Smörja kedjan

JJL

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
CBR 600 F
Hej!

Hur ofta bör man smörja kedjan och vilken olja ska användas till detta?

// JJL

T.ex när du tvättat den, när du kört i regn!
Använd kjedjespray, finns i din mc-butik!

JJL skrev:
Hej!

// JJL

Finns speciella oljor som lämpar sig för ändamålet. Antalet mil mellan varje smörjning bör stå i din användarmanual, annars smörj lite granna typ var 50-100:ade mil eller nåt. Man brukar se/känna när det är dax. Men man bör ju ändå vara ganska noga med att underhålla kedjan regelbundet för att förlänga livet på både kedja och drev.

JJL skrev:
Hej!

// JJL

Brukar spruta på den åtkomliga biten av kedjan med Castrol kedjevax varje gång jag kommer hem. Har hittils inte behövt byta drivpaket, hinner sälja hojen innan paketet hinner bli slitet.

Stora mängder valfett som man lägger på vart fjärde år brukar hålla, minst några dagar iaf. Hm, jag har för mig det har diskuterats tidigare här på sporthoj, kan det vara så månntro? :näsblod

lupus skrev:
Brukar spruta på den åtkomliga biten av kedjan med Castrol kedjevax varje gång jag kommer hem. Har hittils inte behövt byta drivpaket, hinner sälja hojen innan paketet hinner bli slitet.

Det låter som en bra idé.
:tummenupp

andersbrink skrev:
Stora mängder valfett som man lägger på vart fjärde år brukar hålla, minst några dagar iaf. Hm, jag har för mig det har diskuterats tidigare här på sporthoj, kan det vara så månntro? :näsblod
Så sällan... Jag brukar lägga på ett nytt lager valfett minst varje månad.
Kan det förresten vara därför jag inte hänger med din Bandit :va

Kan rekomendera alla valfett trådar som härinne på sporthoj. Användningsområdena är minst sagt förbluffande.

Enligt instruktionsboken så råds man till smörja kedjan med 80/90 motorolja eller aerosol(kedjevax) mellan 100-160 miles(10-16 mil) och vid körning på blött eller dammigt underlag tätare mellan smörjningarna ändå...Kedjevax på sprayburk finns hos din MC-handlare...har själv erfarenhet av Castrols kedjevax och tycker det fungerar mycket bra...tvättar rent, torkar kedjan genom att placera hojen på C-stödet, startar, lägger i högsta växel och gäsar ur den några gånger var på ja låter hojen stå någon timme och sedan sprayar kedjan medan hjulet lallar runt på 1:ans växel...verkar kapsla in kedjan fördj-la fint :tummenupp

Aldrig... byter drivpaket när det e slut!
Jag e kocko... Men mitt nuvarande vill jag att det skall ta slut!
Me no want oringar :yoparty

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...