takfoten.

Ja, är det på det viset (visst fan såg jag att plasten var tejpad, men jag förutsatte att det var för att taket hade lagats) så hade det ju räckt om han skickat en rulle tejp och en Alladinask, men jag förutatte att när det snackades hål i tak rörde sig om just hål i tak...

ÅAS är det väl inte speciellt smart att gå emot ARN, var det bara plasten som var trasig tror jag inte att ARN heller skulle tycka att det var rimligt....

Inte lätt att hitta rätt i mediadjungeln, men detta är en tidig artikel, innan det stora drevet. Jag har egentligen inga synpunkter på Älvsbyhus (jag bor förvisso i ett och kan meddela att kondensskyddet löser sig när det är dags att lägga nytt tak, låt helt enkelt det gamla ligga kvar under det nya), däremot på sättet och metoderna som vissa media använder när "sanningen" ska fram...:)

...ÅAS är det väl inte speciellt smart att gå emot ARN, var det bara plasten som var trasig tror jag inte att ARN heller skulle tycka att det var rimligt....

Det sämsta i mediahnatering jag hört idag var Scan's VD, och hot shot i övrigt vad det nu var, som svarade "ingen kommentar" på varför det låg självdöda grisar i hans egen grisfarm som de andra julskinkorna kalasade på. :3freak

Typ:
Men varför låg det en död gris där?
-Nej men det gjorde det inte
Jo det gjorde det
-ingen kommentar
Och grisarna hade ingen halm heller som de har rätt till
-ingen kommentar

Är det nya vd-grejen i svenska bolag, att vara förståndshandikappad? :confused:

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3260385

Det sämsta i mediahnatering jag hört idag var Scan's VD, och hot shot i övrigt vad det nu var, som svarade "ingen kommentar" på varför det låg självdöda grisar i hans egen grisfarm som de andra julskinkorna kalasade på. :3freak

Typ:
Men varför låg det en död gris där?
-Nej men det gjorde det inte
Jo det gjorde det
-ingen kommentar
Och grisarna hade ingen halm heller som de har rätt till
-ingen kommentar

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3260385

Han skämdes givetvis över att ha anorektiska självmordsgrisar? :va

Och så tar de en Time-out. Var det inte Mona som började med det? Det är ju en fin nästan-variant. Jag tar en time-out och tar nästan ansvar för mina handlingar.

Vad snackar vi om för arkitekter nu :va
Visst finns det renodlade formgivare inom arkitekturen men de sysslar inte med att rita hus till för vanliga människor att bo i. Dessa arkitekter vet vad de sysslar med och är utbildade för ändamålet, sen att det inte blir som just de har tänkt sig är inte alltid deras fel.

Arkitekter tänker inte alltid på om deras visioner är praktiskt genomförbara. Dom ritar ett hus med kundens önskemål...men dom är samtidigt en slags konstnärer och vill gärna få fram sina ideér på papper.

En byggritning är något helt annat.

Huset som vi byggde är "arkitektritat" och byggt med lösvirke. Till hjälp hade vi 2 snickare som gick på timme. Och på det totala har vi fått mycket mera hus för samma pengar, än om vi anlitat en husleverantör med alla dess omkostnader och extrapålägg.

Det gäller att man är påläst och vet en del, annars blir man lätt blåst av folk i branchen. Men det är inte lätt att hålla reda på allt. Och man ska hela tiden ligga steget före, för att inte förlora stålars.

Och VD:n för Älvsbyhus verkar vara en jävla pissråtta.

Samtidigt är det ju ett hus man beställer, och inte en koja som Kalle 5år har spikat ihop...

Ett hål i taket är ett för mycket!

Nja... Inte om man vill ha ett hål i taket där röken från den öppna spisen ska leta sig ut genom en skorsten. :)

Arkitekter tänker inte alltid på om deras visioner är praktiskt genomförbara. Dom ritar ett hus med kundens önskemål...men dom är samtidigt en slags konstnärer och vill gärna få fram sina ideér på papper.

En byggritning är något helt annat.

Förvisso, men det jag menar är arkitekter som ritar just byggritningar som en snickare kan läsa och bygga efter. De jag känner är byggnadsingenjörer mer än arkitekter men driver arkitektbyrå och ritar just uteslutande hus.
Det var dessa jag syftade på, de är knappast dåligt utbildade samt inte känner till hur det ska fungera praktiskt. Men det finns såna också, men de ska nog kallas konstnärer mer än artkitekter :näsblod

Måste bara bidra till debatten då jag faktiskt träffat Donald personligen och mina erfarenheter av denna man är att han är trevlig och korrekt, han tom bjussade på bullar (som var hembakade) på sitt kontor och skulle även bjussa på lunch men det hade jag tyvärr inte tid med just då.

Man kan då inte annat än beundra Donald för att han har lyckats driva Älvsbyhus så framgångsrikt i så många år och det är faktiskt lite av Kamprad över honom.

OBS! Nu skulle jag inte ens köpa ngt hus av dem utan var där som teknikleverantör för deras produktionslinjer och Donald engagerade sig personligen i detta vilket jag nästan aldrig är med om vid kontakter med liknade storlek på företag.

Skulle nog vilja klassa Donald som en effektiv företagsledare men med hårda nypor för att hålla kostnader nere så de kan producera husen så billigt som möjligt.

Även jag bor i ett Älvsbyhus eller som jag brukar säga ett tapetserat renstängsel och har då inga problem med huset och då är det över 20år gammalt

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien