Smörjning Husaberg 650

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Jag har fått en liten udda teori om att göra något åt smörjningen på en husa 650 -03.

Jag vet inte om någon gjort det tidigare och kan bidra med lite tyckande men min tanke började så här:

Montera en behållare på vevhusventilationen för att slippa att oljan far in i luftburken på den.

Därefter dra en slang från denna form av behållare ner till påfyllnadshålet för olja genom en slang och lyckas få detta tätt på något vis.

Om man kör med för mycket olja i motorn så ska det väl bara trycka ut det ur vevhusventilationen? Har jag fel? Rätta mig gärna.

Om nu oljan sprutar ut den vägen så kan man medvetet hälla i lite för mycket olja för att hålla det cirkulerande hela tiden och vid bakjulsåka flytta oljan lite framåt i motorn och förhoppningsvis rädda den lite ytterligare än i vanliga fall.

Olja i luftburken är ju heller inget kul, därav burken. Det ska ju gärna tillbaka i motorn igen tycker jag.

Detta är egentligen bara lösa tankegångar så rent teoretiskt tycker jag det skulle funka med lite modifikation.

Någon som kan ge någon hjälpteori eller finns någon som byggt om tidigare?

Vissa stuntförare gör väl något med bågen för att anpassa den till ett hjul i luften?

Oseriösa svar undanbedes då detta är väldigt snabbt uppkomna tankar efter att ha haft en husa i två dygn endast.
 
tja..ja tror nog tyvärr ikke de hjälper..oljan till vevlagret o kolven trycks in genom ett hål i vevaxeln på vänstersidan...behövs nog en hel del överfyllnad för att där ska finnas olja vid höga weelies..men ja kör mycke lek ..hade nere motorn allt såg bra ut..bytte alla lager o ringar bara... :yoparty
 
burt skrev:
tja..ja tror nog tyvärr ikke de hjälper..oljan till vevlagret o kolven trycks in genom ett hål i vevaxeln på vänstersidan...behövs nog en hel del överfyllnad för att där ska finnas olja vid höga weelies..men ja kör mycke lek ..hade nere motorn allt såg bra ut..bytte alla lager o ringar bara... :yoparty


Hur långt hade den gått då? Långe wheelisar?
 
sånt görs på många vässade bilar. Du vinner egentligen inget på det, om den nu inte trycker ur sig massor?
 
-PLM- skrev:
sånt görs på många vässade bilar. Du vinner egentligen inget på det, om den nu inte trycker ur sig massor?

Just nu så har den faktiskt gjort med men det verkar inte som ifrån vevhusventilationen även att motorn har en tunn oljehinna på sig överallt och dessutom är tändstift och tändhatt oljig.

Hur har vi det med oljekunskapen på detta ställe nu då?

Instruktionsbok säger att den ska köras på 5W-50 helsyntet, minimum 10w-50

Vad säger ni om jag häller i en 10w-40 olja helsyntet i?

Bokstavslektion?

API SG/CF skulle det ju vara. Vad har jag för nytta av detta? Jag har haft en lektion i detta en gång och något säger mig att bokstaven G och F ska vara så långt ner i alfabetet som möjligt för att oljan ska vara bra. Stämmer detta eller är det tvärt om?

Om jag nu häller i en olja som är API SL/CF 5w-50 helsyntet så borde den enligt mig vara bättre än vad som är rekommenderat. Är det så?
 
Nej du kan inte göra det så enkelt.
Trycket kommer då att bli för högt. Om du bara återför det till motorn igen menar jag. Anledningen för att vevhusventen finns där är ju just för att få bort det.

Daniel
 
tja

vet inte riktigt men ca 60 timmar skulle ja tro..kanske har ja någongång lyckats med en kilometer weelie..kanske har ja haft tur..men ja tycker bara den går o går :tomten ..ja kör med mobil ett olja..för bil..helsyntet..samma skit bara ett tillsatsämne i för att motverka kopplings slir..min slirar inte iaf..sen kan ju folk tycka o tänka om de men ja har rätt :lol ..shell helix e me en bra olja..
 
Last edited:
Vi har haft slutet system på de flesta av våra husaberg 650, Oljefälla med evack ut i de fria, retur olja tillbaka till olje avtappningsplugg.
Fungerar utan problem.
Prata med Olle Ohlson MC-sport arlanda, han har färdiga pluggar för äldre Husaberg som inte har magnet plugg för avtappningen.

Thomas
www.enginehardware.se

Grrrooov skrev:
Jag har fått en liten udda teori om att göra något åt smörjningen på en husa 650 -03.

Jag vet inte om någon gjort det tidigare och kan bidra med lite tyckande men min tanke började så här:

Montera en behållare på vevhusventilationen för att slippa att oljan far in i luftburken på den.

Därefter dra en slang från denna form av behållare ner till påfyllnadshålet för olja genom en slang och lyckas få detta tätt på något vis.

Om man kör med för mycket olja i motorn så ska det väl bara trycka ut det ur vevhusventilationen? Har jag fel? Rätta mig gärna.

Om nu oljan sprutar ut den vägen så kan man medvetet hälla i lite för mycket olja för att hålla det cirkulerande hela tiden och vid bakjulsåka flytta oljan lite framåt i motorn och förhoppningsvis rädda den lite ytterligare än i vanliga fall.

Olja i luftburken är ju heller inget kul, därav burken. Det ska ju gärna tillbaka i motorn igen tycker jag.

Detta är egentligen bara lösa tankegångar så rent teoretiskt tycker jag det skulle funka med lite modifikation.

Någon som kan ge någon hjälpteori eller finns någon som byggt om tidigare?

Vissa stuntförare gör väl något med bågen för att anpassa den till ett hjul i luften?

Oseriösa svar undanbedes då detta är väldigt snabbt uppkomna tankar efter att ha haft en husa i två dygn endast.
 
Precis, så kan man göra utan problem, men ge dig inte på att bara koppla venten rätt in i motorn igen utan fälla då blir den inte långlivad när du börjar varva.

Daniel
 
ypvs skrev:
Precis, så kan man göra utan problem, men ge dig inte på att bara koppla venten rätt in i motorn igen utan fälla då blir den inte långlivad när du börjar varva.

Daniel

Säljer dom färdiga oljefällor nånstans eller får det bli något hemmabygge? Nån bild på hur det kan se ut?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top