Smärre katastrof - Lantz trafikskola!

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Haj, nyligen hörde jag för mig i en tråd om bra trafikskolor i Hbg. De två som kom fram som alternativ var Lantz och Drive-in. Nu verkar det som att jag slipper göra det valet. Jag mailade både Lantz och Drive-in med lite frågor och fick nyss svaret från Lantz.

"Vi tar för närvarande inte emot mc-elever. Vi har ingen övningsbana i Helsingborg och som protest har vi lagt ned mc-utbildningen" :mad:

Nej! Jag som i princip hade bestämt mig för Lantz. Hoppas att det iaf. funkar hos Drive-in.

Varför har ni ingen bana för? Om det är samma sak på drive-in, vart hittar jag närmast bästa utbildningen efter det, borde väl finnas i ... ängelholm? :confused:

Villee skrev:
Haj, nyligen hörde jag för mig i en tråd om bra trafikskolor i Hbg. De två som kom fram som alternativ var Lantz och Drive-in. Nu verkar det som att jag slipper göra det valet. Jag mailade både Lantz och Drive-in med lite frågor och fick nyss svaret från Lantz.

"Vi tar för närvarande inte emot mc-elever. Vi har ingen övningsbana i Helsingborg och som protest har vi lagt ned mc-utbildningen" :mad:

Nej! Jag som i princip hade bestämt mig för Lantz. Hoppas att det iaf. funkar hos Drive-in.

Varför har ni ingen bana för? Om det är samma sak på drive-in, vart hittar jag närmast bästa utbildningen efter det, borde väl finnas i ... ängelholm? :confused:
3 st finns i Ä-holm

Affes Trafiksskola 0431-17800

Berndtssons Trafikskola 0431-80850
www.berndtssons.nu

City Trafikskola 0431-10547
www.citytrafik.nu - sidan är ännu inte ffärdig såg jag..

Ring & hör med dem..
:tummenupp

Kawa_GPX600R skrev:
höganäs kort med väntetider till körningar + banan ligger 5 min från skolan :tummenupp

Ah, höganäs låter ju trevligt. Är det förresten kameror i de där lådorna eller spökar de bara??

Spökar oftast :hihi
Men ibland så...
Kameran bytar "låda" då & då.. Inte alltid den är i Höganäs vad jag har förstått..

Sikket bullsnack..... Klart vi har en bana, de kör ju för fullt med koner o allt på bergaområdet.
*ingen bana* :kocko

Nä, inte för just UPPKÖRNING, som sker i Ängelholm, men övningskörandet kan ske här i Hbg. Ska man köra upp spelar det ingen roll var man gör det, man kan ju köra bil/mc då....

Övningsbanan på Väla södra (förutsätter det är den ni syftar på) är eller rättare sagt var någon form av dispans lösning så att körskolorna här i stan har/hade någonstans att öva. I själva verket är det en väldigt glest trafikerat vägavsnitt där bussar och bilar ibland passerar. Under den tiden dessa passerar får man avbryta övningen tillfälligt under en halvminut eller så. Hade det varit en godkänd övningsbana så hade vägverket låtit uppkörningsmomenten utförts där istället för på F10 i Ängelholm. Så är nu inte fallet. Personligen hade jag inga problem med det när jag tog mitt körkort, men jag kan förstå att det från körskolornas perspektiv, i det här fallet Lantz. Redan för tre år sedan så beklagade de att det inte fanns någon riktig övningsbana här i stan. De förde dialog tillsammans med andra körskolorna för att få tillstånd en godkänd övningsbana med berörda myndigheter. Sedan har inget hänt. Dispansen på ovan nämnda vägavsnitt gäller inte längre utan körskolorna blir bortkörda av polisen. Jag kan förstå att det är ohållbart för en körskola att bedriva MC utbildning under rådande förhållanden. Det är anledningen till att Lantz valt att inte ha någon MC utbildning tills vidare. De elever som blev inskrivna tidigt i vår får avsluta sin utbildning givetvis. Det fick jag veta då jag för en liten stund sedan hörde mig för hos Lantz. Väldigt tråkigt att det blivit så här.

//Harm

Harmon Rabb skrev:
Övningsbanan på Väla södra (förutsätter det är den ni syftar på) är eller rättare sagt var någon form av dispans lösning så att körskolorna här i stan har/hade någonstans att öva. I själva verket är det en väldigt glest trafikerat vägavsnitt där bussar och bilar ibland passerar. Under den tiden dessa passerar får man avbryta övningen tillfälligt under en halvminut eller så. Hade det varit en godkänd övningsbana så hade vägverket låtit uppkörningsmomenten utförts där istället för på F10 i Ängelholm. Så är nu inte fallet. Personligen hade jag inga problem med det när jag tog mitt körkort, men jag kan förstå att det från körskolornas perspektiv, i det här fallet Lantz. Redan för tre år sedan så beklagade de att det inte fanns någon riktig övningsbana här i stan. De förde dialog tillsammans med andra körskolorna för att få tillstånd en godkänd övningsbana med berörda myndigheter. Sedan har inget hänt. Dispansen på ovan nämnda vägavsnitt gäller inte längre utan körskolorna blir bortkörda av polisen. Jag kan förstå att det är ohållbart för en körskola att bedriva MC utbildning under rådande förhållanden. Det är anledningen till att Lantz valt att inte ha någon MC utbildning tills vidare. De elever som blev inskrivna tidigt i vår får avsluta sin utbildning givetvis. Det fick jag veta då jag för en liten stund sedan hörde mig för hos Lantz. Väldigt tråkigt att det blivit så här.

//Harm

Ja, jäkligt trist, men vet ni hur det är med de andra körskolorna i Hbg, drive-in?

Villee skrev:
Ja, jäkligt trist, men vet ni hur det är med de andra körskolorna i Hbg, drive-in?

Nej, inte direkt. Vore jag dig skulle jag ringa runt till några stycken körskolor i Helsingborg som har MC utbildning och fråga hur pass omfattande problemet är. Att döma de andra körskolorna på gamla meriter vore inte rätt. Visst har man hört ett och annat men det var några år sedan jag tog mitt körkort och mycket kan ha ändrats. Lantz känner jag dock till och kan med gott samvete rekommendera dem. Redan för 8 år sedan så hade den körskolan väldigt gott rykte.

//Harm

Jag körde på Karl-Eriks och hade inga problem med dem, tyckte att det funkade bra, men det kanske är andra som haft problem.

/Jocke

Nyheter
Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

Back