Smålänsk Isrääsing

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Polarna var ute och lekte på isen idag och jag lekt kameraman, iofs fick jag mig ett par varv med på polarens hoj.. tackar för detta i väntan på mina egna dubbdäck. Bara en del av alla bilder som togs. Bifogar länk till resten när alla är upplagda...

Bifogat

• IMG_2525.jpg
    IMG_2525.jpg
    207.9 KB · Visningar: 114
  • IMG_2535.jpg
    IMG_2535.jpg
    235.7 KB · Visningar: 116
  • IMG_2541.jpg
    IMG_2541.jpg
    147.1 KB · Visningar: 111
  • IMG_2653.jpg
    IMG_2653.jpg
    201.3 KB · Visningar: 110
  • IMG_2667.jpg
    IMG_2667.jpg
    154.4 KB · Visningar: 100
  • IMG_2666.jpg
    IMG_2666.jpg
    152.3 KB · Visningar: 90
  • IMG_2551.jpg
    IMG_2551.jpg
    159.6 KB · Visningar: 123
  • IMG_2563.jpg
    IMG_2563.jpg
    180.4 KB · Visningar: 110
Isbana

Tja! Fina bilder :) Jag med flera har också ägnat oss åt isåkning hela dagen. Sjukt skoj :D

Jag vet att det kanske inte är rätt årstid att ställa denna fråga, men jag gör ett försök.

Jag funderar på att införskaffa isdäck, eller dessa kanske kallas dubbdäck till min WR450F.

Se länk:
http://www.24mx.se/motocross/p/21-t...2/-dackset-dubbdack-for-cross,-enduro/ss1243/

Kan någon svara på om dessa endast är lämpade för iskörning eller om det skulle funka även i skog/snö m.m ?

Sen en viktig fråga till, funkar det att köra på asfalt med dessa, alltså inte helt "ren" asfalt utan vintertid, när det ligger lite snö/is på 50-70km/h vägar. Endast för att transportera sig några km ner till sjön? Eller slits de alldeles för mycket då?

Väldigt tacksam för svar.

Jag vet att det kanske inte är rätt årstid att ställa denna fråga, men jag gör ett försök.

Jag funderar på att införskaffa isdäck, eller dessa kanske kallas dubbdäck till min WR450F.

Se länk:
http://www.24mx.se/motocross/p/21-t...2/-dackset-dubbdack-for-cross,-enduro/ss1243/

Kan någon svara på om dessa endast är lämpade för iskörning eller om det skulle funka även i skog/snö m.m ?

Sen en viktig fråga till, funkar det att köra på asfalt med dessa, alltså inte helt "ren" asfalt utan vintertid, när det ligger lite snö/is på 50-70km/h vägar. Endast för att transportera sig några km ner till sjön? Eller slits de alldeles för mycket då?

Väldigt tacksam för svar.
Däcken kommer funka kanon i enduroskogen! Du kommer inte att ha optimalt grepp på ren is, men den här sortens däck är det som jag och de jag känner åker på i alla fall.

Ang transporter på asfalt så är det inte att rekommendera, dubben slits snabbt och kan vika sig eller gå av. Om man däremot har ett hårt packat snölager på asfalten brukar jag köra. :)

Däcken kommer funka kanon i enduroskogen! Du kommer inte att ha optimalt grepp på ren is, men den här sortens däck är det som jag och de jag känner åker på i alla fall.

Ang transporter på asfalt så är det inte att rekommendera, dubben slits snabbt och kan vika sig eller gå av. Om man däremot har ett hårt packat snölager på asfalten brukar jag köra. :)

OK:tummenupp Men det ska alltså vara hårt packad snö eller is? Ingen nysnö alltså :)

Så om du skulle ha t.ex. 1mil till isen och det är 70 väg med "vinterväglag" Alltså lite snö på vägen så skulle det funka att köra?

Hur brukar ni annars ta er dit ni ska med dem? Släp?

Tja släp är de som gällt för oss när vi kört dom flesta ggr då de varit lite längre än en mil till isarna vi kört på. De där däcken du länkade till är väl vad man kallar i folkmun för Enduro dubb och funkar klockrent för både Endurospåret i vintern och isarna så länge de inte är blankis men du har hyffsat grepp även på blankis med sådana däck.

Alla ja kör med använder dom då vi kör lite mer än is på vintern samt så är de sällan man har en ren och fin blankis där vi kör... :D så de blir nog en klockren investering.

Tja släp är de som gällt för oss när vi kört dom flesta ggr då de varit lite längre än en mil till isarna vi kört på. De där däcken du länkade till är väl vad man kallar i folkmun för Enduro dubb och funkar klockrent för både Endurospåret i vintern och isarna så länge de inte är blankis men du har hyffsat grepp även på blankis med sådana däck.

Alla ja kör med använder dom då vi kör lite mer än is på vintern samt så är de sällan man har en ren och fin blankis där vi kör... :D så de blir nog en klockren investering.

Tack åter igen för ett bra svar :)

OK. Men < 1 mil på asfalt där det är lite snö/is på och man tar det lugnt bör inte förstöra däcken allt för mycket utan det bör funka?

Jo jag tror det kan bli helt ok. Fått tag i ett par beg, dock endast körda en säsong.

Ska inte vara nått problem.. bara tuta och köra samt hoppas på att de blir en lika fin och snöig samt kall vinter i år.. :D

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back