Smörja kedjan?

E sln annan fråga är ifall ni har någon erfarenhet utav motorsågs olja på kedjan, på mtb använder jag en liten flaska med dropp-pip
Så att man applicerar en droppe per länk' självkklart behövs mer på mc' borde bli mindre kladd.. eller?

Motorsågsolja är i princip det enda jag använder på kedjan, den har klister tillsatt för att den inte ska slungas av så lätt från kedjan.

Nu kommer jag få mothugg av en stor mobb som säger att klister på oljan är helt fel för att det drar till sig smutsen. Men jag står på mig i att jag vill ha klister i oljan, damm fastnar ändå i oljan. Damm fastnar som du sett på alla våta ytor.
 
Cirka 1 flaska i månaden, säg 150kr/mån

Så på två säsonger har du slängt iväg samma pengar som ett drivpaket kostar på att smörja dito. Utöver det så har du lagt ett par arbetstimmar på smörjandet och kanske även tvätt av kedjan.

VS i den andra ringhörnan ter sig i mina ögon mer rationell än dig.

Sagt trots att jag själv smörjer mina kedjor efter varje tvätt.
 
Kedjeoljor i sprayformat gav jag upp för ett par år sedan. Tyckte det var dyrt, kladdigt och de klistriga oljorna är ju "skitmagneter" av rang. :)

Har en liten plastmugg med en pensel i i garaget. I den häller jag en liten skvätt transmissionsolja, eller en trögare motorolja, på våren. När jag har tagit en tur (eller kanske rättare sagt varannan/var tredje) så tar jag och stryker på ett tunt, tunt lager på kedjan. Kostar i princip ingenting och kedjorna håller väldigt bra/länge.
På långtur har jag med en liten tub med (tror det är) biltemas transmissionsolja 80-90 för skotrar och en pensel i en plastpåse. Haft den i tre år tror jag. Kommer nog räcka i tio. :)

Körde 3500 mil på förra kedjan och bytte den för det fanns vissa rapporter om att den orginalmonterade kedjan på min hoj hade gått av för vissa. Kedjan och dreven såg väldigt fina ut men för sinnesron och behovet av att meka lite så bytte jag. :hihi

Summa summarum tror jag inte det spelar så stor roll VAD han häver på. Så länge kedjan, och framför allt O-ringarna, mestadels har en oljehinna på sig så är det nog frid och fröjd.
Jag tycker dock detta är det mest prisvärda och enkla alternativet.

Edit: Behövs det så tvättar jag med lampolja, ska tilläggas. Också billigt och väldigt bra.
 
Cirka 1 flaska i månaden, säg 150kr/mån

... och jag har kvar samma burk som jag köpte med hojen, gick väl på 150 spänn. Jag vräker inte på olja/spray men har nog bara kört ca 300 mil förra året då jag skaffade hojen sent på säsongen. Blir kanske en burk till nu, vet inte hur mycket det är kvar...

Lampoljan är nog slut dock, går åt en del då jag brukar tända grillen med det.. :rolleyes:
 
Efter ett antal BMW smörjer jag hellre kedja än byter tätningar i slutväxel eller slutväxel för att BMW kör med kastpassning och inte lägger tid på shimsa in den.:7peta
 
Så på två säsonger har du slängt iväg samma pengar som ett drivpaket kostar på att smörja dito. Utöver det så har du lagt ett par arbetstimmar på smörjandet och kanske även tvätt av kedjan.

VS i den andra ringhörnan ter sig i mina ögon mer rationell än dig.

Sagt trots att jag själv smörjer mina kedjor efter varje tvätt.

Summa summarum...
Skit i att smörja kedjan?
 
Efter ett antal BMW smörjer jag hellre kedja än byter tätningar i slutväxel eller slutväxel för att BMW kör med kastpassning och inte lägger tid på shimsa in den.:7peta

Antingen lägger man tid/kostnad för underhållet på oljebyte i slutväxeln under vintern eller på smörjning vid varje tankning, byte av drivpaket etc var 2500 mil. Kör man mycket väger det sannolikt över rätt rejält till kardanens fördel. Kör man lite gör det nog inte det. Byter man inte olja, ryker tätningarna...
 
Summa summarum...
Skit i att smörja kedjan?

Nej, det handlar ju inte om att sluta smörja kedjan, utan mer typ total onödig kostnad att kladda på konstant och lägga sin surt förvärvade lediga tid på rengöring mm bara för att i slutändan så kostar det mer i både tid o pengar.

Ett drivpaket med JT drev samt typ EK MVXZ Quadra X-rings kedja till tex en Z1000 går på kanske 1100-1200:- Förmodligen bränner du mer smörjmedel på en kedjas livslängd än det?(blir lite dyra drivpaket)

Menade bara att man ska använda smörjmedel med måtta, typ efter dagens körning, lite grann på insidan av kedjan var 300-500 mil. Givetvis komplettera lite om man kört i regn eller tvättat hojen.

Att kladda på konstant med smörjmedel förlänger förmodligen livet på en kedja, men.....i samma veva så förkortar man den också. En kladdig kedja drar åt sig sand och smuts.
 
Last edited:
Nej, det handlar ju inte om att sluta smörja kedjan, utan mer typ total onödig kostnad att kladda på konstant och lägga sin surt förvärvade lediga tid på rengöring mm bara för att i slutändan så kostar det mer i både tid o pengar.

Ett drivpaket med JT drev samt typ EK MVXZ Quadra X-rings kedja till tex en Z1000 går på kanske 1100-1200:- Förmodligen bränner du mer smörjmedel på en kedjas livslängd än det?(blir lite dyra drivpaket)

Menade bara att man ska använda smörjmedel med måtta, typ efter dagens körning, lite grann på insidan av kedjan var 300-500 mil. Givetvis komplettera lite om man kört i regn eller tvättat hojen.

Att kladda på konstant med smörjmedel förlänger förmodligen livet på en kedja, men.....i samma veva så förkortar man den också. En kladdig kedja drar åt sig sand och smuts.

Fast jag måste få försvara mig själv och säga att jag absolut inte smörjer på för mycket så att det blir en massa kladd. Jag sprejar på ett tunt och fint lager. För mig är mc-vården en del av mc-åkandet. Jag vill inte slippa något alls. Jag vill smörja kedjan för att det hör till åkandet, jag vill tvätta av bakfälgen från lite smuts för att det hör till åkandet. Jag får ont i hjärtat när jag ser en kedja som inte har blivit smord på evigheter, nästan som vanvård :) Sen så låter det ju inte så sexigt när en hoj kommer med en snustorr drivpaket.
 
Funkar vanlig lampolja från biltema vid rengöring? =)
 
Antingen lägger man tid/kostnad för underhållet på oljebyte i slutväxeln under vintern eller på smörjning vid varje tankning, byte av drivpaket etc var 2500 mil. Kör man mycket väger det sannolikt över rätt rejält till kardanens fördel. Kör man lite gör det nog inte det. Byter man inte olja, ryker tätningarna...

Det finns en anledning till gruppstämning av BMW i USA och det beror inte på oljebyten..
http://advrider.com/index.php?threa...igation-into-bmw-final-drive-failures.761531/
 
Last edited:
Väcker en gammal tråd.

Jag har precis bytt drivpaket och den nya kedjan var vaxad. Har aldrig kört med kedjevax innan så jag tänkte att det var bäst att köra vidare med vax eftersom det fanns på från början. Döm om min förvåning när min lokala mchandlare säger att det var längesen man slutade sälja sånt. Det slet ner kedjan i förtid pgr av föroreningar som vaxet samlade på sig.

Hur ska jag göra?

1. Tvätta bort vaxet med diesel och fortsätt med tunnfilmsolja som jag gjort på tidigare kedja.

2. Gå över till vanligt kedjespray som jag fö hatar.

3. Leta reda på kedjevax och fortsätta med det.

Tänkte låta allt vara så länge som allt ser ok ut, men förr eller senare måste jag ta ställning till hur jag ska fortsätta
 
Helst ska man väl smörja kedjan efter sin körning när kedjan är varm, det är dock något som jag alltid glömmer så jag kladdar på före körning och det blir väl då 30-50 mils intervaller beroende på hur långa dagsturer jag kört.
 
Undvik denna från Biltema, var skitnöjd med den tills jag fick syn på bakfälgen.

biltema.jpg
 
det jag ser som viktigast vid val av kedjesmörj så är det smörjegenskaperna bakfälgen blir ju ren när resten av hojen blir tvättad för övrigt så klenar inte biltema oljan mer än någon annan om man smörjer en stund före man skall åka
 
Back
Top