Smörja framaxel?

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Ingen just nu
Har precis skruvat bort framhjulet, ska byta däck på fälgen. Passade på att tvätta det när jag ändå kom åt rätt bra. Insåg att jag kanske bör smörja in framaxeln innan jag smäller ihop skiten igen.

Min fråga alltså, behöver jag smörja in framaxeln med något slags fett och i så fall vad rekommenderas?

MjO skrev:
Har precis skruvat bort framhjulet, ska byta däck på fälgen. Passade på att tvätta det när jag ändå kom åt rätt bra. Insåg att jag kanske bör smörja in framaxeln innan jag smäller ihop skiten igen.

Min fråga alltså, behöver jag smörja in framaxeln med något slags fett och i så fall vad rekommenderas?

Korkat att jag svarar egentligen, för jag vet inte hur man "ska" göra.. :va Jag brukar lägga på lite hjullagerfett när jag sätter ihop, för att det inte ska komma in onödigt med fukt. (På axeln och utanpå lagren.) Annars bör ju lagrena vara smorda ändå... (innan de är ditsatta..)

MVH /G

Jag smörjer alltid hjulaxlarna när jag tas loss hjulen.
Vanligt smörjfett (eller kullagerfett) är lämpligt smörjmedel.

Eldstorm skrev:
Jag smörjer alltid hjulaxlarna när jag tas loss hjulen.
Vanligt smörjfett (eller kullagerfett) är lämpligt smörjmedel.

Okej, tack så mycket för svaren. Ska ta och slänga på lite sånt i morgon efter att gummiverkstaden bytt däcket. :tummenupp

Torra grejer rostar snabbare än man tror ibland, så lite fett på axlar, bultar och liknande är en bra idé om det ska vara smidigt att få loss grejerna nästa gång. (Man lär sig av sina misstag... :rolleyes: )

Jag brukar köra med lite molybdendisulfid-fett på hjulaxlarna. Köpte det på Biltema för att jag behövde till nåt speciellt, men den verkar funka till det mesta.

MjO skrev:
Optimum PTFE-fett, artikelnummer 54-7622 på Touringbutiken?

Gå till macken eller någon biltillbehörbutik typ. mekonomen & köp typ. SKF Service VKG 1/0.2 fett så får du ett vattenresistent fett som är bra, köpte mitt på mekonomen för 60:-.

Last edited:
*/ ?>
Back