SM i helgen. Vad hände?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det var ju första SM i helgen. Jag har sett väldigt lite om tävlingen men desto mer skvaller om gräl, folk som blivit jagade ur depån och diskningar på cyklar som var godkända timman innan.
Är det någon med lite insyn som kan berätta vad som hände?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Det var ju första SM i helgen. Jag har sett väldigt lite om tävlingen men desto mer skvaller om gräl, folk som blivit jagade ur depån och diskningar på cyklar som var godkända timman innan.
Är det någon med lite insyn som kan berätta vad som hände?
Räcker väl med att vinden vänder så diskas hojar pga ljudet slumpmässigt. Så tycker jag det verkar som iaf.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ljudet kändes som rena lotteriet mellan varven iaf.
Jag tror, högst personligen, att tävlingsledningen led av att inte vara konsekvent och kanske oerfaren.

Det jag vet är att vi 3 tomtar som stod ihop, där har jag nog den hojen som "väsnas" mest.
Jag var i stort sett 100% förbered innan med 2020års erfarenhet säker på att få svartflagg pga ljud, men ikke, då 2020 stod dB mätaren ca 20m från spåret, men nu 10m enligt manualen så jag var väldigt förvånad att jag inte fick anmärkning. Men han som köpte gigantisk ljuddämpare med soundsplitter i fick sin kvaltid struken på lördagen och starta sist.
På söndagen fick kval 1an sin tid struken, men efter en protest fick han behålla den och starta i ruta 1.
Just detta ger ju en liten irritation.

Vissa hojar klarade mao kvalet i R6 Cup, men sen inte i Open600 någon timma senare.
Visst, vind, lufttryck mm kan påverka men så finkänsligt ska det inte vara.

Sen finns det en radda med småsaker som inträffade så klart, tex så ändrades Open600 gridden utan att vi förare fick information. Inget via Speaker eller Anslagstavlan.
Så när vi skulle ställa upp oss var det beslutat att Classic600 INTE skulle åka med oss, vilket resulterade i att endast första raden stod korrekt, sen var det kaos ner i leden. Funktionärerna såg ut som frågetecken då dom nog inte alls är vana vid detta kaos.
En av mina depågrannar startade på lördagen UTAN att ens stå i en ruta :D

Ja, jag har flera exempel av små knasigheter ... jag orkar bara inte med det, nu går jag vidare i livet.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Brutale summerar det bra.
Det finns inga vinnare i ljudproblematiken, men på sikt måste nån sorts konsekvent hantering/reglemente komma till skott så man får till en process där man besiktar in och ljudgodkänner hojar på ett sätt som eliminerar alla variationer ute på körpassen.

På den positiva sidan:
- Pelijeff och Philip lägger 43-tider :Bugar
- Sol hela helgen (när hände det på Falken senast?)
- Grymma race i SSP300 junior, kul med tillväxt!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Trist se det fortfarande är sådär. Påminner om åren man själv körde och jag slutade delvis köra då för att det var för lite körtid och inte värt det.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Brutale summerar det bra.
Det finns inga vinnare i ljudproblematiken, men på sikt måste nån sorts konsekvent hantering/reglemente komma till skott så man får till en process där man besiktar in och ljudgodkänner hojar på ett sätt som eliminerar alla variationer ute på körpassen.

På den positiva sidan:
- Pelijeff och Philip lägger 43-tider :Bugar
- Sol hela helgen (när hände det på Falken senast?)
- Grymma race i SSP300 junior, kul med tillväxt!
Någon form av statisk ljudmätning kanske behöver tillämpas, för att arrangören och utövare skall få det enklare. På Rudskogen har jag vart med om detta, och under mina 32 år i dragracing.

Dock är väl det Svemo som behöver ta fram detta och bemöta NVV´s direktiv.
Själv tycker jag ekvivalent mätning är en bra lösning, och då utgå ifrån samma värden som industri buller mm.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tack för svar. Jag förstår problemet och SVEMO måste jobba politiskt på sikt här. Andra lyckas ju faktiskt, om politikerna vill.

 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Anderstorp nästa helg, är det fortfarande aktuellt? :drool
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Reviderat beslut får 1 Juni:

"Tävlingsverksamheten kan ske med publik eller publikfri, är tävlingen med publik då gäller pandemilagen med max 150 förare och för publik tillåts 500 personer utomhus på anvisade sittplatser eller 100 personer utan anvisade sittplatser. Pandemilagstiftningen ska följas. - Tävlingen kan även köras publikfri och är då inte en offentlig tillställning"
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top