Småstäder

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag var i Leksand i helgen, dock inte i syfte att kolla på melodifestivalen.

Staden hade rustat sig till tänderna. Redan vid stadsgränsen möttes man av ett gigantiskt plakat med texten "Välkommen till Leksand - Vi arrangerar Melodifestivalen 14-16 februari". WTF 14-18 ?!!?

Aja. Parkeringsplatserna var fulla av husbilar, så jag antar att varenda stockholmstransa med självaktning var där. Affärernas skylting gick i rosa och tanten i hemslöjdsbutiken gnuggade händerna när hon fick sälja mikroskopiskt små dalahästar i rosa för 109 pix styck.

Eftersom Leksandsbaren (sunkigare än Dovas på Kungsholmen för övrigt) inte skulle klara av anstormningen efter festivalen hade man riggat upp två miserabla partytält på torget, bredvid Mårtas livs och bakom väntkuren till bussen. De hade visst öppet till 0200.

Det här var århundradets stora händelse i Leksand.
Nu har allt återgått till det normala.

Starstriker skrev:
Jag var i Leksand i helgen, dock inte i syfte att kolla på melodifestivalen.

Staden hade rustat sig till tänderna. Redan vid stadsgränsen möttes man av ett gigantiskt plakat med texten "Välkommen till Leksand - Vi arrangerar Melodifestivalen 14-16 februari". WTF 14-18 ?!!?

Aja. Parkeringsplatserna var fulla av husbilar, så jag antar att varenda stockholmstransa med självaktning var där. Affärernas skylting gick i rosa och tanten i hemslöjdsbutiken gnuggade händerna när hon fick sälja mikroskopiskt små dalahästar i rosa för 109 pix styck.

Eftersom Leksandsbaren (sunkigare än Dovas på Kungsholmen för övrigt) inte skulle klara av anstormningen efter festivalen hade man riggat upp två miserabla partytält på torget, bredvid Mårtas livs och bakom väntkuren till bussen. De hade visst öppet till 0200.

Leksand är väl ingen världsmetropol direkt men va fan, åka dit när det är melodifestival? Vad hade du räknat med? Transportera dit dej själv runt midsommar så kommer du att upptäcka ett annat drag. Sen är det väl upp till var och en hur högt man värderar en skitful rosa dalahäst.

// P

Starstriker skrev:
Ja det blir helt klart mer drag i en småstad än om man håller något sånt i sthlm. Stockholmare tar det för givet att det ska vara där och gör ingen sak av det. alls. Nä ut med evenemangen på landsbygden så kommer även den blomsta lite. :tummenupp

Well, vi har en stuga där, strax utanför Leksand. Vet inte hur många midsommar-aftnar jag firat där uppe. Folk super i gropen och åker raggarbil. No more no less.

Det intressanta i frågan om melodifestivalen är att de hade blåst upp en av de fyra små deluttagningarna så till den milda grad. Dessutom varade den enligt dom i fyra dagar!

Puttete skrev:
Leksand är väl ingen världsmetropol direkt men va fan, åka dit när det är melodifestival? Vad hade du räknat med? Transportera dit dej själv runt midsommar så kommer du att upptäcka ett annat drag. Sen är det väl upp till var och en hur högt man värderar en skitful rosa dalahäst.

// P

Ja jävlar, Leksand blomstrade verkligen av alla 08:or som var där!

crashtestdummy skrev:
Ja det blir helt klart mer drag i en småstad än om man håller något sånt i sthlm. Stockholmare tar det för givet att det ska vara där och gör ingen sak av det. alls. Nä ut med evenemangen på landsbygden så kommer även den blomsta lite. :tummenupp[/QUOTE8

"Det intressanta i frågan om melodifestivalen är att de hade blåst upp en av de fyra små deluttagningarna så till den milda grad. Dessutom varade den enligt dom i fyra dagar!"

Jamen du har ju helt rätt. Det händer ju inte så fruktansvärt mycket i Leksand så det är väl därför det får lite mycket uppmärksamhet.

Fan, editade bort mitt skitbra svar..... jaja bonnläpp forever.

Last edited:
Mja, du har faktiskt rätt. Det blir inte roligare än man gör det!

Som 08:a däruppe slogs jag samtidigt av vilket helt annat liv man (ni) lever på landet. Vet inte hur många snöskotrar jag så brumma fram över åkrarna däruppe. Det såg iaf jeflans kul ut! De som inte körde skoter verkade vara ute och rida. Hästbajs överallt. Där snackar vi livskvalitet. UNdrar bara hur länge jag skulle trivas.....

Puttete skrev:
"Det intressanta i frågan om melodifestivalen är att de hade blåst upp en av de fyra små deluttagningarna så till den milda grad. Dessutom varade den enligt dom i fyra dagar!"

Jamen du har ju helt rätt. Det händer ju inte så fruktansvärt mycket i Leksand så det är väl därför det får lite mycket uppmärksamhet.

Fan, editade bort mitt skitbra svar..... jaja bonnläpp forever.

Starstriker skrev:
Mja, du har faktiskt rätt. Det blir inte roligare än man gör det!

Som 08:a däruppe slogs jag samtidigt av vilket helt annat liv man (ni) lever på landet. Vet inte hur många snöskotrar jag så brumma fram över åkrarna däruppe. Det såg iaf jeflans kul ut! De som inte körde skoter verkade vara ute och rida. Hästbajs överallt. Där snackar vi livskvalitet. UNdrar bara hur länge jag skulle trivas.....

Ett annat liv ja. Det kan vara helt okej med en tur på hästryggen ibland, förutsatt att man hittar en pålle man litar på.
Du skulle antagligen trivas lika länge som jag trivs i Sthlm, 3-4 dagar.
Om du skulle få för dej att fira midsommar där igen så är du välkommen att haka på Siljanrunt-turen som jag och några kompisar gör. Vi är antagligen dom enda som är nyktra på midsommar i dom här trakterna.

// P

Låter faktiskt trevligt med en Siljan-runt. Hellre det än Mälaren runt. Aldrig mer säger jag.

Hur kör ni då? Runt siljan och ut på Sollerön? Var i Dalarna håller du hus?

Puttete skrev:
Ett annat liv ja. Det kan vara helt okej med en tur på hästryggen ibland, förutsatt att man hittar en pålle man litar på.
Du skulle antagligen trivas lika länge som jag trivs i Sthlm, 3-4 dagar.
Om du skulle få för dej att fira midsommar där igen så är du välkommen att haka på Siljanrunt-turen som jag och några kompisar gör. Vi är antagligen dom enda som är nyktra på midsommar i dom här trakterna.

// P

Leksand är så j-vla trevligt. Tjejen har sommarhus straxt utanför och att åka dit på sommaren är nog bland det bästa som finns. Lugn och ro. :Bugar

Oddjob skrev:
www.guccidog.com

har ni stockholmare verkligen rätt att klaga på andra? :rolleyes:

DU det där var en riktigt vidrig sida. Tur att alla Stockholmare inte är som den där stekaren. Sidan är gjord för hunden, men i själva verket är det en täckmantel för att kunna exponera skaparen i rosa skjorta. Han fick tom med att han bor på Östermalm. Nej du, fifan.

Starstriker skrev:
Låter faktiskt trevligt med en Siljan-runt. Hellre det än Mälaren runt. Aldrig mer säger jag.

Hur kör ni då? Runt siljan och ut på Sollerön? Var i Dalarna håller du hus?

Bor i Ludvika, för det mesta.

Ifjol åkte vi väster om Siljan, alltså förbi Vansbro, upp till Gesunda och Sollerön. Vi fortsatte förbi Mora, skippade Orsa, och tog nån slingerväg ner till Rättvik. Myste lite på campingen där och sen fortsatte vi till Leksand, via Tällberg. Sen åkte vi tillbaka till Rättvik och sedan söderut förbi Borlänge och hem.

Alltså, det finns ingen fast rutt, vi brukar stanna och gräla i varenda jävla korsning om vilket håll vi ska åka åt. Rätt skoj faktiskt. Tror vi fick ihop 50 mil ifjol.

Du får gärna hänga med. Vi ändrar turen så den passar alla.

// P

Kevorkian skrev:
Leksand är så j-vla trevligt. Tjejen har sommarhus straxt utanför och att åka dit på sommaren är nog bland det bästa som finns. Lugn och ro. :Bugar

Jo, instämmer. Vi har hus i Heden, söder om Leksand.
Håller man sig bara hemma är det ju jätteskönt.. Klippa gräset etc etc.. Men Leksand C är ju ingen hit precis.... iofs kan man ju knappast hävda att man blir stressad av att gå ner på stan. Undrar hur många som "går in i väggen" där.

Puttete skrev:
Ifjol åkte vi väster om Siljan, alltså förbi Vansbro, upp till Gesunda och Sollerön. Vi fortsatte förbi Mora, skippade Orsa, och tog nån slingerväg ner till Rättvik. Myste lite på campingen där och sen fortsatte vi till Leksand, via Tällberg. Sen åkte vi tillbaka till Rättvik och sedan söderut förbi Borlänge och hem.

Jag och en kompis åkte Siljan runt för ett par år sedan, när det var som varmast den sommaren. Svettigt värre, men kanonfin körning.

Jobbar en del uppe i Dalarna, och tycker det finns ganska många mysiga städer. Häromveckan åkte jag genom Häradsbygden söder om Leksand, helmysig bykänsla där alltså!

Småstäder är för övrigt så mycket lugnare och skönare än storstadsstressan, höll på att börja grina häromdagen när jag inte höll på att hitta ut ur Stockholm. De senaste två städerna jag bott i har varit modell pyttesmå, och jag har trivits som fisken i vattnet. Fast livet på landet är helt klart bäst!

Penguin skrev:
storstadsstressan, höll på att börja grina häromdagen när jag ....
Känner igen känslan. Jag är ju uppväxt i en håla och jag trivs med det, hade jag vuxit upp i en större stad hade jag kanske trivits med det....

Det finns ju en hel del småvägar som är värda att åka på, synd att man antagligen bara hinner hitta en bråkdel av dom. Fan, jag måste försöka åka fler mil i sommar.....

// P

Själv "hänger" jag då och då i Siljansnäs, satan vad man sover där uppe.
Inga surr från flygplan eller bilar, bara helt knäpptyst på mornarna.

Dock har jag inte kört så mycket hoj där uppe, bara lite runt leksand och till sollerön och tillbax.

Siljan runt tog jag med svärfars 9-3 aero cab men tyckte mest det var stora breda raksträckor, tog kanske fel väg ?

Puttete skrev:
Bor i Ludvika, för det mesta.

Alltså, det finns ingen fast rutt, vi brukar stanna och gräla i varenda jävla korsning om vilket håll vi ska åka åt. Rätt skoj faktiskt. Tror vi fick ihop 50 mil ifjol.

Du får gärna hänga med. Vi ändrar turen så den passar alla.

// P

Kanske en Grängesbergare hakar på då oxå, låter som en nice tur.

@ Slippy: Du har åkt fel vägar. Det finns riktiga hojvägar, man får leta lite.

@Lappmögel och Slippy: Ni är självklart välkomna att åka med.

// P

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back