småfrågor gsx-r 750 k1

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Var och tittade på en gixxer 750 k1 förut som jag är lite sugen på men blev lite fundersam över snubbens avgassystem. Jag har fått för mig att 750-serien har svarteloxerade grenrör (00-01) men det hade inte denna, har jag fel?

Sen var det även två "skruvar" som stack ut på svingen typ en bit under passagerar fotpinnarna, vad kan det vara? Glömde tyvär att fota den men jag såg liksom inte syftet till dem.

Något mer årsmodelsspecifikt man ska hålla speciell koll på?

rock on, snart börjar säsongen :yoparty

Kan skruvarna ev ha varit ett par hemgjorda snik-bobbiner ?.... :)

Hissa upp bakhjulet på hojen med ett depåstöd. Finns olika stöd....en del för hojar med bobbiner o andra som lyfter under svingen....

R750K1 hade ett svart mellanrör. R750K2 var det ofärgat.

Här ser du hur "bobbiner" ser ut.

Bifogat

• bobbiner.jpg
    bobbiner.jpg
    54.1 KB · Visningar: 59
  • bobbiner_02.jpg
    bobbiner_02.jpg
    63.4 KB · Visningar: 57
Last edited:
R750K1 hade ett svart mellanrör. R750K2 var det ofärgat.

Här ser du hur "bobbiner" ser ut.

ok men va fasen då måste det ju vara en k2 eftersom det var original som satt på. Något annat man kan ta hjälp av för att utröna exakt vilken årsmodel det är?

Garanterat att det var ett par hemsnickrade bobbiner då :)

Tack för svaren

kan vara så att hojen är smälld/lagd och röret mm bytts ut till det senare.

Kamkedjesträckaren bör aven bytas till den senare 02-03 modellen, 00-01 hade problem med detta vilket borde vara bytt på en svensksåld mc då det ingick i serviceåtgärder.

Last edited:

Kamkedjesträckaren bör aven bytas till den senare 02-03 modellen, 00-01 hade problem med detta vilket borde vara bytt på en svensksåld mc då det ingick i serviceåtgärder.

kan vara så men jag såg absolut inga tecken på det på ram eller kåpor. Den är inte svensksåld utan från tysklan så chansen finns ju att kamkedjesträckaren inte är bytt

ok men va fasen då måste det ju vara en k2 eftersom det var original som satt på. Något annat man kan ta hjälp av för att utröna exakt vilken årsmodel det är?

Tack för svaren

Här ser du årsmodellerna löpa förbi sakta, så kan du lista ut vilken det var/är.
http://youtube.com/watch?v=z2zTAQ9Fr_s

har haft en 750 00a det är svart avgasrör ut till ljuddämparen , sen sitter de två typ skruvar sitter vid sidan av undertailen om ja förstod dig rätt? som ja ha för mig e till att surra fast något där bak.. men mina slipade ja den..

Så du menar att dom inte har service åtgärder utomlands bara i sverige?????? :va

Låter ganska lustigt......

Tack för svaren
Hur svårt kan det vara?:va
Ett hett tips är att kolla ramnummret. Då får du garanterat svar på om det är en 01'a eller 02'a när du ringer en handlare och frågar.

Öh? Nä, det har inte blivit bytt på garanti på någon av de 2 st 00'or jag har haft.

Kanske inte INGICK utomlands.

Mitt resonemang är att varför skulle det ingå i sverige och inte tex i tyskland. Är dom fattigare i tyskland och försöker spara eller?
Är det en "recall" eller så , så kvittar det ifall det är i sverige eller tyskland tex. eller har jag fel?
Det är ingen skillnad på cyklar sålda i europa eller sverige tror jag enligt mina erfarenheter.
Tycker det är mycket så att sverige är bäst på att verkstäderna, service osv. förstår dock inte resonemanget...! men det är kanske bara jag?!?:confused:

Ps: inlägget här över säger också att 2st -00 bytte dom inte på!?

Mitt resonemang är att varför skulle det ingå i sverige och inte tex i tyskland. Är dom fattigare i tyskland och försöker spara eller?
Är det en "recall" eller så , så kvittar det ifall det är i sverige eller tyskland tex. eller har jag fel?
Det är ingen skillnad på cyklar sålda i europa eller sverige tror jag enligt mina erfarenheter.
Tycker det är mycket så att sverige är bäst på att verkstäderna, service osv. förstår dock inte resonemanget...! men det är kanske bara jag?!?:confused:

Ps: inlägget här över säger också att 2st -00 bytte dom inte på!?
Enda återkallelsen var att de kom md fel tändbox, en 100 hästars.

Var det inte fel på Tps 00-01 ?? men det ska vara fixat 02.
Nej.
Enda som jag har upplevt varit fel på dem är att sekundärspjällsvajrarna har gått av. Det är teflonbelagda ändor på dem nu.
Sekundärspjällsmotorn flyttades så den sitter direkt på spjällhuset på 02 och senare.
Kanske det du menar?
Kamkedjesträckaren bytte jag i förebyggande syfte på den första 00'an jag hade. På den andra 00'an så byttes den nyss pga den lade av. Hojen har fått ca 5000 mil.

sådär nu var den ihandlad i varje fall, den blev inreggad som en 2001:a (i bruk 2001-06-01) men det verkar vara 2002 års model.

Fick den för 45000:- med 1500 mil på mätaren, en lite sprucken kåpa där bak men på köpet fick jag 2 hjälmar, stövlar, ställ, handskar och ett lås. Kändes som en ganska bra affär eller vad tycker ni? skicket på den i övrigt är helt OK men det är ju tydligt att den inte är helt 100% ny.

Vad kostar en ny "röv"-kåpa?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...