smörjning/fett

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
ingen
tänkte att jag skulle tvätta lite skitikga delar på mcn till vintern, och fetta om det som behövs typ koppling, gas, chok-vajern, lager i svingen, etc, ja ni fattar säkert

hur smörjer man en vajer typ kopplingsvajern?
sen vad för fett/smörjmedel är bra att använda? biltema har ju en drös med olika fetter...

även hört något om att smörja elektroniska kopplingarna då o då med något medel. men har kanske hört fel?

Hur får man flottet att ordentligt smörja hela vajern? Det ska ju tränga in mellan vajer och hölje, fixar kapilärkraften det själv?

Krisse_ skrev:
även hört något om att smörja elektroniska kopplingarna då o då med något medel. men har kanske hört fel?

Jag tycker inte det är ngn större poäng att smörja el (är elare). Kolla så det ser ålrajt ut bara, d.v.s ingen ärgning, "krispighet" i kontakter etc.
Finns en fin regel som säger "If it´s not broken, don´t fix it". Funkar ofta på elgrejer faktiskt.
kontakter i form av brytare är ju förstås bra att kolla:huvet

Last edited:
scud skrev:
2542709 Hur får man flottet att ordentligt smörja hela vajern? Det ska ju tränga in mellan vajer och hölje, fixar kapilärkraften det själv?

Lossa på wire-änden, fyll en LITEN påse (eller klipp av en fryspåse eller liknande) med olja, knyt fast över wiren och vänd uppochner.

Vips så blir det lite tryck bakom oljan och den rinner fint ner och smörjer mellan wiren och höljet.

Vilket trams!!!
Valfett?? Och var hittar man det? I Norge, eller?
WD 40 och 5-56 är kvar en vecka ca, sen är det lika torrt igen,,
Finns fina vajersmörjare(liten guldeloxerat alu-grej för ca 70-80 :-) att köpa på b.la. touringbutiken, Lelles,Mc-Depån,,etc,,som man kan använda och spruta in b.la. TEFLON-SPRAY(som är mycket bra för vajrer,,), eller liknande, tills det börjar rinna ut i andra änden,,
Fungerar MYCKET bra,,
Är som att få en ny koppling,,jag lovar,,!
Använde jag alltid då jag jobbade spm mc-mekaniker på (gamla) Prillas,,.
Hälsar Frostie.

Vet inte om någon tänkt på det men de flesta moderna vajrar är rostfria och har ett innerhölje av teflon. Finns ingen anledning att smörja själva vajern.

Min lilla erfarenhet av vajersmörjning är att oljor (5-56, WD40 och liknande)hjälper för stunden. Har vajern börjat kärva så släpper det oftast.
Effekten försvinner efter några dagar.
Klisterolja, kedjespray och liknande fungerar så tillvida att smörjan blir kvar, men vajern går trögare. Man tappar känsla i reglagen och kan faktiskt vrida av hastighetsmätarvajern! Tål inte mycket motstånd, särskilt om man slangar så går gärna vajern av när framhjulet landar. Antagligen kombinationen av snabb fartökning och fjädringsrörelsen.
Det jag tycker funkar bäst är vanligt smörjfett, tex moly, litium eller grafitförstärkt.
Kan man få ut vajern från höljet så går det lätt att kleta på lite fett med en trasa. Annars finns litiumfett på spray. Vajersmörjare funkar.
Till elen skall man undvika smörjspray som underhåll.
Funkar dock bra för att lösa oxid och tränga ut vatten ("WD" i WD40 står för Water Displacement). Oljan kan gå illa åt plast och gummi genom att torka ut och därmed öka åldrandet.
Till underhåll använder man vaselin. Även detta finns i spray.
Ger ett vattenavvisande lager som fångar upp salt och föroreningar utan att tränga in och försämra kontakten. Går även lätt att tvätta bort och påföra nytt vid service.

556 och WD40 är parfymerad diesel/fotogen. Dunstar och lämnar en seg icke-smörjande hinna (ansamling av smuts) efter sig. Olja på sprayburk funkar bäst, t.ex. Mobil-1, om man ska smörja på svåråtkomliga ställen.

Kedjevax använder jag.

Tillsammans med en wiresmörjare. :tummenupp

Klippte och klistrade en text jag skrivit i ett annat forum.
"Det har funnits flera generationer/varianter med plastklädda vajrar och höljen.
Ursprungligen var det stål mot stål. Pga nötningen mellan höljets spiral och vajern så var det meningslöst att ytbehandla. Allra bäst gick en ny, osmord vajer i ett nytt hölje.
Använde man en vajer lite så rostade den och för att motverka det så smorde man. Som nämnts tidigare så samlade oljan/fettet som man smorde med på sig en massa damm och skit som gjorde att vajern efter ett tag gick trögt i höljet.

För att slippa smörja la man ett extra plaströr inne i höljet. Nu skulle man inte behöva smörja! De första plaströren var emellertid hygroskopiska och klämde efter ett tag fast vajern.
Man bytte till bättre material och kom på att relativrörelsen mellan vajer och plaströr nötte upp plasten.
Nästa variant var att plastbekläda även vajern för att sänka friktionen och få ner yttrycket och det är väl där vi står idag."

Kontentan är, byt till vajrar som är plastklädda och som går i plastklädda höljen!

Här kommer mina erfarenheter även fast det mesta redan är skrivet:

Har en vajersmörjare men har aldrig fått den att fungera, det enda som händer är att man får en massa smörjmedel där det inte var tänkt. Det som är helt klart överlägset är att tejpa fast en påse och fylla med rätt medel på vajerhöljets ände och låta det rinna ner av sig självt. Bara att fylla på med mycket medel så flyter smutsresterna mellan vajern och höljet ut. Ja vad är rätt medel då? Med kedjespray så blir vajrarna lite tröga. Vanlig teflonspray funkar prima. På vintern kan jag rekomendera låsolja vilket funkar klockrent när det är kallt.

Last edited:
tack för alla tips och så, blir att fixa det imorgon med allt det andra som ska göras

Back