Man får helt enkelt försöka välja hoj efter syfte med hojen.
Min TDM har 20 liter tank och drar vid lagom inspirerad körning ca 0,5-0,6 l/mil. Det betyder att tanklampan tänds med 4 liter kvar efter ca 30 mil. Om jag kör till det är tomt kommer jag ca 40 mil.
Väljer jag att köra lite snålare, dvs kanske 10 över gränsen och mest 90 vägar så klarar den sig på 0,4 l/mil. Då kommer jag närmare 40 mil innan tanklampan tänds och nästan 50 innan det är torrt. Jag vill gärna stanna och ta en bensträckare långt innan det och då kan jag göra det vid en mack och tanka när jag ändå är där utan att ha stannat i onödan.
Om jag verkligen tokgasar så kan jag få i den 0,7 l/mil vilket innebär att jag klarar 20 mil innan tanklampan.
Men köper man en literklubba så får man räkna med ganska korta etapper mellan tankningarna. Å andra sidan så lär man väl gärna sträcka på benen med rätt täta intervaller när man sitter ihopvikt på en sporthoj.
Min TDM har 20 liter tank och drar vid lagom inspirerad körning ca 0,5-0,6 l/mil. Det betyder att tanklampan tänds med 4 liter kvar efter ca 30 mil. Om jag kör till det är tomt kommer jag ca 40 mil.
Väljer jag att köra lite snålare, dvs kanske 10 över gränsen och mest 90 vägar så klarar den sig på 0,4 l/mil. Då kommer jag närmare 40 mil innan tanklampan tänds och nästan 50 innan det är torrt. Jag vill gärna stanna och ta en bensträckare långt innan det och då kan jag göra det vid en mack och tanka när jag ändå är där utan att ha stannat i onödan.
Om jag verkligen tokgasar så kan jag få i den 0,7 l/mil vilket innebär att jag klarar 20 mil innan tanklampan.
Men köper man en literklubba så får man räkna med ganska korta etapper mellan tankningarna. Å andra sidan så lär man väl gärna sträcka på benen med rätt täta intervaller när man sitter ihopvikt på en sporthoj.