Små fyrcylindriga hojars existensberättigande?

Status
Ej öppen för fler svar.
Tror min Hornet gör 97 km/h, eller liknande, på 1:an...

Det är inte där en 600:a falerar. Upp till 100-120 är man oftast lika snabb som literhojar.

Det är mellanregistret jag saknar. På kurviga landsvägar runt 70-120 märks det att det saknas vridmoment.
 
Hahaha! Årets bästa fulkvot? :rofl

Skratta ni.. Men allvarligt så är det nog så framtiden ser ut.. Aprilia har ju oxå en automathoj..

Jag behöver det faktiskt inte men tänk på den stora Vespagenerationen som härjar runt nu.. Dom kan ju inte växla alls. Finns snart en jättemarknad för automathojar..
 
...
Har som sagt kört allt mellan en och sex cylindrar så jag jämför med så mycket mer än bara BIG:en..

Ursäkta en okunning, men vad är en BIG för en motorcykel?

Du har kört allt mellan en och sex cylindrar, alltså 2 till och med 5 cylindrar? (Jag kunde faktiskt inte låta bli, det var ju öppet mål)
 
Last edited:
Vad som är tråkigt är alla dessa människor som är så drastiska och tycker att hoj av typen X mer karaktär Y är det enda som gäller, och allt annat är skit och borde läggas ner.

Det är som med kvinnor .. ju fler former och färger, desto bättre. Då hittar du alltid något som faller dig i smaken, oavsett hur vriden du är och vilken dålig smak du har.

:klappar :klappar :klappar :klappar :klappar :klappar
 
Men man kan väl få önska att en hoj på 100 hästar ska börja röra sig framåt på ettan utan att man ska behöva dra rullen halvvägs i botten?
Men på den förhöjda tomgång du vill puttra omkring på ger den inte i närheten av 100hk,utan snarare 15 eller nåt...
 
Skratta ni.. Men allvarligt så är det nog så framtiden ser ut.. Aprilia har ju oxå en automathoj..

Jag behöver det faktiskt inte men tänk på den stora Vespagenerationen som härjar runt nu.. Dom kan ju inte växla alls. Finns snart en jättemarknad för automathojar..
Moto-guzzi, Honda och Husqvarna har sålt automatare.
Har ett svagt minne av att någon Yamahamodell går att få med automat.
Ingen av dom är bra.
 
Ursäkta en okunning, men vad är en BIG för en motorcykel?

Du har kört allt mellan en och sex cylindrar, alltså 2 till och med 5 cylindrar? (Jag kunde faktiskt inte låta bli, det var ju öppet mål)

Jag tror inte att han kört någon femcylindrig maskin den enda jag kommer på så här är just den jag skrev om innan Hondas RC 149 och det var på 60talet. Jag har för mig att effekten kom runt 19000 r/m så 12000 låter då mer som förhöjd tomgång
men har han provat så många hojar som han säger borde han var ett par hundra år gammal
förstår för övrigt inte varför han inte köper en hoj som passar honom istället för att gnälla
 
Jag tror inte att han kört någon femcylindrig maskin den enda jag kommer på så här är just den jag skrev om innan Hondas RC 149 och det var på 60talet.

Hondas GP-hoj är/var väl V5a?

Men frågan är om han testat den:va
 
Jag tror inte att han kört någon femcylindrig maskin den enda jag kommer på så här är just den jag skrev om innan Hondas RC 149 och det var på 60talet. Jag har för mig att effekten kom runt 19000 r/m så 12000 låter då mer som förhöjd tomgång
men har han provat så många hojar som han säger borde han var ett par hundra år gammal
förstår för övrigt inte varför han inte köper en hoj som passar honom istället för att gnälla

Varför måste jag vara 200 år för att hunnit prova lite olika hojar? Räcker med en urdragning på stor väg samt några kurvor i stan för att känna hur en hoj uppför sig.

Jag är lite gnällig för att jag trodde en modern 600:a kunde vara ett bra val för min tjejkompis som bestämt sig för att byta sin Virago 750 mot en lätt hoj med ABS. Nu har hon bestämt sig för en Kawa ER-6 och efter min provkörning så måste jag ju konstatera att det inte finns nåt annat alternativ för henne.

Lilla Fazern och liknande påstås ju vara lämpliga nybörjarhojar medans jag blir mer och mer övertygad om att dom enda som kan älska dom hojarna är de varvgalna sportdårarna som befolkar detta forum.
 
Men på den förhöjda tomgång du vill puttra omkring på ger den inte i närheten av 100hk,utan snarare 15 eller nåt...

Vid 12000 varv utvecklar motorn nästan 100 hästar. Det gör att hojen toppar kring 200 på sexans växel..

Om man fattar vad en växellåda är och vad dess funktion är så borde man inse att det inte behövs närmelsevis samma varv på motorn för att den skall orka börja rulla på ettan..

Så vad är vitsen egentligen? Godkänner dom nya reglerna att man får dra husvagn med hoj eller??
 
Lilla Fazern och liknande påstås ju vara lämpliga nybörjarhojar medans jag blir mer och mer övertygad om att dom enda som kan älska dom hojarna är de varvgalna sportdårarna som befolkar detta forum.

du har nog inte fattat det där, gillar man att varva köper man en riktig sporthoj och tamefan inte en fazer.

fattar inte poängen med din tråd och onödiga inlägg, jobbar du för Kawa eller har du hamnat i kläm med nån på yamaha? de kanske har klämt, känt, borrat o smakat på din fru/man/sambo/kille/tjej/katt/hund/höna/kanin eller what ever:pannkyss
 
du har nog inte fattat det där, gillar man att varva köper man en riktig sporthoj och tamefan inte en fazer.

fattar inte poängen med din tråd och onödiga inlägg, jobbar du för Kawa eller har du hamnat i kläm med nån på yamaha? de kanske har klämt, känt, borrat o smakat på din fru/man/sambo/kille/tjej/katt/hund/höna/kanin eller what ever:pannkyss


Häng på nån annan tråd då om du har svårt att fatta nånting..

Jag startade den här tråden som nu är mer än 8 sidor lång. Av dessa sidor så består minst 5 av totalt jävla meningslösa inlägg. Å dom kommer inte från mig..:arsele
 
Last edited:
Varför måste jag vara 200 år för att hunnit prova lite olika hojar? Räcker med en urdragning på stor väg samt några kurvor i stan för att känna hur en hoj uppför sig.

Jag är lite gnällig för att jag trodde en modern 600:a kunde vara ett bra val för min tjejkompis som bestämt sig för att byta sin Virago 750 mot en lätt hoj med ABS. Nu har hon bestämt sig för en Kawa ER-6 och efter min provkörning så måste jag ju konstatera att det inte finns nåt annat alternativ för henne.

Lilla Fazern och liknande påstås ju vara lämpliga nybörjarhojar medans jag blir mer och mer övertygad om att dom enda som kan älska dom hojarna är de varvgalna sportdårarna som befolkar detta forum.

Fazern är ju känd för att den är lättkörd och har vrid.
Kör själv två olika hojar med olika motorer en Thruxton 900 2cyl och en trea Daytona 675, bägge funkar i stan trots olika karaktär, så det handlar nog mest om vad man gillar.
Att jämföra en rad4a sport med en Viagra 750 går nog inte.
I mina ögon blir det som att jämföra en linjebuss med en Porsche, men jag är ju sporthojdåre:D
 
Last edited:
Vid 12000 varv utvecklar motorn nästan 100 hästar. Det gör att hojen toppar kring 200 på sexans växel..

Om man fattar vad en växellåda är och vad dess funktion är så borde man inse att det inte behövs närmelsevis samma varv på motorn för att den skall orka börja rulla på ettan..

Så vad är vitsen egentligen? Godkänner dom nya reglerna att man får dra husvagn med hoj eller??

Vad killen menar är helt enkelt att hojen inte är i närheten av sitt
effektpeak när man kör på eco-drivingvarv (dvs upp till ca 7 000 rpm?).
Hela frågeställningen är ju lite dum, eller ja, det är väl egentligen ingen
fråga. Det känns som om du bara vill provocera...

Körstilarna skiljer sig åt mellan de olika mc-typerna, det är ju meningen
att det ska finnas många alternativ eftersom olika förare föredrar olika
körstilar. Simple as that!

Du har gång på gång klargjort att du inte tycker om den sportiga körstilen.
Det finns alltså ingen mening att fortsätta diskussionen? ...Eller?
 
nån kanske ska stänga den här onödiga tråden .. även om det börjar bli lite småroligt
 
Vad killen menar är helt enkelt att hojen inte är i närheten av sitt
effektpeak när man kör på eco-drivingvarv (dvs upp till ca 7 000 rpm?).
Hela frågeställningen är ju lite dum, eller ja, det är väl egentligen ingen
fråga. Det känns som om du bara vill provocera...

Å jag försöker gång på gång förklara att hojen inte behöver nå sitt effektpeak för att orka dra iväg på ettan.. Om man som sagt inte behöver dra en husvagn eller nåt..

Visst inser jag att det här är meningslöst.. 8 sidor och knappt någon på forumet klarar att läsa innantill.

För mig står det helt klart varför sporthojspremien är skyhög. Vad som är svårare att fatta är hur människor som har så svårt att ta till sig information nånsin klarade körkortsteorin..

Nåväl.. Vissa saker får man inga svar på. Jag ger upp nu..

Skinkvarma hälsningar till er alla!:arsele
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top