Smörja kedjan... (Efter DB-krashen)

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Dags att smörja kedjan! Den gamla tråden försvann så vi gör en ny...

Era förslag till sporthojens bästa kedjefett?
 
Last edited:
Castrol Chainwax funkar utmärkt om du har en varm kedja
Biltemas kedjeolja funkar utmärkt om du smörjer ofta (Efter varje färd)
 
Freppa skrev:
Castrol Chainwax funkar utmärkt om du har en varm kedja
Biltemas kedjeolja funkar utmärkt om du smörjer ofta (Efter varje färd)

Är vaxer bra? Jag har hört att det drar till sig mycke' skit...
 
Excalibur skrev:
Är vaxer bra? Jag har hört att det drar till sig mycke' skit...

Använder själv oftast vax. Vaxsmörja smörjer nog inte riktigt lika bra som "riktig" olja, men det håller sig på kedjan, och skitar inte ner den fjolligt vita bakfälgen direkt. Vaxytan är ju torr, så den borde inte dra till sig skit.
 
BILTEMA
BILTEMA
BILTEMA
BILTEMA
BILTEMA
BILTEMA
BILTEMA
BILTEMA


Kedjespray 34:90.
 
Gasarn skrev:
Använder själv oftast vax. Vaxsmörja smörjer nog inte riktigt lika bra som "riktig" olja, men det håller sig på kedjan, och skitar inte ner den fjolligt vita bakfälgen direkt. Vaxytan är ju torr, så den borde inte dra till sig skit.
Jag har blivit allergisk mot skitiga kedjespel. Tror jag höll på i 5h igår och rensa och tvätta drivpaketet och kåporna. Fan va skit där va'...

Tyvärr så fick sig ju kedjan en massa avfettningsmedel på sig också så jag skulle behöva fetta in den snabbt innan rosten kommer krypande...

Så Castrol ChainWax! Kan ju alltid prova.
 
Excalibur skrev:

Så Castrol ChainWax! Kan ju alltid prova.

....är tyvärr värdelöst om du har kall kedja vilket jag antar att du har för du kör väl inte med den just nu ;). Vill du bara skydda den temporärt använd 5-56.
 
Freppa skrev:
....antar att du har för du kör väl inte med den just nu ;).
Jo fan jag är på E6:an nu 260 på mätaren, laptop:en med WLAN på tanken... :skrämd

Det är bara böja sig och börja kleta in menar du? :D
 
Freppa skrev:
....är tyvärr värdelöst om du har kall kedja vilket jag antar att du har för du kör väl inte med den just nu ;). Vill du bara skydda den temporärt använd 5-56.

5-56 åt upp o-ringarna på min kedja. Den sträckte sig 1 centimeter på en dag. :(
Blev till att köpa ny kedja på saligt (?) insomnade Lillian Holms.
 
Ghost skrev:
5-56 åt upp o-ringarna på min kedja. Den sträckte sig 1 centimeter på en dag. :(
Blev till att köpa ny kedja på saligt (?) insomnade Lillian Holms.

Hoppsan! Och lilla jag som kört på 5-56 och Biltemas Multispray i 250 mil med samma kedja som fortfarande är som ny...
 
tvätta inte med avfettning. använd diesel, rengör bra samtidigt som den inte torkar ut kedjan.
:tummenupp
 
Teddy skrev:
Hoppsan! Och lilla jag som kört på 5-56 och Biltemas Multispray i 250 mil med samma kedja som fortfarande är som ny...

Iofs så var det väl ändå dags att byta den kedjan kanske var 5-56 nådastöten. Jag har inte vågat använda 5-56 efter det iaf.
Jag har för mig att mekanikern sa något om 5-56+kedja=ajja bajja men det är många år sedan & utvecklingen har gått framåt så... :)
 
Har alltid använt Silkolene

Klistrigt och skitar ner men funkar kanon, kör fortfarande med samma drivpaket efter 4600 mil och än är det inte slut! :tummenupp
 
Ghost skrev:
Iofs så var det väl ändå dags att byta den kedjan kanske var 5-56 nådastöten. Jag har inte vågat använda 5-56 efter det iaf.
Jag har för mig att mekanikern sa något om 5-56+kedja=ajja bajja men det är många år sedan & utvecklingen har gått framåt så... :)
Skulle förr tro att 5-56-duschen löste några kärva länkar och att kedjan "sträckte" sig av den anledningen. Jag brukar rengöra min kedja med 5-56, torka (eller gasa) torrt och rent och sen spreja på kedjesmörja. Nu har mitt drivpaket gått 1500 mil vilket är rekord för mig.
O-ringarna håller bara skiten borta från rullarna, och verkar tåla 5-56 bra.
 
Lixom, en o-ringskedja ska inte smörjas/behandlas annat än att förhindra rostangrepp. Rullarna är ju permanentsmorda med fett. Avfettning och högtryckstvätt är döden. 556 är inte döden. Förgasarrengöring är döden. Fotogen och diesel är inte döden. Bromsavfettning är döden. Bensin är döden. Sträckt kedja är döden.
 
Ugluk

En teori som förmodligen stämmer ganska bra med vad som igentligen hände.
Jag kan ha kommit ihåg fel vad mekanikern sa eller så ville han sälja mer kedjespray helt enkelt.


andersbrink

Jaha då var det klarlagt vad som funkar & inte funkar, tydligare än så där kan det knappast bli. :tummenupp
 
Mitt drivpaket har gått 1700mil och är som nytt, jag använder lysfotogen för rengöring 1gång i veckan (kliniskt rent) samt smörjer med Maxima kedjevax. Detta måste vara en bra kombination eftersom att allt ser ut som nytt. :tummenupp
 
andersbrink skrev:
Lixom, en o-ringskedja ska inte smörjas/behandlas annat än att förhindra rostangrepp. Rullarna är ju permanentsmorda med fett.

Visserligen är rullarna smorda på insidan, men kontaktytan vid rullarna som ligger an mot kuggarna på drevet behöver också smörjning.
Annars nöts ju både rullarna och dreven ner i en rasande takt :rolleyes:

Castrols kedjespray är ett dem som stänker ner fälgen mest av alla, så den köper jag aldrig mer!
Har provat kedjespray från Repsol, och den verkar bra.
Sitter kvar bra på kedjan, samt är väldigt ljus i färgen, vilket ju gör att ev. stänk syns mindre.
 
Back
Top