Smörj vid byte av bromsbelägg

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Dags att byta främre beläggen vilket blir första gången för mig. Jag har en tub MoS2 hemma, är det lämpligt att använda?

Jag antar syftet är att se till så beläggen kan röra sig fritt och inte låser sig i oket?

NEJ Bosse Bildoktorn..........

Bara att göra rent, ta bort gammalt damm med stålborste och kniv, rent och torrt sak det vara.
Allt fett och olja som du vräker på samlar på sig skit och ligger kvar.
Dessutom så reagerar koppar och aluminium på ett icke önskvärt sätt.............

Vad skulle du smörja?
Bromskolvarna?
All form av "fett" runt oket är av ondo, om inte annat för att det kan bli rätt.. varmt..
Blås rent och se till att beläggen och oket löper fritt, sen fungerar allt

Läste Haynesmanualen som också tyckte man skulle ha på lite pasta på diverse ställen. Som baksidan på beläggen, kanterna, glidpinnarna, fästskruvarna för oket och lite runtom i oket där beläggen kan ligga emot antar jag.

Men så det är bättre att göra rent med bromsrengöring och borsta ordentligt?

Last edited:
Förr var det kopparpasta och grafitfett som fixade temperaturerna hos bromsar.
Nu finns keramiskt fett/pasta ganska lättillgängligt :tummenupp

Det finns inte en enda motorcykel i hela världen som levereras med infettade bromsbelägg.
Torrt och rent ska det vara, inget annat.

Håller med ovan, använd ingen form av fett/olja som kan sitta där och binda skit. De ända du skall ha lite olja eller glidmedel på är om du tar isär oken och plockar ut kolvarna, på den O-ringen som sitter i oket runt kolvarna. Utöver de, inget fett ingen olja, bara se tillsatt det är rent och fint.

Aldrig har jag använt någon kopparpasta eller liknande skit. Allt jag gör är rengör ordentligt som fan. Ser till att kolvarna rör sig bra fram och tillbaka som de ska. Sen in med nya beläggen...aldrig haft någon bromstjut eller missljud/problem

Vad skulle du smörja?
Bromskolvarna?
All form av "fett" runt oket är av ondo, om inte annat för att det kan bli rätt.. varmt..
Blås rent och se till att beläggen och oket löper fritt, sen fungerar allt

Helt rätt - dock!

All vanlig vanlig olja/fett skadar bromsokspackningar och förstör dom - dom sväller.
Siliconfett använder man vid demontering och återmontering av o-ringar/nya o-ringarnär det behövs.

Vid normalt byte av belägg använder man inget smörjmedel.

Back