Smörja in kedja

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Hej!
Sökte lite snabbt utan att finna svar på min (måhända) novis fråga men jag ställer den ändå. Jag kom precis på att man kanske borde smörja in kedjan på sin nya hoj (2015 Kawasaki Z300) efter en sisådär 44 mil och då är min fråga följande: behöver jag rengöra kedjan med borste och cleaner-medel eller går det bra att bara applicera XLmotos A9 chain lube rätt på?

Hur ofta smörjer ni in era kedjor? Det står efter 20 mil men det vet jag med mig att jag nog inte kommer att orka hålla.

Allt gott!

Brukar rengöra min kedja med lysfotogen och en tandborste sedan applicera smörjning.

Är väl lite slappare på rengöringen än man borde vara och rengör den när den ser skitig ut.

Jag gör det var 50:e mil på min z800. Bor på grusväg så använder offroad version då grus och skit fastnar annars. Jag brukar spola rent kedjan 2-3ggr per säsong och smörjer annars bara rakt på.

Jag smörjer mina kedjor efter lite styvt 100 mil, eller efter regntur. Tvättar gör jag nog runt var 500:e mil kanske, i bästa fall. Tvättar med kedjetvätt och borste för det mesta.

Tack för input allihop! :)

Jag gör nog en kompromiss mellan att smörja rakt på huvudsakligen och emellanåt göra rent. Skönt för stunden, vi hörs om något år när kedjan börjar klaga ;)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...