Smörja "dolda" lager?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jag undrar om jag överhuvudtaget ska bry mig om att försöka smörja svinglagren på min mc.
Det finns ju tyvärr inga smörjnipplar.
Hur gör ni?

Det bästa sättet är att helt enkelt ta bort svingen,göra rent allt och fetta in på nytt.Passa på att montera ett par nipplar på en gång.Du har hela vintern på dig.

Hm, ja det kanske är det bästa trots allt.
Frågan är om det är nödvändigt eller overkill.
Är det vanligt med glapp pga. dålig smörja?
Serviceboken nämner ju inget om att man ska smörja svinglagren.
Jag försöker undvika vatten och trycktvätt.

Last edited:
Hur gammal är hojen?
Om den är 3 år eller mer är det hög tid att ta en titt,dom slösar ju inte med fett från fabrik,och det kryper trors allt in lite fukt som kan orsaka rost.
Ska du behålla den så gör´t.

En 99:a.
Jäkla dåligt att det inte finns nipplar från början.

En 99:a.
Jäkla dåligt att det inte finns nipplar från början.

En 99:a skulle jag defenitivt ta isär.
Har du tur så går det att få ut svingaxeln utan våld.
Ja,det skulle ju ha funnits möjlighet att smörja alla lagerställen på en hoj,styrlager t.ex,men det kostar väl för mycket,å sen anade japsen kanske inte att hojarna skulle leva så länge ?

Jag hade en -99a som jag hade isär helt efter tre säsonger och svingaxeln hade början till ytrost, nållagren hade antydan till nötning och det var verkligen inte mycket fett kvar i lagren.

Lagringarna till växelpedal och fotbroms var snustorra (på fett) och tätningarna var ett skämt så axeltapparna var både rostiga och slitna (hade gått knappt 2000 mil då).

Första hojen slets hjullagertätningarna ganska hårt så på de senare hojarna så har jag varit noga med att torka ur och lägga i nytt fett minst varje gång jag byter däck.

Så svaret på frågan är, ja. Hojarna behöver en rundsmörjning då och då.

Last edited:
Helt klart vore det ju bäst om man lätt kunde smörja alla lager.
Men jag tror nog att jag låter det bero så länge och löser problemet den dagen jag upptäcker problem eller glapp.
Om det inte är alldeles nödvändigt tror jag att jag prioriterar annat än att ta isär svingen från ramen enkom för att ordna smörja och nipplar (hur många håller på så med sin mc?)
Men visst, jag är helt på det klara med att det vore fint att få i lite nytt fett i lagringarna.
Under tiden lagren torkar får jag väl luta mig mot, och söka stöd genom att acceptera det faktum att en 99:a är nästan ny, och dessutom är ju mitt exemplar synnerligen välskött. yeh, right.

Det e dyrt att vara lat.
Lämna till Race Repairs,eller nån nära dig,lönar sig i längden.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D