Småbil sökes: Seat Ibiza 1.4 Sport -06

Bäst vore ju för mig att vänta på att en begagnad Ibiza 06 sport kommer ut på blocket.. Men det känns som det kommer dröja. Iofs så är inte bilköpet på menyn förrän i slutet av sept som bäst, troligen oktober. Fast då kanske jag fattat att min SUV är oerhört skön att att köra på vintern med 4-hjulsdrift om man vill (går att välja)... man fastnar aldrig. Den är rätt go ändå.. fast jag vill hellre ha en Rav 4... om den gick att välja så man fick 2-hjulsdrift endast samt bakhjulsdrift. :) vinternöje vettni.

Swedie skrev:
2359061 Ska ju ha en pendlingsbil så fokus ligger på att dra lite, samt ha komfort och därmed vara bekväm och tyst under längre färder. Behöver inte vara knäpptyst, men man ska ju kunna prata utan att behöva höja rösten en massa.
Iofs kanske lite för dyr men ska du ha en snål, tyst bil så borde du kolla på Toyota Prius.

Swedie skrev:
2357872 Ja, en biltråd i OT-forumet. Är väl passande? :)

En?! Jag vill minnas att du postat en hel del biltrådar senaste tiden?!

Gustav O skrev:
2361025 Iofs kanske lite för dyr men ska du ha en snål, tyst bil så borde du kolla på Toyota Prius.

En Prius är inte snål på landsvägskörningar. Snålare än en SUV förvisso, men inte jämfört med en snålinriktad likvärdigt dyr bil.

Tjöp en begagnad Skoda octavia TDI.

Garanterat billigare än att tjöpa nytt. Räntekostnader och värdeminskning är den stora utgiften på en bil. Sedan om skatten är 4000:- mer så är det ändå en piss i rymden.

http://www.blocket.se/vi/8999870.htm?ca=15_s

Bara att fixa fuldiesel och vips så kör du för 2,50-3,0:-/mil!

Swedie skrev:
2361874 Ingen diesel. Det blir för dyrt i längden för min del.

Skulle vilja se den kalkylen! Allra helst mot en ny Ibiza...

Det verkar som att folk börjar titta på billiga bilar, men köper ändå något som kostar satan att äga. Inget fel i det, men man ska ta annat i beräkningen än bensinförbrukningen, som är en av dom mindre kostnadsskillnaderna totalt sett.

Säg att du kör 1500 mil/år och du tittar på en kärra som drar 0,55 eller 0,85, så blir skillnaden per månad ca 500:-.

Det är lätt skillnaden på försäkring från en bil till en annan. Sedan så ska man väga in däckskostnader, som i dagens läge är rätt stora beroende på om det sitter 17" eller 14", och då inte bara priset/däck, utan även livslängd...

Värdeminskningen på en Ibiza -06 beräknat på en 3 års ägandetid är 1400:-/månad! Totalt 51000:- på tre år... Skulle kunna dra detta hur långt som helst.

Jag vet att jag är en riktig glädjedödare, men det är skillnad på en billig bil, och den man tror är billig....

Oddjob skrev:
2362091 BMW 1-serie? du kan inte klaga på kvalitén, skitskön att köra.
Och åter igen för dyr, drar mycket mer... och kostar mer att äga. Det är INTE en pendlingsbil / småbil i dess bemärkelse.

juha01 skrev:
2362002 Jag vet att jag är en riktig glädjedödare, men det är skillnad på en billig bil, och den man tror är billig....
¨

Jag kan assistera dig i beräkningarna. I aint stupid... :tomten

Bensinskatt
Diesel = 5000 kr per år (för en lupo) = 420 spänn i månaden att äga.
Bensin = 1000 kr per år = 85 kr i månaden att äga
Skillnaden är 335 kr i månaden till godo för bensin.

Ska man lastbilsregga för att få ner årsskatten så räkna in 3000 / 12 månader fö ratt få fram månadskostnaden. Första året = samma som att betala vanlig årsskatt.

Försäkringen
Ca 600 kr för mig för helförsäkring per månad.

DRIVMEDEL-kostnad per månad

Om jag kör xxx mil i månaden med (12 mil om dagen 5 ggr i veckan x 4)

BENSIN
240 mil x 12.50 kr *0.5/l = 1500 kr
DIESEL
240 mil x 11.00 kr * 0.4/l = 1056 kr

SLUTLIGEN - kostnaden per månad:
Bensin = 1500 kr + 600 kr + 85 kr = 2185 kr
Diesel = 1056 kr + 600 kr + 420 kr = 2076 kr

Kontentan
Diesel är billigare...

Men diesel är dyrare i inköp oftast, låter cp :hihi, och ja.. jag vill inte ha nån..

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...