smörjnippel och oljefilter cb750n-81

gsx1168e-83

Tomas
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Norrköping
Hoj
1983, Suzuki GSX1100E
Hej

Det sitter en smörjnippel i bakkant på svingen. Jag tänkte att det kunde vara bra att byta fett där. Vilket fett bör jag använda och vart tar gammalt/överblivet fett vägen när jag pumpar i nytt?

Dum fråga kanske men sitter det något oljefilter på denna hoj? Kan inte komma ihåg att jag sett någon lucka i framkant på blocket där jag är van vid att oljefiltrena sitter. Den är 2-cyl.

Tack på förhand/

Tomas
 
gsx1168e-83 skrev:
2125690 Hej

Det sitter en smörjnippel i bakkant på svingen. Jag tänkte att det kunde vara bra att byta fett där. Vilket fett bör jag använda och vart tar gammalt/överblivet fett vägen när jag pumpar i nytt?

Dum fråga kanske men sitter det något oljefilter på denna hoj? Kan inte komma ihåg att jag sett någon lucka i framkant på blocket där jag är van vid att oljefiltrena sitter. Den är 2-cyl.

Tack på förhand/

Tomas

Vanligt smörfett typ MP räcker gott.
Det är så oändligt mycket bättre än det som folk normalt sett pumpar in där: D.v.s INGET alls!
Vill du verkligen lyxa till det så tar du MoS2 fett. Men det spelar ingen roll.
Du pumar i tills det kommer ut på bägge sidor i skaven mot ramen.

Oljefitret sitter frampå motorn i den kopp som sticker ut där.
 
Hoztic skrev:
2125740 Exakt, det är inte ett "vanligt" oljefilter, utan ser mer ut som ett luftfilter, och sitter i en burk. Nu rörde jag bara till det va? :va


Nä fan. Det är lugnt. Sådana har jag sett förut.


Tack för snabba och bra svar!
 
Hoztic skrev:
2125740 Exakt, det är inte ett "vanligt" oljefilter, utan ser mer ut som ett luftfilter, och sitter i en burk. Nu rörde jag bara till det va? :va

I MIN lilla värld är det du kallar luftfilter ett "vanligt" oljefilter!! (gammelhojar i tio år vettu...)

Utvik: jorrå - så här SKA oljefilter se ut tycker jag, då kan man inspektera dem vid byte, det blir dessutom billigare filter osv. Det var väl nån gång på 80-talets mitt de fula plåtfiltren av bilmodell började göra sitt intåg.
Innan dess var detta det "normala".
Så vad som är normalt, är en fråga om preferenser...;) (som alltid)

Jag inbillar mig oxå att min fenförsdda alukopp kylde oljan bättre än en liten ful svart plåtblipp.

Anars är filtren lika. Såga isär ett plåtfilter får du se. Samma veckade papphistoria.
 
gaffelolja

Jag missade lite. Det är ju en cb400n inte en 750. Men jag har kollat nu och det ser ut som ni beskrev.

Hojen har inte varit igång sedan 1984. Jag borde byta gaffelolja va? Förutom bromsvätska givetvis.
 
gsx1168e-83 skrev:
2126242 Jag missade lite. Det är ju en cb400n inte en 750. Men jag har kollat nu och det ser ut som ni beskrev.

Hojen har inte varit igång sedan 1984. Jag borde byta gaffelolja va? Förutom bromsvätska givetvis.
Jag tyckte väl att det lät konstigt med en CB750 twin :hihi
Alla vätskor, kolla igenom alla lager, byt däck, dra runt motorn lite försiktigt för hand innan du försöker starta den, det kan ju ha rostat fast nånting i den om den inte var konserverad. Byt bensin! :)

Lite OT, men polarn hade en cb400n, och tyckte att den hade lite risig väghållning. Av en slump var jag å kände lite på bakhjulet, det gick att vippa det ett par cm i sidled! :jisses Det hjullagret var så slut att det nästan föll i delar när vi fick ut det! Den blev bättre efter det... :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top