SM deltävling #2 Göteborg 2-3juni

Hoppas ALLA framför sina åsikter till Svemo så det ändras i reglerna så snart som möjligt eftersom ALLA vill ha mera krävande banor i framtiden tydligen.:tummenupp

En fråga till gäller transpondern,jag lånade en RR-transponder av #13 i SM-klassen (tack!) för jag trodde att det var den enda som funka,har själv en MX-transponder.
Gick banan på fredagen och passera då tidtagningen och ställde frågan varför
inte båda typerna fungerade?:gnissla

Fick till svar av tidtagningssnubben:
:confused:
Jag har ju dekoder till båda systemen:
:va
Många crossåkare måste ju ha köpt dekoder i onödan!:huvet

Har någon fått nån info från arrangören om detta?
Göran som tog tiderna till det här racet och som brukar ta har ett system så det även fungerar till MX transpondern. Men de nya AMB dekodrarna fugerar det inte. Sen kan inte AMB garantera attt de fungerar i fater över 120kmh och det bör vi komma upp i på Linköping i alla fall Du med ditt monster. SÅg dig allt när du drog på rakan :yoparty

Göran som tog tiderna till det här racet och som brukar ta har ett system så det även fungerar till MX transpondern. Men de nya AMB dekodrarna fugerar det inte. Sen kan inte AMB garantera attt de fungerar i fater över 120kmh och det bör vi komma upp i på Linköping i alla fall Du med ditt monster. SÅg dig allt när du drog på rakan :yoparty

Tycker att man borde kunna få till det med att lägga slingan på "rätt" sätt? :va
Vi åker ju isbana med full gas/högsta växel och aldrig haft nått problem med MX-transpondern. :tummenupp

Monster sa du,Green Mean Machine,tuned by Jocke E´s Supermoto Team och mig med ett vasst slipstift! :D
Det fanns inga rakor tillräckligt långa bara,hade i trean som högst tror jag...:gnissla:D
Höll fan på att ramla av ju ändå,hehe!:yoparty

Supermoto = Motorcykel sporten som ska kora bästa MC-föraren alla kategorier. Välkommen, så här ser banan ut. Kör med vad fan du vill (undantaget ev. motorstorleks begränsningar). Först över mållinjen vinner!
*snip*
Kanske valde fel citat men nu är nåt citerat iaf...
Bara för att förtydliga lite, jag lägger inte in några egna värderingar eller tyckande i det här eftersom det vore lite opassande...

Såhär står det i reglementet om hopp:
3.1 Hopp
Endast enkelhopp eller plattåhopp med en högsta höjd 2 meter är tillåtet. Dessa hopp ska göras så skonsamma som möjligt. Avståndet mellan enkelhoppen ska vara minst 30 meter.
Banans hopp och landning får endast finnas på avsnittet med naturmaterial. avståndet från landning till asfalt skall vara minst 15 meter.

Ordet "endast" betyder.... tjae... endast. Detta betyder att woopisar och trapphopp INTE är tillåtet. Inte så svårt att tolka faktiskt. Tycker jag.
Reglementet är bl.a till för att skapa lika förutsättningar för varje tävling för att det sportsliga inte ska riskeras. T.ex ska en hemmaförare inte kunna träna extra på ett moment som endast finns på hans hemmabana.

Kanske valde fel citat men nu är nåt citerat iaf...
Bara för att förtydliga lite, jag lägger inte in några egna värderingar eller tyckande i det här eftersom det vore lite opassande...

Såhär står det i reglementet om hopp:
3.1 Hopp
Endast enkelhopp eller plattåhopp med en högsta höjd 2 meter är tillåtet. Dessa hopp ska göras så skonsamma som möjligt. Avståndet mellan enkelhoppen ska vara minst 30 meter.
Banans hopp och landning får endast finnas på avsnittet med naturmaterial. avståndet från landning till asfalt skall vara minst 15 meter.

Ordet "endast" betyder.... tjae... endast. Detta betyder att woopisar och trapphopp INTE är tillåtet. Inte så svårt att tolka faktiskt. Tycker jag.
Reglementet är bl.a till för att skapa lika förutsättningar för varje tävling för att det sportsliga inte ska riskeras. T.ex ska en hemmaförare inte kunna träna extra på ett moment som endast finns på hans hemmabana.

Men vad är då ett hopp Jocke? Jag lyfte aldrig med båda hjulen samtidigt i woopisarna...Kan det då klassas som hopp??? Bara en teori.. jag skulle läsa reglerna så i alla fall om jag var advokat och det var rättegång...hehe

Reglerna behöver verkligen skrivas om... i crossen får man ha vågformade saker som inte överstiger 80 cm höjd i följd.
Det var lika djupa hålor ut på rakan innan woopisarna efter vi kört där som själva woopisarna. Woopisarna var inte mer än 20 cm höga fast dom var för lösa för de skulle kännas säkra säkert för den ovane... Borde ju i så fall behöva slätas mellan varje pass om det inte får vara en viss höjdskillnad på banan. Jag tycker att man ska få bygga vad man vill om de inte överstiger 50-60 cm i höjd sen max 2 meter på hopp är ju löjligt. 30 meter är ju oxå lite knas regel. Är det nått som vore farligt är det ju en fet dubbel på 30 meter... Inga problem hoppa 30 meter i en 2 meter hög uppfart. Ska vi ta ut H 12an å bygga en riktig dubbel...hehe

Vi behöver banor som är som motardbanor ska vara... Kolla VM å AMA och kopiera dessa så kanske vi blir duktiga på motard i sverige med...

Men vad är då ett hopp Jocke? Jag lyfte aldrig med båda hjulen samtidigt i woopisarna...Kan det då klassas som hopp??? Bara en teori.. jag skulle läsa reglerna så i alla fall om jag var advokat och det var rättegång...hehe

Reglerna behöver verkligen skrivas om... i crossen får man ha vågformade saker som inte överstiger 80 cm höjd i följd.
Det var lika djupa hålor ut på rakan innan woopisarna efter vi kört där som själva woopisarna. Woopisarna var inte mer än 20 cm höga fast dom var för lösa för de skulle kännas säkra säkert för den ovane... Borde ju i så fall behöva slätas mellan varje pass om det inte får vara en viss höjdskillnad på banan. Jag tycker att man ska få bygga vad man vill om de inte överstiger 50-60 cm i höjd sen max 2 meter på hopp är ju löjligt. 30 meter är ju oxå lite knas regel. Är det nått som vore farligt är det ju en fet dubbel på 30 meter... Inga problem hoppa 30 meter i en 2 meter hög uppfart. Ska vi ta ut H 12an å bygga en riktig dubbel...hehe

Vi behöver banor som är som motardbanor ska vara... Kolla VM å AMA och kopiera dessa så kanske vi blir duktiga på motard i sverige med...
Enligt SR motocross om bl.a "Whoop-de-doos" ( :D roligt namn )

4.1.1.4 Sträckning
En bana kan inte godkännas om den enligt banbesiktningsmannens uppfattning är överdrivet bergig eller stenig, går genom för djupa vattendrag eller om för hög hastighet uppnås på någon del av banan.
Endast inbesiktade banslingor får användas vid tävling/träning.
Eventuell rytmsektion kan endast godkännas efter kontroll av banbesiktningsman.
Rytmsektion får endast vara placerad i utgång av sväng. Sektionens totala längd får ej överstiga 40meter och säkerhetspost skall placeras i början av sektionen.
Förekommer ”Whoop-de-doos” tillåts max 12 st direkt efter varandra och max 0,5 m från högsta till lägsta punkt samt max 3 m mellan hoppens brytpunkter.
”Whoop-de-doo” sektionen skall vara i direkt anslutning till utgången på en kurva med minst 90 graders radie. Om ”Whoop-de-doos” förekommer skall det finnas en alternativslinga som också skall kunna användas vid träning och tävling.

Bifogar även en bild av hur en woopiesektion ska se ut en ligt MX-SR. OBESERVERA att detta SR inte gäller supermoto.

Jag säger inget om hur det borde se ut eller vad jag själv tycker, jag bara ger exempel och tolkar (alltså MIN tolkning).

Vad är hopp och inte? Tja, det kan vi ju diskutera såklart men det blir snabbt rätt oseriöst med ditt resonemang, eller hur (t.o.m jag lyfte ju med båda hjulen) !? :)

Vi i Örebro har ju alla möjligheter att bygga extra slingor på den stora grusplanen som skapas av att vi flyttat banan två gånger. T.ex woopisar. Något jag oxå tycker vi ska göra.
Som jag skrev innan tar man bort en del av det sportsliga i att låta olika arrangörer bygga helt olika banor. Sen att Ola kommer vinna och han klarar av allt vi kan komma på att bygga bäst av alla på första försöket är inte relevant.

Bifogat

• WhoopDeDoos.jpg
    WhoopDeDoos.jpg
    9.2 KB · Visningar: 37
Vill man följa MX så får ni väl skriva om det också om ni skall få in Gbg tävlingen inom regler men det klart outlaw rules. Lika för alla eller? Nej det är alltid lättare att vinna om man endast själv vet kommande förutsättningar och kan förbereda sig för dessa?

MX 4.1.1.4
Eventuell rytmsektion kan endast godkännas efter kontroll av banbesiktningsman.
Rytmsektion får endast vara placerad i utgång av sväng. Sektionens totala längd får ej överstiga 40meter och säkerhetspost skall placeras i början av sektionen.
Förekommer ”Whoop-de-doos” tillåts max 12 st direkt efter varandra och max 0,5 m från högsta till lägsta punkt samt max 3 m mellan hoppens brytpunkter.
”Whoop-de-doo” sektionen skall vara i direkt anslutning till utgången på en kurva med minst 90 graders radie.

Vi i Örebro har ju alla möjligheter att bygga extra slingor på den stora grusplanen som skapas av att vi flyttat banan två gånger. T.ex woopisar. Något jag oxå tycker vi ska göra.
Som jag skrev innan tar man bort en del av det sportsliga i att låta olika arrangörer bygga helt olika banor. Sen att Ola kommer vinna och han klarar av allt vi kan komma på att bygga bäst av alla på första försöket är inte relevant.

Gud sikken smart kille :D
Gjorde en snabb skiss på en alternativslinga som kan funka för extra träning. Men nu börjar vi spåra ur den här trådenså den hamnade i Örebrobanetråden....
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2989680&posted=1#post2989680

Vill man följa MX så får ni väl skriva om det också om ni skall få in Gbg tävlingen inom regler men det klart outlaw rules. Lika för alla eller? Nej det är alltid lättare att vinna om man endast själv vet kommande förutsättningar och kan förbereda sig för dessa?
SR för MX styr inte oss så det spelar egentligen ingen roll vad som står där.

SR för MX styr inte oss så det spelar egentligen ingen roll vad som står där.

Jag tror faktiskt inte jag hade båda hjulen i luften på samma gång.... i alla fall inte mer än på en gropig raka eller en asfaltskant...

Hur som så borde MX reglementet anpassas på supermotardens grusdel.

Vill dock påpeka att paragrafryttaren jocke behöver läsa reglementet bättre.... Se när du kommer på vad du gjort för fel i det du tagit upp här...hehehhe utmaning utmaning...hehe

herr Danielsson kan inte reglementet eller hur var det dom sa i repmånad...hehe

Jag säger 80 cm höga 10 meter emellan...Wawes...Wopisar enligt din paragraf å skiss...No no...fast borde ju vara som den är... dock utan alternativspår så vi lär oss åka.

Lika för alla eller? Nej det är alltid lättare att vinna om man endast själv vet kommande förutsättningar och kan förbereda sig för dessa?

Alvarigt... Tror du folk skulle bygga sina egna woops hemma på gatan eller dubbelhop eller trapphop exakt utformade som de på tävlingarna. Ska det skickas ut i startbekräftelsen exakta mått på allt.... Om det är en skarv i asfalten kanske den ska skirvas med då med så man får leta på en kant på stan som överenstämmer med kanten på tävlingen.

Tycker detta överdrivs hela diskussionen. Kör VM eller AMA reglemente helt rakt av på supermotarden. Då kan kanske svedala få fram nån som hänger med snart... vilket borde vara allas mål.

Undra vem som överdriver eller tar sak i sin extremitet i diskutionen. Woopis är ett moment man kan träna inför även om man inte kan mäta in mått. Dessutom förändras deras karaktär under körning det vet väl alla.
Men finns regler emot något så skall man inte behöva förvänta sig att ställas inför dem. Specielt inte då det kan ge fördel för de som varit insatta. Det påverkar trovärdighet och skadar mer än det hjälper sport framåt iaf i ett Svenskt mästerskap.
Flytta straffpunkten på din fotbollsplan om du vill se längre straffar. Skulle inte tro det skulle funka.
Vill du se mer VM standard på banor i Sverige se då till att vara med och påverka, förändra och engagera på ett sätt så alla kan följa med och vara med på samma villkor. Så att alla kan vara med och förberedda på de förändringar som kommer. Varför skall det inte gå att få med alla på woopisar och trappor utan att göra det bakom ryggen på 90% av alla startande i ett SM.
Jag är ledsen men det var en grej som Gbg pojkarna missade det var detta, men det behöver inte andra ta efter. Annars var det starkt av dem att genomföra detta arrangemang igen hoppas de fortsätter nästa år.

Banbyggnation.

Hej.
Då jag av intresse följt diskussionen ang banan i GBG, då det var jag som bestämde hur den skulle se ut och medverkade till att den blev byggd,( tack till alla som hjälpte till Tors o sön att bygga/plocka ner), så tycker jag att det gnälls lite mycket just nu. Det var oxå ett gnäll av vissa förare, som uttryckte sitt missnöje till mig på tävlingsdagen.
Nu är det som så att hur vi än bygger så passar det inte alla, och har banan blivit godkänd av banbesiktningen så spelar det ingen roll vad som skrivs och sägs i efterhand. Har man synpunkter så är det att lämna in dessa till Besktningsmanen skriftligt och sedan se om man får gehör för dessa nästa gång.
Vissa saker går det inte att göra utifrån säkerhetsskäl, men jag är övertygad att merparten tycker att detta var en riktig motardbana oavsett woppisars höjd eller trapphoppets lutning.
Detta var en temporär bana utan möjligheter att förändra den nämnvärt, vilket framkom på förarmötet, och därför så justerades inte voppisarna därefter man kört på dem.

Ni som är missnöjda, bygg en egen bana och kör en tävling så kommer vi till er.
Om det någonsin skall bli en tävling mera så ska jag bygga lerbad oxå, som på GGN, så att enduro förare får ett parti oxå. Men detta är nog skrivet i stjärnorna.
Hlsn
Thomas

Jag tror faktiskt inte jag hade båda hjulen i luften på samma gång.... i alla fall inte mer än på en gropig raka eller en asfaltskant...

Hur som så borde MX reglementet anpassas på supermotardens grusdel.

Vill dock påpeka att paragrafryttaren jocke behöver läsa reglementet bättre.... Se när du kommer på vad du gjort för fel i det du tagit upp här...hehehhe utmaning utmaning...hehe

herr Danielsson kan inte reglementet eller hur var det dom sa i repmånad...hehe

Jag säger 80 cm höga 10 meter emellan...Wawes...Wopisar enligt din paragraf å skiss...No no...fast borde ju vara som den är... dock utan alternativspår så vi lär oss åka.
Har just varit och käkat lunch på stan bland alla studentfirande ynglingskor så jag har inte så pass med blod i skallen att jag hittar vad du menar. Vad är felet (jag erkänner mer än gärna när jag har fel)?? :)

Jag är inte paragraffryttare mer än nån annan men jag tycker att om det finns skrivna regler så ska man hålla sig inom dem. Låt gå för att det blir en individuell bedömning vid respektive besiktning men det finns trots allt regler. Steped har fattat vad jag menar.
Jag säger inget om hur utformning av banan ska se ut, jag pekar bara på vad som står i våra regler (och att jag tycker att piren inte följde detta) och att dessa borde följas om inte annat så för att skapa maximal rättvisa under SM.

Retast mest med dig jocke... Men om du kollar på regler under motocross sen på tilllägg 2007 så har dom ändrat lite i det.....

Retast mest med dig jocke... Men om du kollar på regler under motocross sen på tilllägg 2007 så har dom ändrat lite i det.....

Skit oxå. Tänkte först kolla i revisionen men chansade på att just det partiet inte ändrats. Jahopp, då får man släpa ballen i gruset. Igen :huvet
Watch your back asshole :sissy :pannkyss

Nu står det såhär i SR MX

4.1.1.4 Sträckning
En bana kan inte godkännas om den enligt banbesiktningsmannens uppfattning är överdrivet bergig eller stenig, går genom för djupa vattendrag eller om för hög hastighet uppnås på någon del av banan.
Uppdat. 2007-02-28 7 (29)
Betong eller asfaltbeläggning får ej förekomma på banorna. (Undanstag görs för startplattan)
Endast inbesiktade banslingor får användas vid tävling/träning.

”Waves” skall vara placerade i direkt anslutning till utgången på efter en kurva.
Whoop-de-doos” får ej finnas på Motocrossbanor. Dock får långa ”vågor”/”waves” finnas enligt angivna mått o bild. Ingen begränsning finns på antalet ”vågor”/”waves” som får finnas efter varandra.

Återigen vill jag påpeka att detta SR inte gäller för Supermoto om nån trodde det.
Waves tycker jag låter personligen låter som ett bättre alternativ fast ha dem 10m isär känns lite långt?! Kanske funkar om man har lite fart ;)
Det ska inte stå MAX 10m i skissen möjligen :va

Bifogat

• Waves.jpg
    Waves.jpg
    18.4 KB · Visningar: 39
Last edited:
Nej de e 10 meter mellan som gäller. Vi har nyligen byggt om vår motocrossbana.

10 meter är inte så långt som det låter dock :tummenupp Skulle gärna ha "waves" i svensk supermoto :)

jag säger som lennart varför ska vi vara så annorlunda mot tex VM och AMA:confused:
att några råckisar reagerar kan väl vara hänt men att folk som kör SM gör det kan jag inte förstå, kanske är det fel klass att köra då? med tanke på hur faktiskt motardbanorna ser ut runt om i världen. men alla tycker vi olika :)
tycker man det är jobbigt att gå i trppor det är då man ska gå i trappor :)

Jag tycker nån ska posta bilder på VM banor som ens är i närheten av AMA´s banor. Själv har jag inte hittat några än så länge.

Samma sak är det väl i VM-crossen? Europeiska banor skiljer sig från Amerikanska rätt mycket.

bilden tagen i italien. man ser inte hoppet men man ser ju vart föraren är ialf.
jag är dålig på att hitta bilder, men någon annan kanske kan kolla lite :)

Bifogat

• dsc_7874.jpg
    dsc_7874.jpg
    68.9 KB · Visningar: 58
Håller med Lennartsson!

Kopiera VM reglerna rakt av! Borde inte det vara enklast? Inget snack om hur saker skulle vara eller hur det är utanför Sverige. Bara ladda ner reglerna från deras sida och lägg upp dem på Svemo. Hur svårt kan det vara? :confused:

AMA kan jag tänka mig har lite andra regler, och där kör la inte vi från Norden så ofta. Så att kopiera VM borde vara vår grej för att få slut på allt snack om att vi borde göra si eller så. Sen kommer vi garanterat få snabbare förare i Europa om vi får träna/tävla här hemma i Sverige på samma vilkår som dem söder ut.

Antar att det inte var någon som klaga i Mettet eller träningslägrena i Spanien/Ungern på att hoppen var för stora, Whoppisarna var för många eller höga? Varför gör man det då här hemma?

Man får kanske skita i sig själv en stund och kika på vad som gynnar oss från Norden. Vi föder inga talanger om vi inte kör på samma sätt som de andra!

Själv skulle jag nog vilja att vi körde på AMA reglerna, men tror det inte gynnar sporten och des utövare här hemma lika mycket så som VM reglerna gör.

Hoppas nu bara att svemo lyssnar på oss åkare inför reglerna 2008!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT