Små fyrcylindriga hojars existensberättigande?

Status
Ej öppen för fler svar.
Definiera ordet "tokrusa", tack...
Jag har ägt en DR 650RS, en 40-hästars-stånka, som jag bytte in mot en CBF 600SA. Visst, första 100 metrarna växlade jag nog vid 5000 varv, men se'n insåg jag att rött börjar vid 11500 varv. CBFen gick strax över 70 på ettan, och vid vanlig fiskörning gick det lugnt och städat utan tokrusning till 40-50 på ettan. En radfyra ylar på ett annat sätt än en stånka, det är väl inget konstigt? Vill man se'n kalla det "tokrusa" så är det väl ett utslag av överdriven mekanisk medkänsla.

Prova köra Fazern en vecka så drar du nog direkt till varvstopp med DRen se'n.

Nu kör jag twin, mest för att jag vill ha respons och kraft från botten, men det är en annan femma. Radfyror har sin charm och att kalla dem mindre vettiga än stånkor, twinnar eller triplar verkar mest insnöat och :tomten
 
Varför är det ingen som förklarat för grabben att han ska prova en Ducce ...
Bra bottenvrid, flack momentkurva, man marschar behagligt på 5000 rpm, låg bränsleförbrukning (0.42-0.45 på min t ex), tokvackra hojar, bra bromsar, utmärkta vägegenskaper och gott ljud :tummenupp
 
min 400a går bättre... :tummenupp

en, en sketen fazer.

Fazer ska hålla sig till chocklad, inge annat. :D
 
Du har inte funderat på att om hojen ruskar på sig och protesterar pga för lågt varv, så är INTE den bästa lösningen att skicka i en växel högre och tvinga motorn till ännu lägre varv.... SBS varning...
Kör hojen på varvtal som den är tänkt så är jag övertygad om att du kommer trivas bra på en 600. Inga problem att köra lugnt och städat på låga varv (2000 - 5000) Skulle djävulen brinna i dig när du ska köra om så har du gott om effekt i de högre registren (6000 +)
 
Eftersom trådskaparen var nyfiken på vilket varv jag låg på i 30 på tvåans växel kontrollerade jag det idag påväg till jobbet. 3100 varv i 30kmh på tvåan. Om man drar det i kontrast till att hojjen varvar upp till 14500 ungefär så känns det inte direkt som den tokrusar. Men nu är ju min hoj en "supersport" som försäkringsbolagen gillar att kalla det och inte det du har provkört.
 
Hmm.. Läste mitt första inlägg igen och det är faktiskt glasklart..

Vill man inte fatta vad det står så är det bara så.

Inser att det bara är rejsputtar här som står ut med vad skit som helst så länge hojen gör 200..

Att argumentera som du gör på ett forum som detta är som att gyttjebrottas med en gris. Oavsett om du vinner argumentationen eller inte så har grisen haft roligast.

Känn dig välkommen till sporthoj.com!

// Wibäck
 
Hangman?

"Den roligaste hoj jag kört (och ägt) var en gammal XL 600.. En stånka på 40 hästar.. Den drog starkt från botten och drog jämnt och starkt upp till 6000 varv där den förvandlades till en ylande liten röd raket.."

:confused:

:näsblod

:rofl

Transformers? Nu får du ju vakna. För det första så KAN INTE en motorcykel förvandlas till en raket. Om du nu menar att den skulle gå som en raket får du vakna igen.

Köp en Gixxer1000 så får du det du söker :yoparty
 
Inser att det bara är rejsputtar här som står ut med vad skit som helst så länge hojen gör 200..

Kan väl va så att sidan heter sporthoj.com och inte kromsläde.com lr touringhoj.com? Dom flesta här är inte ute efter en hoj som man kan lunka med på så lågt varvtal som möjligt men det kanske säger sig själv iom sidans namn :tummenupp
 
Du menar väl 12000? Det är nämligen där Fazern tar ut sin maxeffekt..

Men att behöva varva hojen dit på lägre växlar bara för att fanskapet skall börja röra på sig är ju helt sinnessjukt..

Är det ingen annan än jag här inne som inser det??:confused:

Eller kan man säga "Att en glidare inte har något krut alls vid 10'000rpm är ju helt sinnessjukt".
Vem har bestämt att man ska köra på låga varv? Visst är många av oss uppväxta med tråkiga Volvo-turbo som dör efter 4000rpm, men ändå...
 
Vill man verkligen ha en lättkörd hoj som passar för nybörjare

Varför skulle någon vilja ha det?
Överraskar du ev tjej med en burk barnmat på fredagen eller vill du ha något trevligt?
Lättkörd hoj, vilken paradox. Ska det vara praktiskt åker man bil, ska det vara roligt åker man 1000cc klass 7. Allt annat är fjantigt.
 
Hmm.. Läste mitt första inlägg igen och det är faktiskt glasklart..

Vill man inte fatta vad det står så är det bara så.

Inser att det bara är rejsputtar här som står ut med vad skit som helst så länge hojen gör 200..

Vad för skit som helst!?!?!?!?

Nu får du nog lugna dig lite...
INte funderat på det att det kanske är flera tusen i sverige och här som gillar precis karaktären på en Sporthoj Det kanske är nästan bara du som inte gillar det och då kanske du ska titta på något annat, touring hoj kanske?
Och jag har då fan inte haft någe problem med att komma i väg med en 600a som har sämre mellan och botten än vad den du testade har... även om motorn är kall och jag inte gasar fullt och varvar så mycket!
 
Håller med föregånende talare... trodde vi va inne på sporthoj.com och inte fjollsport.nu
 
Jag tycker förresten att man ska vara ganska misstänksam till nyregistrerade profiler som kommer med tossigheter.
Tror nog det är någon som har en tråkig onsdag.
 
Jag har heller aldrig haft några som helst problem att komma iväg med en 600, så jag förstår inte riktigt problemet.
 
den som säger att det måste till 1000cc för att de ska gå å åka är antingen jävligt tung eller jävligt fartblind.
 
...eller så är det skönt att köra stor, sportig v-twin, massor med körbarhet, man behöver inte stressa maskinen för att ta sig fram, och vill man hålla i gasrullen bär det iväg så man förmodligen aldrig kommer uppleva den som trött.

/J
 
Att ni orkar diskutera :D

Killen sa att hojen inte gick iväg alls i någon växel förutom 6an
den bara "tokrusade" sen kunde man köra i 6an.

Antingen är han en Flejm (högst troligt) eller en Mytoman
eller så är han bara en jävla tomte som inte är lönt att diskutera med.
 
Att ni orkar diskutera :D

Killen sa att hojen inte gick iväg alls i någon växel förutom 6an
den bara "tokrusade" sen kunde man köra i 6an.

Antingen är han en Flejm (högst troligt) eller en Mytoman
eller så är han bara en jävla tomte som inte är lönt att diskutera med.

Kunde inte sagt det bättre själv :tummenupp
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top