Smörja in packboxarna?

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Har en liten fråga ang vinterförvaringen.

Behöver man smörja in de synliga delen av packboxarna (gummit) med någonting för att de inte ska torka ut? I sådana fall med vad? Vet att packningarna klarar sig även om man inte smörjer in, men hur gör ni? Är det bra eller overkill att smörja in?

Några tips eller bra att veta?

Last edited:
Har aldrig smort in packboxarna . Men därimot alla gummi detaljer i dykutrustingen smörjer jag in med siliconspray för att inte det ska torka & bli dåligt

Det man ser är ju ingen packbox utan ett dammskydd, packboxen sitter innanför dammskyddet. Inget man behöver smörja in.

Ovansidan av p-boxen är torr året runt, oavsett hur mkt du kör.. Att de är vinter gör ingen skillnad

Dyk utrustningen:va?
Såna använder man när man dyker, även om det finns grupper av människor som tycker om att kramas i såna kläder också :D

Som sagt, packboxen sitter en bit in och inget du når att/behöver smörja. Vissa säger att man ska gunga hojen ibland på vintern, men det har jag aldrig gjort, och aldrig haft några läckage heller.

Såna använder man när man dyker, även om det finns grupper av människor som tycker om att kramas i såna kläder också :D

Som sagt, packboxen sitter en bit in och inget du når att/behöver smörja. Vissa säger att man ska gunga hojen ibland på vintern, men det har jag aldrig gjort, och aldrig haft några läckage heller.

Jag brukar smörja in mina tarzan kalsingar med silikon innan vintern:) , sen har jag på lite rostskyddsvax så att dom inte ska rosta där bak vilket dom ändå gör av någon anledning :D

Ingen aning om det är rätt eller fel...men jag har sett råd förut att dra lite 5-56 (eller liknande) på gaffelbenen o därefter "gunga" hojen...

Så brukar iaf jag göra inför vintern...

Ja smorde in mina men detta då jag bytte packboxar......

Tog sånt där glidmedel :tuttar som biltema har till bromscylindrarna då jag tror att de ger lite mindre friktion..... om inte är det mentalt viktigt att veta att man smörjt in dem så man bara kan köra på liksom :tuttar :tuttar

Ingen aning om det är rätt eller fel...men jag har sett råd förut att dra lite 5-56 (eller liknande) på gaffelbenen o därefter "gunga" hojen...

5-56 är inte så bra på gummi, men Silicon spray är fint.

Eller någon typ av teflon

ALDRIG 5-56 där det finns gummi.

Om du vill ha något liknande som gummi tål mycket bättre så äre WD40 som gäller.

Jag hade bara lyft dammskydden och torkat bort ev fukt.

Men det behöver nog inte du för den hojen har väl aldrig sett regn:)

Det var bara en helt vanlig fråga som jag vet många funderar över, men tack i sådana fall! :tummenupp Du brukar ha bra tips och har länge vart med i gamet! :)

om de nu va dammskyddet du menade skulla jag nog använda silikonspray eller nåt.

gafflarna kan man använda 6-66 (marinkonservering)
utan att för den delen komma åt gummidelar.
denna spray kan man även spraja på andra saker för att konservera. bromsskivor tex. behåller en oljig hinna hela vintern, använd avfettning till våren när du ska ut o köra.

Personligen använder jag inget av ovanstående. jag gillar inte att putsa, jag gillar att köra :)

om de nu va dammskyddet du menade skulla jag nog använda silikonspray eller nåt.

gafflarna kan man använda 6-66 (marinkonservering)
utan att för den delen komma åt gummidelar.
denna spray kan man även spraja på andra saker för att konservera. bromsskivor tex. behåller en oljig hinna hela vintern, använd avfettning till våren när du ska ut o köra.

Personligen använder jag inget av ovanstående. jag gillar inte att putsa, jag gillar att köra :)

Tack för tips!! :) Putsa är kul, men att köra är ännu roligare! :yoparty

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back