Smörjning av kedjan

Fenriz

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Honda cbr 954RR -03
Antar att de har varit uppe innan nån gång, men ja undrar iallafall hur man bäst går tillväga när man smörjer kedjan...

Läste nåt om att kedjan ska vara varm när det läggs på och sedan stå ett tag för att de ska sjunka in/fasta (?)

Är det inte bra om man kör runt kedjan lite när man precis lagt på det så de kommer in överallt?

Är mackens klisterolja nåt o ha eller är de bara castrol´s eller liknande som gäller?

och till sist hur ofta ska man gägga dit lite olja?

som jag gör:

1#gör rent kedjan med diesel :)
2#smörj med klisterolja :) jag har castrol funkar bra :tummenupp
3#gasa runt lite på stan och se tuff ut :)

..skiten (grus,damm m.m)n binds ju upp i oljan och det blir sedan som slipmedel,så det är viktigare än man tror med kedjevård.
också en säkerhetsgrej :)

Smörj med Hypoid-olja 80W90 och stryk på med en vanlig liten pensel när kedjan är varm. Låt det dra till nästa gång det är dags att åka och torka bort överflödig olja med en trasa.

Jag smörjer på detta sätt ungefär efter 15-20 mil - kanske oftare om jag varit in på grusvägar eller det regnat. Har använt det på motarderna och har ännu inte behövt byta drivpaket. Aprilian stod det faktiskt rekommenderat i användahandboken precis detta förfarande...

Det blir billigare i längden med sådan olja, det fastnar inte lika mycket smuts som om man använder "riktig" kedjeolja och drivpaketen håller minst lika länge.

Smörjer i snitt efter var 20-30:e mil. Smörjer efter körning när kedjan är varm, sedan drar jag runt hjulet några varv så smörjan får tränga in. Gör jag inte det sist nämnda blir fälgen inte fin efter en stunds körning trots dessa medel som inte skall kladda.
Just nu använder jag Castrol har tidigare använt Motul kedjespray dessa märken är likvärdiga, märker ingen skillnad.
Skulle vara snål en gång och köpa ett kedjespray som var billigt och jättebra enligt tillverkaren, tyvärr kommer jag inte ihåg vad skiten hette. Det såg ut som raklödder på kedjan efter smörjning och efter en stunds körning var nog kejdan de ställe som var minst insmort, skiten var överallt fälg, kåpor, skinnställ m.m.

Använd INTE Liqui Moly! Skit!

Jag använder Castrol wax det är toppen! Castrol har även kedjerenjöring som är dyr men funkar riktigt bra faktiskt!

Kladda in kedjan är du kört i regn eller var annan gång du tankar!

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back