Små bränsletankar och små snapsglas är de jävigaste jag vet.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Alltså varför så små bränsletankar på hojar?
Jag har 19 liter i min BMW, räcker ca 29-30 mil
vid lugn körning.
Idag när många mackar är nedlagda på landsbygden så
måste turerna planeras efter volym på tanken:mad:
En del hojar har så lite som 15L, hur tänker man då?
Posörhoj:va

En hoj drar 5L/100km och har en tank på 20L
Motsvarande bränslesnål hoj drar 2.5L/100km och en tank på 15L, vem kör längst?

Tankens storlek är oftast bunden till förbrukningen. Honda NC700x har 14L tank men också en aktionsradie som är 2x längre än en sporthojs 17L tank.
Motarder må ha en liten tank men bränsleförbrukningen är såpass låg att den ändå har lika lång aktionsradie som en sporthoj. Ser du sambandet med en snål motor och liten tank?

Detta är bara egna tankar och samband jag ser. Modern teknik gör fordonen snålare och kan därför krympa tanken för att bli av med onödig vikt som i sin tur sparar mer bränsle. Krymper man tanken får man en smidigare hoj och mer utrymme att använda till annat än bränsle.

Last edited:
Man måste köra fortare så att man hinner till nästa mack innan det är tomt i tanken.
Fast det lär väl inte gå så fort på ett gammalt bojsänke :gnissla

Håller med!
Även om man aldrig kör helt torrt så krävs det att man har lite koll på var mackarna ligger.

Vad det gäller sporthojar har de ofta en tankvolym på ca 17 l. Har ibland funderat på om de inte borde släppas i en "civil" version med åtm. 20 l. Det får väl inte hojen att bli mindre sportig? Snarare enklare att umgås med?

Last edited:

Tankens storlek är oftast bunden till förbrukningen. Honda NC700x har 14L tank men också en aktionsradie som är 2x längre än en sporthojs 17L tank.
Motarder må ha en liten tank men bränsleförbrukningen är såpass låg att den ändå har lika lång aktionsradie som en sporthoj. Ser du sambandet med en snål motor och liten tank?

Detta är bara egna tankar och samband jag ser. Modern teknik gör fordonen snålare och kan därför krympa tanken för att bli av med onödig vikt som i sin tur sparar mer bränsle. Krymper man tanken får man en smidigare hoj och mer utrymme att använda till annat än bränsle.

VMax är väl undataget som bekräftar regeln som det så underlgit heter...

Jag kommer 12,5 mil mellan fulltank och "lampan tänds" . 17 liter tank (4 liter kvar när lampan tänds) detta är vid "gat-åka"

Jag saknar en riktig tankmätare. Som det är nu så trippar man och grovuppskattar förbrukningen. Har hänt att man suttit i godan ro och passerat mack för att man gubbkört och därmed tycker att det är luuugnt.. Bara det att jag glömt de där våldsomkörningarna man gjorde.. Då blir det inget jippe när lampan börjar blinka.
Har ju även hänt tvärtom och då blir man ju förbannad för ett helt onödigt stopp istället. Hur svårt kan det vara att mixtra dit en tankmätare? Hade ju en sån på min übergamla cbx ju?
Nej det får aldrig vara bra! ;)

Njae, är väl snarare hojtypen som styr bränsletankens storlek.
Tex KTM 12liter, åk 5-6 mil sen leta bensinstation :hihi

Sporthoj 18 liter, och har väl haft det sen hedenhös?

Svårt att tro att du hittar nån sporthoj som drar 0.5 ?
Om man nu räknar literhojar.

Svårt att tro att du hittar nån sporthoj som drar 0.5 ?
Om man nu räknar literhojar.

Det kan nog gå, om man ligger och gubbkör på högsta växeln i 70... Sedan är det väl inte direkt någon sporthoj som körs så.

Vad är problemet egentligen? Min hoj drar 0,7-0,9 när jag kör hårt. Kommer då ca 20 mil mellan tankningarna. Sällan man orkar mycket mer än en timmes hårdkörning, lite rast och tankning kan vara skönt.
Om jag kör lugnt, behöver transportera mig, drar den 0,5 l/mil och kommer då 35-40 mil mellan tankningarna. Behöver ändå en bensträckare.

Sällan jag kan köra 20 mil i ödemarken utan närhet till en enda bensinstation, inte i södra Sverige.

det går självklart att köra jättebilligt oavsett hoj, dock tror jag dom som kör så tröttnar efter första säsongen. :P min lilla 600 drar la upp emot 0,7 när man kör lite roligare, har man hojen till jobbet så kanske man kan fundera på att motorbromsa och ligga på låga varv/höga växlar och få ner förbrukningen till 0,4. på min FZ6 så är det ju en "riktig" bränslemätare, tvärtemot vad någon skrivit här innan.. kan det ha något med att sporthojar inte skall ha en sådan i instrumentpanelen? att man instället prioriterar typ motortemp i digitalformat och varvtal mer detaljerat.. :)

Vad är problemet egentligen? Min hoj drar 0,7-0,9 när jag kör hårt. Kommer då ca 20 mil mellan tankningarna. Sällan man orkar mycket mer än en timmes hårdkörning, lite rast och tankning kan vara skönt.
Om jag kör lugnt, behöver transportera mig, drar den 0,5 l/mil och kommer då 35-40 mil mellan tankningarna. Behöver ändå en bensträckare.

Sällan jag kan köra 20 mil i ödemarken utan närhet till en enda bensinstation, inte i södra Sverige.

Problemet är inte 20 mil utan station, utan att stationer (tex längs med E22an) kan ligga var 10e mil nu förtiden, vilket gör att man måste tanka var 10e mil för att veta att man klarar sig.

Problemet är inte 20 mil utan station, utan att stationer (tex längs med E22an) kan ligga var 10e mil nu förtiden, vilket gör att man måste tanka var 10e mil för att veta att man klarar sig.

När jag körde sthlm - karlskrona förra året behövde jag bara tanka en gång på vägen (förutsatt att jag inte eldade på), och då finns det en ett fik med bensinpumpar på rätt ställe, annars är det rätt tätt mellan ställen med mack, runt var 5:e mil eller tätare iaf. I skåne är det iofs lite längre mellan möjligheterna att tanka längs den vägen...

Kör i regel inte hoj på E22:an och gör jag det så kör jag mer i 0,5l/mil-mode än 0,9l/mil-mode.
De ställen där jag köra hårdare, med högre förbrukning så kan jag mackarna bra.

Frågan om räckvidd kan nog vara en regional fråga. Tätheten mellan stationer i glesbygd skiljer sig åt en hel del beroende på var man bor. Man får se till att nollställa trippmätaren och hålla koll ungefär vad hojen förbrukar. Varningslampan lyser i god tid på min hoj så man klarar sig till nästa mack utan större bekymmer. Det gäller dock ändå att ha lite koll på var man är på väg och kontrollera när man tankade sist så att man inte står ute på någon öde väg med en smartphone som är på väg att dö.

de äldre ktm-mopparna var ju inte roliga men 690in har jag fan svårt att få över 0,7.. :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park