Smörja kedjan... (Efter DB-krashen)

Excalibur skrev:
Dags att smörja kedjan! Den gamla tråden försvann så vi gör en ny...

Era förslag till sporthojens bästa kedjefett?

Något som jag alltid använder är "Mobil Polylube 830" lite osäker på sista siffrorna men detta är ett spray som inte kladdar ner så förb... samt att det verkar smörja väldigt bra.
Det kan dock vara lite svårt att få tag i, eller det var det för 5 år sedan när jag köpte min burk, och ja jag brukar smörja min kedja varje eller varannan vecka beroende på behov.
 
Jag kör med Maxima kedjevax...

Drivpaketet på ZX12an höll i 3200 mil innan det började säga upp sig så någon nytta gjorde ju vaxet.... :)

Ett stort plus även att slippa fälgen nerkladdad med smörjskit är det åxå!!
 
Använde repsol kedjespray hela förra säsongen och kört 1200 mil
och kedjan e som ny fortfarande.

Repsol= :tummenupp
 
Magnus_RF900 skrev:
Visserligen är rullarna smorda på insidan, men kontaktytan vid rullarna som ligger an mot kuggarna på drevet behöver också smörjning.
Annars nöts ju både rullarna och dreven ner i en rasande takt :rolleyes:

Nästa gång du byter kedja, kolla in hur den är uppbyggd. Rullkedja heter det pga en speciell anledning. ;) En fräsch kedja som går i ett friskt drev sliter inte på varandra trots avsaknaden av extern olja. Den lilla eventuella oljefilm som kan finnas på dreven och kedja håller iaf inte för det tryck som rullen (externt) får uppleva. Rullen i sig ligger still i drevets kontur medan rullens innandöme snurrar - dvs den del som är infettad och innanför o-ringarna.

Om kedjan inte spårar kommer kedjan att hålla längre om den smörjs för smörjandets skull, dvs innersidan på länkplattorna. Ivfsh gör det att kedjan går het - vilket i sin tur gör att o-ringarna kan börja läcka.

En Scott-Oiler gör att vilken kedja som helst räcker längre.
 
andersbrink skrev:
Nästa gång du byter kedja, kolla in hur den är uppbyggd. Rullkedja heter det pga en speciell anledning. ;) En fräsch kedja som går i ett friskt drev sliter inte på varandra trots avsaknaden av extern olja. Den lilla eventuella oljefilm som kan finnas på dreven och kedja håller iaf inte för det tryck som rullen (externt) får uppleva. Rullen i sig ligger still i drevets kontur medan rullens innandöme snurrar - dvs den del som är infettad och innanför o-ringarna.

Om kedjan inte spårar kommer kedjan att hålla längre om den smörjs för smörjandets skull, dvs innersidan på länkplattorna. Ivfsh gör det att kedjan går het - vilket i sin tur gör att o-ringarna kan börja läcka.

En Scott-Oiler gör att vilken kedja som helst räcker längre.

Se där ja...en bakläxa då :rodnar :p

Nåja. liiiiite nytta bör det väl göra med olja mellan rullar och drev ?
Precis som du säger, att kedjan spårar kanske dåligt.
Kedjan rör sig inte heller med fullständig precision i längsled, även om den "spårar", utan kan får lov att röra sig en aning i sidled oxå.
Mycket ryck och slag belastar ju kedjan.
Eller är jag lite fel på det ?
 
Men...?...
Betyder då detta med att göra rent och smörja inte behövs på en O-ringskedja (som väl sitter på 90% av hojarna??)

Mer än att då kanske det kan vara bra att få bort den värsta skiten ibland för att inte nöta för mycket med rost som följd?

Ni får väl ursäkta en helt novis.. men vad finns det annars för kedja? än O då..
och hur vet man när man tittar på den vad det är? (enkelt)

Om jag tittar på min Cbr så förväntas där sitta en? O-rings?
 
Bulan skrev:
Men...?...
Betyder då detta med att göra rent och smörja inte behövs på en O-ringskedja (som väl sitter på 90% av hojarna??)

Mer än att då kanske det kan vara bra att få bort den värsta skiten ibland för att inte nöta för mycket med rost som följd?

Ni får väl ursäkta en helt novis.. men vad finns det annars för kedja? än O då..
och hur vet man när man tittar på den vad det är? (enkelt)

Om jag tittar på min Cbr så förväntas där sitta en? O-rings?

Läs ordentligt nu..... :)

andersbrink skrev:
Lixom, en o-ringskedja ska inte smörjas/behandlas....OBS!!!! annat än att förhindra rostangrepp.....OBS!!! Rullarna är ju permanentsmorda med fett. Avfettning och högtryckstvätt är döden. 556 är inte döden. Förgasarrengöring är döden. Fotogen och diesel är inte döden. Bromsavfettning är döden. Bensin är döden. Sträckt kedja är döden.

Håll kejan rostfri och ej krut-torr, så ska du se att det rullar fint.......
 
Last edited:
Upp med tråden igen....

Hade en Hynda Hornet förut.
I manualen stod det att man inte skulle använda kedjespray (pga att det kunde skada o-ringarna) utan växellådsolja.

Tycker bara att den där växellådsoljan rann ner på bakfälgen och asfalten....man undrar hur mycket som blev kvar på kedjan.

Ngn annan som provat?
 
Jag brukar smörja kedjan var 631:a mil,då borstar jag den med en vass stålborste och sedan smörjer jag den med spillolja som jag får gratis från en gubbe som byter olja på gamla bilar,han är jättesnäll.
 
För det första, använd fotogen..har funkat alldeles perfa för mig, eftersom det tar bort eventuellt fett! Sedan är det väll så att man inte ska ha till exempel 5-56 på O-ring för att olja löser upp gummi (eller är det bara som jag fått för mig?) Det sa en bil-lackerare till mig..för att dom brukar använda olja till däcksidorna på bilarna för att ge en fräshare look! Just pga att det sakta men säkert löser upp gummit..Så vax är väll att rekommendera?
 
jag har aldrig gjort rent kedjan på min sporthoj. jag sprejar bara på med biltemakedjesprej på den. jag trodde inte man behövde göra rent den.
den ser ju aldrig smutsig ut. visst är det svart/oljig/kladdig men det gör väl inte så mycket.
på crossen brukar jag bara spola av den med vatten när den är full med gegga och så. den kedjan håller ju den också.
måste man verkligen göra rent kedjan så ofta?

om man nu ska göra rent den med fotogen eller disel som ni tipsar om. ska man då fylle ett fat med fotogen/disel och sänka ner kedjan i och skaka och om borsta på den och så eller hur går ni tillväga? eller låter ni den sitta kvar på hojen och bara torkar rent den med trasa och borste?
 
Excalibur skrev:
Jag har blivit allergisk mot skitiga kedjespel. Tror jag höll på i 5h igår och rensa och tvätta drivpaketet och kåporna. Fan va skit där va'...

Tyvärr så fick sig ju kedjan en massa avfettningsmedel på sig också så jag skulle behöva fetta in den snabbt innan rosten kommer krypande...

Så Castrol ChainWax! Kan ju alltid prova.


tvätta drivpaketet med disel! ett tipps jag har fått har inte testat själv men avfettning är ju inte att rekomendera!
 
Tipsa om vax/oljor som sitter kvar bra på kedjan och inte kladdar och har sig för mkt.

Jag gör gärna rent kedjan med diesel ofta för att sedan smörja/fetta in den med nått bra.

Kom med rekomendationer.
 
Jag brukar göra rent min kedja med Lampolja, rent och fint blir det men jag vet inte om den skadar kedjan. Tyckte jag läste att den inte gjorde det nånstans.

5-56 + plast har jag också fått för mig är en jävligt dålig idé så det verkar ju konstigt.
 
Själv satsar jag på att smörja ofta med kedjeolja (på varm kedja). Jag tvättar inte kedjan eftersom skiten uppenbarligen ändå lämnar kedjan, det syns ju på bakfälgen. Min kedja är aldrig skitig mellan länkar o rullar, men detta beror säkert på hur ofta man smörjer. Jag åker sällan mer än 30-40 mil mellan smörjningarna, ofta kortare.
Kör man länge mellan smörjningarna tror jag det är viktigare att tvätta rent.

Har ännu inte provat kedjevax men har en burk står på nån hylla som jag ska testa.

Ang motorolja med mer till kedja:
För tunt, kastas av redan efter 500 meter. Typ.
Stod för många år sen utanför garaget i Tumbo och smorde kättingen på min dåvarande 1100EF -84, då med växellådsolja eftersom jag för dagen inte hade nåt annat. Vxlådsolja är ju åtminstone bättre än helt torrt. Polarna kom förbi och frågade om jag skulle hänga med till Strömsholm och fika. Sagt och gjort, vi for iväg via Kvicksund. I vänstersvängen upp mot Sanda (vid grillen) fick jag värsta highsidern :skrämd , stod nästan på händerna på styret, landade i damsadel med båda benen ut åt vänster. Direkt efter v-böjen kommer en höger, inte kul att börja svänga höger när man sitter med båda benen ut åt vänster!
Orsaken var att det hade stänkt olja på vänstersidan av bakdäcket!
Men jag klarade hojen!
Slutsatsen av detta är ju alltså att man efter smörjning (oberoende av olja) bör köra en kort bit och därefter torka av ev olja från tofflan.
Observera att kedjeoljor ska torka fast i kedjan INNAN ni ger er ut och kör!

Anders:
Jag håller iofs med om att kedjan rör sig inannför o-ringarna, dvs där den är internt smord, men föroreningar mellan drev och rullar måste ju slita på dreven även fast rullarna inte rör sig relaterat dreven?
 
bmwjohan skrev:
om man nu ska göra rent den med fotogen eller disel som ni tipsar om. ska man då fylle ett fat med fotogen/disel och sänka ner kedjan i och skaka och om borsta på den och så eller hur går ni tillväga? eller låter ni den sitta kvar på hojen och bara torkar rent den med trasa och borste?

Du kan gott låta den sitta kvar och använda en bit tvättsvamp doppad i fotogen. Det löser upp olje-smuts-geggan hur bra som helst. Torka sedan så torrt det går med papper. Är det för mycket rester av fotogenet kvar på kedjan fäster inte kedjesmörjningen något vidare...

Fotogen = :tummenupp
 
Back
Top